Toen dichten nog overleven was

Tegenwoordig dicht ik niet zo veel meer. Waarom precies weet ik niet. Wel probeer ik te experimenteren met nieuwe dichtvormen en het schrijven van andere soorten teksten (zaterdag heb ik nog een script geschreven voor een film-scene). Dit doe ik omdat ik na de HAVO misschien een schrijversstudie wil gaan doen (Creative writing aan de ArtEZ in Arnhem). Misschien loop ik vast, doordat ik er meer over nadenk dan ik eerst deed. In het gedicht ‘Toen dichten nog overleven was’ was ik op zoek naar hoe het komt dat ik minder dicht dan eerst. Het is een andere stijl dan ik eerst meestal gebruikte. Hier komt het: 

Toen dichten nog overleven was
 
Ik dicht tegenwoordig veel minder dan eerst.
Veel minder dan
toen dichten nog overleven was.
Veel minder dan
toen ik nog moest dichten,
omdat ik terugviel op mijn depressie
en mezelf moest uiten in poëzie.
 
Het is niet
dat ik niet meer wil dichten.
Ik houd van dichten,
doe haast niets liever.
Het is meestal ook niet
dat ik geen tijd heb
om te dichten.
De woordenstroom vond altijd zijn weg wel.
 
Misschien
heb ik gewoon geen inspiratie,
misschien
heb ik gewoon geen behoefte om te dichten.
Nee,
ik heb de behoefte.
Ik wil heel graag dichten
en er zitten heel veel woorden in mijn hoofd gevangen
smachtend
om vrij gelaten te worden.
 
Het wil gewoon niet.
Ze blijven er maar zitten.
 
Op de één of andere manier
moet ik een sluis openen
om deze stroom aan woorden door te laten stromen
het papier op.
Maar hoe?
Hoe open ik een sluis
waarvan ik niet weet waar deze zit?
 
De woorden blijven vastzitten.
Ze komen pas los
als ik de sluis heb gevonden.
 
Ineens is dichten een doolhof geworden
Ineens moeten de woorden op zoek
naar de uitgang
en verdwalen
in zichzelf
in gedachten
waar ze niet in horen te zitten.
Soms willen ze opgeven.
Niet verder op zoek
naar de uitgang
van dit moeilijke doolhof.
 
Niet verder op zoek
naar dat ene akkoord 
dat past in de toonsoort
en de emotie over kan brengen.
 
Zo anders
dan toen dichten nog overleven was.

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in Poëzie en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Toen dichten nog overleven was

  1. Erwin zegt:

    Als part-time dichter (ik doe het ook zo veel niet 😉 ) vind ik het juist leuk om mezelf uit te dagen, om de woorden uit mezelf te persen en nooit direct te zeggen wat ik wil. Dat houdt het interessant 🙂

    Maar ja, ik ben natuurlijk ook geen publiekelijk dichter, dus ik weet niet of dat voor jou ook kan gelden 😉

    • C-flatpoetry zegt:

      Het is geen probleem om mezelf uit te dagen en andere stijlen uit te proberen enzovoort, maar nu ik dat steeds meer doe en veel meer nadenk over wat ik schrijf gaat het schrijven een stuk minder makkelijk.
      Eerst stroomde het ene gedicht na het andere mijn hoofd uit het papier op en nu lukt het gewoon niet. Dit mis ik wel.

      Misschien dat het me uiteindelijk een betere schrijver/dichter zal maken, maar op dit moment is het vervelend dat ik veel meer moeite moet doen om een gedicht te schrijven dan ‘toen dichten nog overleven was’. 😉

  2. Misschien is het gewoon even wachten nog, totdat dichten geen overleven meer is maar juist leven en laten beleven 🙂

  3. Rianne zegt:

    haha herkenbaar dit ^^ mooi geschreven! en uit ervaring weet ik dat de woorden vanzelf wel weer loskomen, het heeft gewoon wat tijd nodig soms. Succes met wachten 😉

  4. Laura zegt:

    Mooi! Het raakt me omdat toen schrijven voor mij niet meer overleven was (om precies dezelfde reden ook nog), ik het ook helemaal opnieuw moest uitvinden. Maar dat is wel aardig gelukt naar mijn idee. Gewoon doorgaan, dat is de truck denk ik

Geef een reactie

