Op goed geluk?

Een maand geleden plaatste ik een bericht over de Op goed geluk challenge van Joany van cravingpages waar ik aan mee deed deze maand. Ik zou deze maand geen boeken lezen waarover ik al eens gehoord of een recensie van gelezen had. Er is 1 boek dat ik deze maand gelezen heb dat niet aan deze eisen voldoet, maar dat was omdat ik dat boek van school moest lezen. Dat was namelijk ‘A midsummer night’s dream’ van William Shakespear. Wat absoluut een GE-WEL-DIG toneelstuk is. 😀

Maar dan nu de boeken die ik deze maand gelezen heb wel voor de challenge:

‘Tot de dood ons scheidt’- Elizabeth George.
Bij dit boek had ik zeker geen geluk. Het was het eerste boek dat ik begon te lezen voor de challenge en ik kwam er maar niet doorheen. Te weinig spanning, zelfs al is het een literaire thriller.

‘Silber’- Kerstin Gier.
Ook dit boek heb ik niet uitgelezen, maar dit keer om een andere reden. Ik ben namelijk gestopt, omdat ik vond dat het boek dingen beschreef waarmee ik mijn zintuigen niet in contact wil laten komen, ook niet in de vorm van een boek. Wel moest ik mezelf dwingen het neer te leggen, omdat het wel erg fijn las. Ik vond de schrijfstijl misschien een beetje voor jongere lezers dan ik, maar het las wel erg vlot en niet verkeerd.

‘De jongen die het liet regenen’- Brian Conaghan
Dit boek las erg fijn door de spanning die erin zat. Het boek is opgedeeld in 2 delen en in het eerste deel werd steeds 1 kant van een politie-verhoring verteld vanuit allerlei verschillende personages. Zonder dat je wist wat er nu eigenlijk gebeurt was. Het 2e deel was geschreven vanuit 1 van de hoofdpersonages: Clem. Door het hele boek heen wordt het niet duidelijk wat er gebeurt is.
Over het algemeen vond ik het een goed boek, maar (SPOILER ALLERT!) het eind was wel erg onverwacht. Natuurlijk kan dat goed zijn, maar deze ‘plottwist’ kwam bij mij niet heel erg geloofwaardig over. Ook was de connectie met de hoofdpersonages niet altijd even goed en sterk.

‘Ik ben Alice’ (slashboek)- Jan Simoen en Alice Dupont.
Ook dit boek viel me verschrikkelijk tegen. Ik had totaal geen connectie met het hoofdpersonage en mocht haar eigenlijk gewoon niet (sorry Alice, ik weet dat je echt bestaat). De problemen waar ze doorheen ging begreep ik wel, maar doordat ze zo arrogant, onaardig, etc. etc. bij me overkwam kwam het verhaal ook niet meer goed binnen. Toch sprak het me nog wel zo aan dat ik het boek uit wilde lezen.

‘Als niemand kijkt’ (slashboek)- Marjolijn Hof en Iris Kuijpers
Dit boek was al beter dan de andere boeken. Helaas stelde ook dit me een klein beetje teleur. Ook begin ik te twijfelen over de plaats die de slashboeken hebben in onze bibliotheek. Ze staan namelijk tussen de young adult boeken, terwijl ik eigenlijk niet denk dat ze bedoeld zijn voor mijn leeftijdscategorie en dat ze beter bij de 12+ of zelfs nog daaronder zouden kunnen staan.

Het feestmaal van John Saturnall- Lawrence Norfolk
Dit was het enige boek dat ik voor de challenge las en daadwerkelijk leuk vond om te lezen. Nog steeds was het zeker geen heel goed boek en ben ik niet bijzonder enthousiast, maar het was een hele verbetering na alle slechte boeken die ik hiervoor heb gelezen. Het boek is een historische roman. Wel heeft het boek 432 bladzijden wat voor sommige misschien erg veel zal zijn.
Dit schreef ik aanvankelijk over dit boek, maar inmiddels ben ik na 200 bladzijden toch te verveeld om verder te lezen.

Bij elkaar heb ik dus de 6 boeken zoals al verwacht inderdaad niet gehaald, omdat ik de eerste 2 boeken niet uitgelezen heb. De meeste boeken hebben me vooral teleurgesteld. Ik vond het ergens wel leuk, maar er zijn nog genoeg boeken waarover ik al wel gehoord heb die ik heel graag wil lezen. Daarom ben ik wel blij dat het voorbij is. 🙂
Mensen die wel een duidelijke boekensmaak hebben, een stuk duidelijker dan de mijne (ik lees haast alles), zou dit misschien wel een goede challenge zijn om eens te doen. Als je hem wilt doen, dan wens ik je in ieder geval veel geluk. 😉

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in boeken en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Op goed geluk?

  1. thatfullmoonguy zegt:

    O jee, ik vind het sowieso dapper dat je zo’n uitdaging aangaat! En je hebt het volgens mij goed gedaan. Denk dat het best waarschijnlijk is dat je een groot deel van wat je zo probeert, niet mooi vindt. Hoe selekteer je dan, gewoon vooraan in de bibliotheek beginnen en de eerste zes die je niet direkt tegenstaan, meenemen? Ik ken eigenlijk alleen Elizabeth George, maar inderdaad, niet om door te komen, haha. De tv serie Inspector Linsley of zoiets, is daar toch op gebaseerd? Die is geweldig, gelukkig.

    Voor de rest, je geeft goede argumenten, en toelichting. Ik heb dat ook soms met een hoofdpersoon die je niet mag, dan is het eigenlijk zo jammer! Misschien ga ik dat historische boek ook nog wel eens bekijken. Gelukkig dat er één boek meeviel, anders was het toch wel wat verspilde energie en vooral tijd; hoewel, zo leer je wel over stijlen, over wat er in de boekenwereld bestaat.

    Nou ja, in ieder geval kun je nu weer lezen wat je op je verlanglijst hebt staan!
    Fijn weekend/zondag.

    • Ces zegt:

      Haha… Ik koos natuurlijk wel boeken die me op het eerste gezicht wel aanspraken, maar blijkbaar koos ik verkeerd.
      Dat laatste boek bleek me na 200 bladzijden toch ook te veel te vervelen, wat ik er inmiddels bij geschreven heb, wat nu ‘de jongen die het liet regenen’ tot het beste boek maakt. Het grootste nadeel vond ik daar de plottwist aan het eind.
      Het zou heel goed kunnen dat die tv-serie daarop gebaseerd is inderdaad. Het boek gaat immers wel over ene ‘Inspector Lynley’. Ik heb de serie ooit wel gezien en hij was zeker goed, maar er is eigenlijk maar 1 tv-serie die ik volg en dat is Flikken Maastricht. Verder vind ik dat het teveel tijd in beslag neemt om series te gaan volgen.

  2. thatfullmoonguy zegt:

    En dat is ook een plottwist, haha 🙂 Ach, je hebt helemaal gelijk met die tvseries, het is goed als je nog meer te doen hebt dan tv kijken. Ik weet dat ik in mijn middelbare school-periode elke avond thuis bij mijn ouders zat, tv te kijken. Alle amerikaanse series weet je wel, en mijn moeder en ik waren dan blij als er een engelse serie kwam die rustiger was, zoals Morse of inderdaad Inspector Lynley (waarom vergeet ik die naam altijd!). Nou, dat was natuurlijk niet echt gezond. Maar mooi waren ze wel. In ieder geval, ik kijk wel altijd uit dat ik geen vervolgverhaal/serie oppik, want dan wordt het helemaal een ramp om alles te volgen.

Geef een reactie

