Vroom op vrijdag: Gelukkig de barmhartigen

En het is weer tijd voor een nieuwe vroom op vrijdag! 😀 Vandaag brei ik weer verder op het deel van de Bergrede waar ik iets meer dan een maand geleden (dacht ik) bij mijn eerste vroom op vrijdag mee begonnen ben. Vorige week schreef ik over vers 7 van Mattheüs 5 en nu wil ik verdergaan met vers 7:
Gelukkig de barmhartigen,
want zij zullen barmhartigheid ondervinden.

Barmhartig, naar mijn idee een mooi woord met een vertrouwde klank en het klinkt liefdevol, maar wat het eigenlijk betekend is niet heel duidelijk.

Volgens Wikipedia betekend het woord ‘barmhartigheid’ het tonen van medelijden met mensen die het moeilijk hebben. Barmhartig zijn zij die zich ontfermen over hun medemensen, die in woord en daad hulp en ondersteuning bieden aan degenen die daar behoefte aan hebben.

Als je het woord zo vertaald is het vers nogal makkelijk te begrijpen. Aangezien iedereen weet en merkt dat wanneer hij/zij meeleeft met anderen die het moeilijk hebben en hen steunen er vriendschappen ontstaan en anderen er ook voor jou zullen zijn.

Toch vraagt God ons meer dan er zijn voor anderen. Barmhartig heeft ook het woord ‘hart’ in zich zitten. Barmhartig zijn is naar mijn idee niet alleen te maken met anderen helpen, maar ook met dat we dit uit echt medeleven doen en vanuit ons hart. Niet om er zelf beter van te worden. Zelfs al zei het vers wel dat we er zelf beter van zouden worden.

Hij zegt niet ‘Gelukkig wie anderen steunen, want zij zullen gesteund worden.’ Hij zegt eerder: ‘Gelukkig wie uit waar medeleven en ware liefde er voor anderen zijn, zij zullen dit zelf ook krijgen.’ Nu zie je dat het deel na de komma een effect is, maar absoluut geen reden moet zijn om je zo te gaan gedragen. De reden moet de liefde zijn. Zoals ook in de Bijbel staat: “Deze drie dingen blijven altijd bestaan: geloof, hoop en liefde; maar de liefde is het voornaamste.” (1 Kor 13:13) En ook de rest van dit hoofdstuk zegt veel (moois) over de liefde. Misschien goed om eens te behandelen in VoV.

Maar voor vandaag, houd ik het hierbij. 🙂 Hopelijk vond je het mooi of misschien nuttig om te lezen. In ieder geval bedankt dat je mijn blog bezocht hebt. 😉

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Vroom op vrijdag: Gelukkig de barmhartigen

  1. thatfullmoonguy zegt:

    Jawel, zeker vind ik het mooi. Goed, die link naar de geloof, hoop en liefde uitspraak, in de juiste context en niet alleen geciteerd zoals bij huwelijken! En dat zegt alles, je moet inderdaad geen liefde geven om het terug te krijgen. Die barmhartige samaritaan had echt niet zoveel terug te verwachten van die overvallen medereiziger; hij hielp gewoon, omdat het nodig was.
    Fijn weekend! ☼

Geef een reactie

