Creative Writing: Iets voor mij?

Normaal zet ik alleen gedichten op deze blog, maar deze keer wilde ik graag een verslagje posten van een meeloop-dag waar ik heen geweest ben afgelopen vrijdag. Ik schreef dit vrijdag al, maar heb even getwijfeld of ik het er wel of niet op zou zetten. 🙂

 

Vandaag (21-02-2014) ben ik naar de meeloop-dag van de studie Creative Writing aan de ArtEZ in Arnhem geweest. Ik ben een tijdje op zoek geweest naar een schrijversstudie die zich richtte op de literaire kant van het schrijven en dus geen Journalistiek. Zo kwam ik bij Creative Writing. De Open dag had ik al gemist, dus ging ik vandaag naar de meeloop-dag. Ik wil graag met jullie mijn indruk van de studie delen, voor mensen die misschien nog zoeken naar een leuke studie kan dit ook nuttig zijn.

De dag begon met een inleidend praatje, of dat was de bedoeling. Helaas was het hoofd van de opleiding die het praatje zou gaan houden ziek, waardoor hij niet kon komen. Daarom gingen we meteen door naar het volgende onderdeel: een interview met Thomas Verbogt. Dit interview zou eigenlijk ook gedaan worden door het hoofd van de opleiding, daarom bedacht Verbogt zelf welke vragen hij had kunnen stellen en vertelde wat over zijn werk als schrijver. Ook was er de mogelijkheid om vragen te stellen.

Vervolgens gingen we in 4 groepen uiteen. Ik zat zelf in groep 2 en die bleef in de zaal waar we waren voor een workshop Drama van Thomas Verbogt. Thomas legde de verschillen uit tussen het schrijven van proza (verhalen) en toneel. Het was heel erg interessant! Zelf heb ik hiervoor alleen gedichten geschreven, maar ik sta open voor andere schrijfstijlen. Ook liet hij ons een opdracht doen: We moesten een personage bedenken met een heel eigen karakter en bedenken hoe dit personage zou antwoorden op de vraag: ‘Kunt u me de weg naar het station wijzen?’ Zo werden er allerlei unieke personages gecreëerd met een heel eigen karakter en een eigen manier van praten. Ik vond deze opdracht zelf moeilijk om uit te voeren en had nog niet zo snel een duidelijk karakter in mijn hoofd en durfde het ook niet voor te lezen.

Na een lunchpauze was het tijd voor een workshop tekst en media. Hierbij werden ons verschillende fasen in het schrijfproces uitgelegd: Schrijven, herschrijven en publiceren. Ook leerden we te schetsen: zonder tussenposen alles opschrijven wat er in je opkomt. Verder leerden we verschillende onderwerpen te combineren tot één verhaal of gedicht. Deze workshop was net als de vorige erg nuttig en interessant! Ik denk dat dit voor mij nog interessanter was dan de workshop hiervoor, omdat ik niet van plan ben om drama te gaan schrijven en ook niet heel veel van toneel houd. We schreven hierbij ook zelf een stuk, maar omdat we alleen onze onderwerpen hoefden voor te lezen vond ik dit een stuk minder spannend dan bij de vorige workshop.

Toen hebben we nog een heel lang stuk rondgedwaald door het gebouw om naar een lokaal te gaan waar we vragen konden stellen aan studenten van de opleiding. Zij zouden ons wat vertellen over hoe de opleiding in elkaar zat en wat zij er leuk aan vinden. De studenten zeiden dat de opleiding erg breed was, vooral in het eerste jaar en best zwaar kan zijn. Het leek een beetje op de middelbare door de vele theorie, maar je bent de hele dag met je favoriete bezigheid bezig: Schrijven! Je leert veel over alles wat met schrijven te maken heeft en er is veel ruimte, je kunt schrijven wat je zelf wil. Eén van de 3e-jaars studenten loopt bijvoorbeeld stage bij een cabaretier. Hij schreef ook zijn eigen cabaret en gaat dit zelf op voeren. Het is natuurlijk erg handig om te weten hoe de studenten zelf de studie ervaren.

Om de dag af te sluiten kwamen alle groepen weer bij elkaar in dezelfde collegezaal als waar we begonnen. Hier was de mogelijkheid om nog wat vragen te stellen over de opleiding.

Of ik zelf deze studie wil gaan doen weet ik nog niet zeker. Misschien dat ik toch beter een opleiding kan kiezen die beter past bij mijn profiel en vakken waar ik goed in ben en er zijn nog veel andere dingen waar ik over twijfel. Gelukkig zit ik nog niet in het examenjaar en heb dus nog genoeg tijd om de juiste opleiding te vinden. Sowieso ga ik iets doen met de tips en tricks die in de workshops heb geleerd en blijf gewoon doorgaan met schrijven.

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Creative Writing: Iets voor mij?

  1. eveo1196 zegt:

    Ik ben principieel tegen het volgen van “creatieve” studies. Creatief ben je of niet, dat kan je niet worden aangeleerd, het kan alleen worden gevormd (lees: beperkt). Ik oriënteer me qua creativiteit heel breed: columnist, songwriter, lyricist, dichter en fotograaf. Ik ga hierin geen studie volgen, omdat je dan weggenomen wordt van je eigen karakter binnen die creativiteit en omdat t geen geld oplevert. In plaats daarvan ga ik werken voor andere mensen in de muziekbranche, zodat ik mijn ding wel gewoon kan doen zonder er een opleiding voor te hebben gevolgd. Jij bent jij en dat moet je zo houden 😉

    • C-flatpoetry zegt:

      Zelf ben ik dus niet tegen creatieve studies, maar ben het voor een groot deel wel met je eens. Toch zijn er wel dingen die je op zo’n studie wel kunt leren. Creatief ben je of niet, daar heb je gelijk in, maar je kunt het d.m.v. oefening ontwikkelen. Bij zo’n studie leer je juist om jezelf te uiten. Je kunt ook leren van anderen, door hen te laten lezen/horen/zien wat je gemaakt hebt en door de kritiek die je er op krijgt.
      Sommige ligt zo’n opleiding ook gewoon niet en ik geloof dat dat bij jou het geval is. 😉
      Zoals je kunt lezen weet ik nog niet of ik het gaan doen en als ik het wil gaan doen is de kans dat ik word aangenomen wel heel klein.

      • C-flatpoetry zegt:

        P.s. Je kunt de basis meestal wel leren. Zo leer je bijv. bij gitaar-/piano-/zanglessen en muziek op school de basis van muziek maken en bij tekenlessen de basis van tekenen. Zelf wil ik mezelf graag verder ontwikkelen wat dichten betreft en de basis leren van andere schrijfsoorten (zoalfs proza, drama en non-fictie), om mezelf daar vervolgens ook verder in te ontwikkelen en dit denk ik bij deze studie wel te kunnen.

      • eveo1196 zegt:

        Alsnog heb ik er echt niks mee xD Ik raad t niemand aan iig 😉

  2. Pingback: Blogplannen 2015 | C-flatpoetry

Geef een reactie

