vroom op vrijdag: gelukkig wie nederig van hart zijn

Vorige week is de allereerste vroom op vrijdag en vandaag is de eerste vroom op vrijdag van mij ( Koen). Ik hoop dat jullie als lezer ook van mijn stukjes zullen gaan genieten. Ik heb nog nooit eerder iets geschreven voor een blog, dus ik ben erg enthousiast.

 

Vorige week had Ces een stukje uit de bergrede gekozen om de vroom op vrijdag in te luiden. Ik wil deze vrijdag een van die verzen even onder de loep nemen.

3. Gelukkig wie nederig van hart zijn,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.

 
Wie worden hier bedoeld met gelukkig wie nederig van hart zijn?
Dat zijn de mensen die dienend tegenover andere mensen staan. Mensen die zich nergens te goed voor voelen, maar dingen doen die van ze gevraagd worden om andere mensen te helpen. Mensen die bijvoorbeeld in de zorg werken en het niet doen voor het geld, maar puur voor de liefde die ze ontvangen van de mensen die ze helpen. Jezus heeft ons gezegd de twee grote geboden. Heb de Heere lief met geheel uw hart en met geheel uw verstand. Het tweede evengrote gebod is dit: Je zult de andere mensen liefhebben net zoals jezelf.

 

Hoeveel zou je voor jezelf over hebben? Ik denk dat veel mensen zouden zeggen: “Ik zou wel voor mezelf door het vuur gaan.” Aan deze mensen vraag ik of ze dit bij zichzelf willen afvragen. Zou je dit ook doen voor een vreemde, of iemand die je zomaar op straat tegenkomt? Als je dat met een duidelijke ja kan zeggen. Dan denk ik dat je jezelf van geluk mag spreken. Let er dan wel op dat je dit wel blijft doen, want de ander vergeten te helpen gebeurt vrij snel.

 

Misschien denk je nu wel iets anders dan dat. Het kan ook zijn dat je tegenover iedereen op kijkt, en jezelf daardoor laag heb zitten. “Wie ben ik? Moet je diegene daar is zien. Ja, die heeft alles al. Die heeft de nieuwste spullen, of die persoon kan zoveel met zijn/haar lichaam en ik kan niet eens een radslag.” Voor deze mensen is dit mijn zegje: God houdt van jou. Hij vond het waard om zijn Zoon naar de aarde te sturen. Hem te laten sterven en op te wekken uit de dood, zodat jij vrij kan zijn. Jij mag er dus ook zijn!  Moeilijk te bevatten? Bidt dan dat God het jou duidelijk wil maken, hoe bijzonder je bent.

 

vergeet de ander dus niet, maar ook jezelf niet. Het mooiste is een mooi balans ertussenin. Zoals Jezus het deed. Kijk daarom veel naar zijn leven en leer ervan. Probeer jouw leven erop aan te passen.

 

Dit was mijn eerste vroom op vrijdag.
Ik hoor graag reacties voor verbeteringen of misschien doe ik juist wel dingen goed. Zeg het allemaal, dan kan ik ervan leren.

Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op vroom op vrijdag: gelukkig wie nederig van hart zijn

  1. thatfullmoonguy zegt:

    Hallo Koen, dat heb je geweldig gezegd! Ik zal eerlijk zeggen dat ik niet christelijk ben… maar de waarheid herken je als je hem ziet/leest, hè? Inderdaad gaf Jezus dat voorbeeld, dat weet ik wel. Balans, daar gaat het om en dat heb ik ook met moeite geleerd; bij mij sloeg die (ooit) iets te ver door in de richting van het te hoog hebben zitten van anderen. Langzamerhand ben ik gelukkig zelf ook wat omhoog gekomen.
    Groeten, Clemens.

Geef een reactie

