Vroom op vrijdag: Wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid

Het is weer vrijdag, dus weer tijd voor een vroom op vrijdag. Net als de afgelopen weken gaat deze weer over het volgende vers van het deel uit de Bergrede dat ik poste op 29 augustus.

Het volgende vers is:
Gelukkig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.

Hierin word gesproken over ‘hen die hongeren en dorsten naar gerechtigheid’. Iedereen heeft wel eens zo’n moment waarop alles hem tegen lijkt te zitten en je merkt dat de wereld niet rechtvaardig is. Je ziet mensen die armoede moeten lijden en/of sterven zonder dat hier een reden voor is. Je ziet kinderen, jongeren en ook volwassenen die worden gepest. Misschien jij zelf wel. Je maakt allerlei dingen mee, die niet eerlijk lijken of niet eerlijk zijn. Deze wereld is nu eenmaal niet eerlijk.

Maar Jezus zegt deze mensen hier gelukkig te zijn, omdat ze verzadigd zullen worden. Natuurlijk zullen ze verzadigd worden als ze geloven en in de hemel zullen komen. Toch denk ik niet dat dat alles is wat Jezus hier bedoelt. Hij heeft het hier niet over de ‘verre’ toekomst, maar ook over heel dichtbij.

Als wij hem in woord en daad volgen, streven we gerechtigheid na. Gods wil is namelijk rechtvaardig. Als wij zijn wil naleven, zullen zij die leven in onrechtvaardigheid, dus ook verzadigd worden.

‘Zalig wie honger en dorst heeft’. Voor ons lijkt dat soms een ver van het bed show. Wij hebben geen honger. Mensen in derde wereldlanden hebben honger, maar wij niet. Toch is het een stuk dichterbij dan het lijkt. Mensen hongeren en dorsten namelijk voortdurend. Ze zijn dorstig naar geluk en zoeken dit in alles. Maar zoeken naar geluk, brengt geen geluk. Jezus zegt ons te zoeken naar gerechtigheid, want wie zoekt naar gerechtigheid zal verzadigd worden.

Maar gerechtigheid. Het woord heeft voor sommige van ons misschien een erg vertrouwelijke klank, maar wat betekend het eigenlijk? Volgens het woordenboek is gerechtigheid ‘het moment waarop iets rechtvaardig is.’ Vervolgens zocht ik het woord rechtvaardig op in hetzelfde woordenboek, omdat ik hier niet erg veel verder mee leek te komen. De omschrijving die ik hiervan kreeg was: ‘Eerlijk, volgens de wet of volgens je gevoel.’ En wanneer is de wereld eigenlijk eerlijk volgens Gods wet?

Ik denk dat gerechtigheid alles te maken heeft met echtheid, puurheid, eerlijkheid. Wat eigenlijk zo goed als synoniemen van elkaar zijn. Gerechtigheid en het nastreven hiervan betekend ook het nastreven van Gods wil/wet, want ik geloof dat dat de eerlijkheid, de rechtvaardigheid en dus de gerechtigheid is waarover Jezus hier tot ons spreekt.

Hongeren en dorsten naar gerechtigheid. Het is dus zeker geen ver van ons bed show, maar juist heel dichtbij en belangrijk voor ons. Iedereen heeft honger en dorst, naar geluk, naar echtheid, puurheid, eerlijkheid. Maar zo vaak zoeken we het op de verkeerde plek, in de verkeerde dingen, bij de verkeerde mensen. Jezus vraagt je dit geluk, deze eerlijkheid en echtheid te zoeken in God, in Zijn woord, in Christus Jezus, want dan zul je verzadigd worden.

(Bronnen: http://www.woorden.org, http://www.prekendiespreken.nl/preken/dutch/mat05v06.html)

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Vroom op vrijdag: Wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid

  1. thatfullmoonguy zegt:

    Sodeju, ook dit vind ik knap hoor. Zoals je deze conclusies kunt trekken, en zoals je het formuleert. Ik had hier nog niet gereageerd omdat ik, tja, eigenlijk in een andere taal denk, andere termen, dus dit is lastig voor me. Maar ik heb wel over hetzelfde nagedacht natuurlijk. Ik denk dat je het goed ziet, natuurlijk is er een boodschap van troost voor later, maar belangrijker is het hier en nu. Als jijzelf wéét dat je naar je allerbeste kunnen die echtheid en eerlijkheid nastreeft van god’s wet, dan mag je, en hopelijk kun je, op een gegeven moment de rust ervaren, de zorgen en doelen loslaten en weten dat het goed is of komt. Vertrouwen hebben. Ik denk dat dat de boodschap is.
    Maar ja pfff… ’t is wel een uitdaging soms.
    Lang was mijn favoriete boek De graaf van Monte Cristo, over wraak voor aangedaan onrecht…. Het heeft even geduurd voordat andere boeken, met mooiere doelen, belangrijker werden.

Geef een reactie

