Gelukkig de vredestichters

Sorry dat ik het vorige week ben vergeten, maar ik zal jullie verder niet gaan vervelen met verhalen over hoe druk ik het heb en had en waarom ik het precies vergat en gewoon verder gaan met een nieuwe vroom op vrijdag. 🙂 We pakken het weer op na het vers van 2 weken geleden.

9. Gelukkig de vredestichters,
want zij zullen kinderen van God genoemd worden.

Een tijdje geleden had ik een discussie-avond bij een christelijke organisatie/groep/club/hoe je het dan ook wil noemen en 1 van de stellingen was ‘Een kerk met een overhoopliggende kerkenraad is geen kerk.’ Ik ben het absoluut niet met deze stelling eens.

Natuurlijk, het kan erg moeilijk zijn om nog steeds echt op God gericht te zijn als je kerkenraad of misschien wel je hele kerk overhoop ligt, maar het is absoluut mogelijk en misschien maken die strijden in de kerk, de kerk juist wel sterker als het uiteindelijk rechtgezet wordt. God wil dat we samen als een groep op Hem gericht zijn, Hem aanbidden en in Zijn naam samenkomen. Een gemeente (of kerk) dus. Natuurlijk kunnen strijden binnen deze groep dit tegenwerken en zorgen dat mensen minder gericht zijn op God en meer op die kleine of misschien wat grotere problemen die er zijn in de kerk, maar ik denk niet dat het betekend dat je geen kerk kunt zijn als er strijd bestaat binnen je gemeente. Wel is het goed als ze recht gezet worden en er in sommige gevallen compromissen moeten worden gesloten. Maar let op! Bolwerken (waarover ik ook schreef in mijn vorige VoV) bestaan ook in de kerk en moeten bestreden worden.

Het is dan maar goed dat er ook mensen zijn die het talent van bemiddelen bezitten en tussen de 2 groepen in kunnen gaan staan. De vredestichters.

Gelukkig de vredestichters. Ik weet niet of jij een goede bemiddelaar bent bij ruzies, maar mij moet je er in elk geval niet voor vragen. Bij mij thuis waren het vaak mijn jongste zusje, mijn broer en ik die ruzie maakten en mijn oudste zusje was de bemiddelaar, de ‘vredestichter’. Volgens dit vers is dit dus wel een kwaliteit. Misschien is het goed om hieraan te werken.

Wij hebben allemaal een bemiddelaar nodig om bij God te kunnen komen, want door de zonden zijn we van Hem gescheiden. Hij heeft ons een bemiddelaar, Jezus, gegeven. Die we nodig hebben omdat Hij ons onze zonden kwijtgescholden heeft.

Wat heb je eigenlijk nodig om een vredestichter te zijn? Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je je eigen belangen lager acht dan die van een ander: dat je nederig bent. Op die manier kun je goed naar beide partijen luisteren (ook als je hier zelf 1 van bent) en hier samen rustig uitkomen.

Zelf ben ik niet de beste vredestichter, maar ik weet dat dit zeker iets is waar ik aan wil werken, want het is zeker wel belangrijk.
Hoe sticht of behoud jij de vrede?

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

