Vroom op vrijdag: Gelukkig de treurenden

Vandaag ga ik weer verder met vroom op vrijdag. Koen schreef vorige week over Mattheüs 5:3 en ik ga vandaag verder met vers 4. Hoewel ik geen theoloog of bijbel-deskundige ben of zoiets, hoop ik dat je er iets aan hebt. Veel leesplezier. 🙂

Gelukkig de treurenden,
want zij zullen getroost worden.
“Depression is like a big fur coat: it’s made of death things, but it keeps me warm”
Deze regel komt uit het liedje Iodine van Icon for Hire… (Ja, ik ben gek op dit soort ‘stevige’ muziek!)
Soms, regelmatig, vaak is het moeilijk. Geliefden komen te overlijden, ziekte, verbroken relaties en noem zo maar op waar we droevig om kunnen zijn. In ieders leven komen er moeilijke tijden voor.
Maar hier staat ‘Gelukkig de treurenden,’… Hoe kun je ooit gelukkig zijn wanneer je treurt, als het leven het je zuur maakt en je het misschien niet meer ziet zitten?
Verder in het vers staat ‘want zij zullen getroost worden.’. En hier komt de reden dat ik die regel uit het liedje zojuist heb geciteerd: Als tijden zwaar worden is de verleiding groot om jezelf terug te trekken in het nare, droevige, maar wel veilige wereldje van de depressie/het verdriet. Zelf heb ik dit heel duidelijk ervaren in mijn depressie waarover ik al vaker op mijn blog geschreven heb en die soms doorschemert in gedichten die ik heb geschreven. Ik schrijf namelijk veel als ik me depri voel en iets nodig heb om dat gevoel in kwijt te kunnen.
Jezus wil, zoals Hij hier tot ons sprak in de bergrede, niet dat we ons terugtrekken in die deken van depressiviteit/verdriet, maar troost vinden bij Hem en in Gods woord. ‘Gelukkig de treurenden, want zij zullen getroost worden.’. Hij wil ons die troost brengen. Niet alleen in het leven hierna, maar juist ook nu. Als we onszelf soms verliezen in het verdriet of de depressiviteit.
Het is volgens de bijbel absoluut niet verkeerd om verdriet te hebben. Integendeel, het is goed om je daarin soms te laten gaan en flink uit te huilen of je verdriet onder woorden te brengen. Maar trek je niet terug onder de ‘big fur coat’ en zoek je troost bij de Heer, want dan zul je geluk vinden. Dan zul je getroost worden en die troost is er, was er en zal er altijd zijn.
Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Vroom op vrijdag: Gelukkig de treurenden

  1. Ik moet dan altijd denken aan voetstappen in het zand. Daarin zit zoveel beeldspraak en zoveel werkelijkheid, zoveel liefde en zoveel troost. Voor diegene die het niet kennen: http://michael.isbekend.com/wp-content/uploads/2014/09/voetstappen-in-het-zand-011.jpg

  2. thatfullmoonguy zegt:

    Mooie zin van Icon for Hire! En heel mooie Bijbeltekst! Maar ook: een heel goed verhaal van jou; goed in elkaar zittend en helemaal vanuit het hart hè.
    Ik snap het helaas zelf ook wel. De wereld onder die deken is veilig, bekend, daarbuiten is alles onzeker. Wie is er dan om tegen aan te huilen, de dingen mee te delen die je kwijt móet? Geweldig om dan het vertrouwen te hebben dat je bij Jezus en God terecht kunt.

  3. Mooi stukje! Het is goed te lezen hoe je een onderscheid aanbrengt tussen depressiviteit en verdriet aan de ene kant, dingen waar wij na de zondeval nu eenmaal mee te maken hebben, en het belang van vertrouwen en geloof aan de andere kant.

    Misschien dat ik nog iets mag toevoegen. Een mooie verwijzing die jou maar natuurlijk iedereen in moeilijke tijd kan helpen te begrijpen dat iemand, ondanks het feit dat hij of zij gelovig is, toch ook af en toe zal treuren is Psalm 38 waar dat soort gevoelens worden erkent.

    In zijn gebed zegt David: ” Ik loop gebogen, diep gebukt, ik ga in het zwart gehuld, dag in dag uit” (vs 7)

    Hiermee geeft de Bijbel aan dat het inderdaad mogelijk is dat we soms met gevoelens rondlopen die voor ons te zwaar zijn om te dragen.

    De Psalmschrijver vervolgt te zeggen wat hem helpt om met de situatie om te gaan:

    “Want op u, HEER, hoop ik, van u komt antwoord, mijn Heer en mijn God.” (vs 16)

    Dat zijn vertrouwen niet tevergeefs is laat Jezus later zien in Mat. 11 vers 28 waar hij zegt:

    “Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven.”

    Maar het is ook belangrijk te erkennen dat sommige dingen vragen om praktische stappen. Jezus zei namelijk ook:

    “Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar wie ziek is wel;” – Lucas 5:31

    Begrijp me goed, ik wil dit helemaal niet op jou persoonlijk betrekken, maar in z’n algemeenheid is het goed dat als iemand zeer ernstige depressiviteitsklachten heeft, dat hij medische hulp zoekt.

    Sorry voor deze misschien iets te uitgebreide reactie maar bij het nadenken over jouw blog post wilde ik allereerst mijn waardering uitspreken voor het werk dat je in je uitleg gestoken hebt, maar toch ook een kleine aanvulling geven die nuttig zou kunnen zijn voor jouw lezers of die je misschien nog eens zou kunnen gebruiken om anderen te helpen.

Geef een reactie

