Schipbreuk op een rotsachtige kust

Dit gedicht is geïnspireerd op het mooie schilderij ‘Schipbreuk op een rotsachtige kust’ van Wijnand Nuijen die ik in het Rijksmuseum heb gezien, waar ik afgelopen woensdag was. Ik schreef dit terwijl ik stond te kijken naar het schilderij en dacht wat het met mij deed. Dit is wel geïnspireerd op het schilderij, maar bestaat verder alleen uit mijn gedachten. Het gaat niet zozeer over wat er op het schilderij staat, alleen waar ik aan dacht toen ik keek naar het schilderij.

Zie, hoe nietig is de mens?

Tegen de stormen niet bestand

Ik voel de wind

Ik hoor de zee

 

Stemmen

die roepen

“Mijn God waarom?”

En ik hoor mensen huilen

 

Voel hoe de storm

in mij verdergaat

 

Steeds

een beetje

rustiger

 

God bracht hem tot bedaren

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof, Poëzie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Schipbreuk op een rotsachtige kust

  1. thatfullmoonguy zegt:

    Mooi!!! Ik vind het een geweldige eerste zin, ook; hij is je verbinding met het schilderij, natuurlijk, maar is ook een perfekte en rakende opener als je het schilderij er niet bij ziet. Met name dan door de laatste twee zinnen van het eerste vers, erbij. Eigenlijk is het gedicht hoe kort en bondig ook, een verslag van een enorme reis die ergens aan een muur begint, of eerder al bij de schilder, dan bij jou binnenkomt en dingen losmaakt, vervolgens iets in jou verandert en daarna verwerkt wordt, en dan via jou weer naar buiten komt en ons bereikt. Elke fase weet je in die paar woorden te vatten 🙂
    Mooi. En inderdaad, de nietigheid van de mens is er maar tegelijk is er iets, of zo, dat ons tegen heel veel bestand doet zijn. Wauw, hè?

  2. thatfullmoonguy zegt:

    Oeps, ik wist niet dat toen ik onder je vorige logje een link naar een liedje plaatste, dat meteen zou worden weergegeven in een mediaplayer.

Geef een reactie

