vanwege gerechtigheid vervolgd

Het is weer vrijdag, dus weer tijd voor een nieuwe vroom op vrijdag. Vorige week behandelde ik vers 9 en vandaag wil ik verder gaan met de laatste 3 verzen, volgende week zal ik de bergrede-serie afsluiten.
10 Gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
11 Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. 12 Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel”

‘wie vanwege de gerechtigheid vervolgd’ Dit lijkt soms een beetje een ver-van-mijn-bed-show, want hier worden we toch niet vervolgd? Wat moet ik hiermee? Toch denk ik niet dat dit juist is. Gaat dit vers werkelijk alleen over die mensen in andere landen die tot op de dood worden bedreigd, omdat ze geloven of gaat dit om meer? Maar hierom heb ik ook de andere 2 verzen erbij heb gevoegd. Ik denk namelijk niet dat met ‘wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden,’ alleen de mensen in het buitenland worden bedoeld, die de dood riskeren, omdat ze in God geloven. Ik denk dat dit ook over ons gaat.

In vers 11 wordt gesproken over situaties die we denk ik allemaal wel herkennen. Het is niet altijd makkelijk om in God te geloven en er zijn genoeg mensen die je zullen uitschelden, je belachelijk maken of je zullen pesten om je geloof. Maar als wij standhouden in ons geloof en ervoor uitkomen, zal God ons rijkelijk belonen in de hemel.

Jezus zegt niet dat het makkelijk zal zijn als we Hem volgen. Integendeel, Hij zegt ‘Neem je kruis op en volg mij.’ wat zegt dat we heel veel strijd zullen moeten doorstaan als we Hem volgen, maar Hij zal erdoorheen leiden en omdat Hij ons draagt en onze zonden en angsten heeft gedragen aan het kruis hoeven we niet bang te zijn.

Vers 12 zegt ‘verheug je en juich’. Ik vind dit zelf vaak nogal moeilijk, als ik mijn geloof door anderen niet geaccepteerd wordt. Nu komt dit bij mij op het moment weinig voor doordat ik vooral met christenen optrek, maar ik heb er vooral een paar jaar geleden ook veel last van gehad en weet dat veel anderen er ook moeite mee hebben.

Toch vraagt Jezus ons dit te doen en Hij weet als geen ander hoe zwaar het is. Hij werd om de waarheid en de gerechtigheid de dood ingejaagd, zodat wij kunnen leven. Hij zal ons bijstaan. Alle dagen, in alles wat we doen.

Advertenties

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s