Vroom op vrijdag 2e Advent

De komende weken zullen Koen en ik bij Vroom op Vrijdag stilstaan bij Advent. Vorige week heeft hij de eerst Vroom op Vrijdag geschreven over de aankondiging van de geboorte van Johannes de Doper en vandaag zal ik verdergaan met de aankondiging van de geboorte van Jezus.

 Aankondiging van de geboorte van Jezus:

26 In de zesde maand zond God de engel Gabriël naar de stad Nazaret in Galilea, 27 naar een meisje dat was uitgehuwelijkt aan een man die Jozef heette, een afstammeling van David. Het meisje heette Maria. 28 Gabriël ging haar huis binnen en zei: ‘Gegroet Maria, je bent begenadigd, de Heer is met je.’ 29 Ze schrok hevig bij het horen van zijn woorden en vroeg zich af wat die begroeting te betekenen had. 30 Maar de engel zei tegen haar: ‘Wees niet bang, Maria, God heeft je zijn gunst geschonken. 31 Luister, je zult zwanger worden en een zoon baren, en je moet hem Jezus noemen. 32 Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal hem de troon van zijn vader David geven. 33 Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.’

34 Maria vroeg aan de engel: ‘Hoe zal dat gebeuren? Ik heb immers nog nooit gemeenschap met een man gehad.’ 35 De engel antwoordde: ‘De heilige Geest zal over je komen en de kracht van de Allerhoogste zal je als een schaduw bedekken. Daarom zal het kind dat geboren wordt, heilig worden genoemd en Zoon van God. 36 Luister, ook je familielid Elisabet is zwanger van een zoon, ondanks haar hoge leeftijd. Ze is nu, ook al hield men haar voor onvruchtbaar, in de zesde maand van haar zwangerschap, 37 want voor God is niets onmogelijk.’ 38 Maria zei: ‘De Heer wil ik dienen: laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd.’ Daarna liet de engel haar weer alleen.
(Lucas 1: 26-38)

Is het niet geweldig?! 😀 Voor God is niets onmogelijk!

Het valt mij om hoe bang Maria is voor Gabriël. De Bijbel zegt dat we God moeten vrezen en dat dat de basis vormt voor het geloof. Zonder Godsvrees geen geloof. Toch wordt dit vaak niet als echte angst gezien, maar als een eerbied die je voor God moet hebben. Ik denk niet dat deze beschrijving helemaal juist is.

Als we kijken naar hoe de mensen in de Bijbel op God of een engel van Hem reageren, zien we hen stijf worden van de Godsvrees. En hoe zou jij reageren, denk je, als plots de God van hemel en aarde of een boodschapper van Hem voor je staat? Bang worden is een erg logische reactie.

We zullen God allemaal vrezen op zo’n moment en we weten wat er gebeurt als we niet geloven in wat Zijn Woord ons verteld. Zouden we Hem daarom niet vrezen? En in Hem geloven, omdat we weten dat we niet goed zullen eindigen als we dat niet doen.

God is goed en God is Liefde, maar Hij is ook rechtvaardig en dat moeten we niet vergeten. Zouden we Hem hierom niet vrezen? Maar als Gabriël Maria zegt niet bang te zijn, lijkt haar vrees volledig weggenomen.

Hoewel we God moeten vrezen om Zijn toorn, neemt Hij daarna de vrees wel van ons af. Hij laat ons weten dat we niet bang hoeven te zijn, omdat het goed is.

En daarna is het tijd om God te prijzen. Maria prijst de Heer, omdat Hij haar gezegend heeft, want God is rechtvaardig en genadig. Hij zal je vergeven als je Jezus voorbeeld volgt, maar je straffen als je niet geloofd in Jezus als de verlosser. Door de angst voor God gaan we in Hem geloven EN HEM VOLGEN, om niet gestraft te worden. En als we dit doen, zal Hij genadig zijn.

Advertenties

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s