Vroom op vrijdag: Gelukkig de zachtmoedigen

Heeej! Bijna vergat ik het, maar het is weer vrijdag. Dus dat betekend dat het weer tijd is voor een ‘vroom op vrijdag’! 🙂 Ik wilde het weer oppakken bij Mattheüs 5: 5

Gelukkig de zachtmoedigen,
want zij zullen het land bezitten.
Bij het woord zachtmoedig dacht ik als eerste aan dit gedicht dat Julicke schreef.
Ze schreef hierin dat zachtmoedig zijn vaak als een zwakte wordt gezien. Je bent ‘te lief’, ‘te zacht’, ‘te zwak’, maar tegelijkertijd zit er in het woord zachtmoedig ook het woordje moedig… Wat een erg bijzondere combinatie is.
We mogen moedig zijn om ons zacht en zwak op te stellen. En God wil in onze zwakte zijn kracht leggen. Hij wil niet dat we ‘sterk’ zijn en wil dat we nederig zijn: zachtmoedig, want voor de zachtmoedigen is de aarde. 🙂
Ik zocht de betekenis van het woord ‘zachtmoedig’ op op internet en vond dit stukje, waarin ook deze tekst genoemd wordt:
“Personen die zachtmoedig zijn, zijn meegaand en welwillend. Ze zullen niet snel op hun strepen gaan staan en zullen problemen altijd vriendelijk en in goede verstandhouding proberen op te lossen. Door deze meegaandheid en welwillendheid zal een zachtmoedig persoon dan ook niet snel in een situatie van ruzie terechtkomen. Een zachtmoedig karakter wordt over het algemeen als positief ervaren door de omgeving. De term zachtmoedig wordt ook veel gebruikt in het christelijke geloof, dat veel waarde hecht aan zachtmoedigheid. Zo is opgetekend dat Jezus en God beide zachtmoedig zijn, maar ook staat in het nieuwe testament dat Jezus sprak: ‘Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven.'”
Als je zachtmoedig bent, ben je ook nederig, want je stelt je op als een mindere van de ander door ‘zacht’ te zijn en dat is zeker moedig, als je ’t mij vraagt. 😉
Hier citeer ik Julickes gedicht (de vertaling):

Zachtmoedig

 

Iemand zei ooit tegen me:

“Je bent te zwak voor deze wereld”

Te lief, te breekbaar

Zachtmoedig

 

Ik heb een hart van ijzer

Maar botten van glas

Mijn ziel is wild water

Maar mijn huid is stof

Mijn gedachtes staan vast op de Rots

Maar mijn ogen zijn open deuren

 

Jouw wapenrusting is sterk

Maar je hart is weerloos

Jouw huis is diamant

Maar je ziel is droge aarde

Jouw ogen zijn gesloten en koud

Maar je gedachten zo kneedbaar als klei

 

Zeg me wie de zwakke is

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

