Vroom op Vrijdag 3e Advent

De aankomende weken zullen Koen en ik stilstaan bij Advent. Iedere vrijdag zullen we een stukje schrijven over de tijd in afwachting van Jezus geboorte. Vandaag wil ik het gaan hebben over Maria en Elisabeth.

Maria en Elisabeth

39 Kort daarop reisde Maria in grote haast naar het bergland, naar een stad in Juda, 40 waar ze het huis van Zacharias binnenging en Elisabet begroette. 41 Toen Elisabet de groet van Maria hoorde, sprong het kind op in haar schoot; ze werd vervuld van de heilige Geest 42 en riep luid: ‘De meest gezegende ben je van alle vrouwen, en gezegend is de vrucht van je schoot! 43 Wie ben ik dat de moeder van mijn Heer naar mij toe komt? 44 Toen ik je groet hoorde, sprong het kind van vreugde op in mijn schoot. 45 Gelukkig is zij die geloofd heeft dat de woorden van de Heer in vervulling zullen gaan.’

46 Maria zei:

‘Mijn ziel prijst en looft de Heer,
47 mijn hart juicht om God, mijn redder:
48 hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares.
Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen,
49 ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan,
heilig is zijn naam.
50 Barmhartig is hij, van geslacht op geslacht,
voor al wie hem vereert.
51 Hij toont zijn macht en de kracht van zijn arm
en drijft uiteen wie zich verheven wanen,
52 heersers stoot hij van hun troon
en wie gering is geeft hij aanzien.
53 Wie honger heeft overlaadt hij met gaven,
maar rijken stuurt hij weg met lege handen.
54-55 Hij trekt zich het lot aan van Israël, zijn dienaar,
zoals hij aan onze voorouders heeft beloofd:
hij herinnert zich zijn barmhartigheid
jegens Abraham en zijn nageslacht,
tot in eeuwigheid.’

56 Maria bleef ongeveer drie maanden bij haar, en ging toen terug naar huis.
(Lucas 1: 39-56)

Hoe mooi is dit? Zoals al voorspeld was, is Johannes in de buik al vervuld van Gods Geest. Als ongeboren baby springt hij op, omdat hij Gods Zoon ontmoet. De Geest verteld hem dat Jezus Gods Zoon is. Dat had hij zelf immers niet kunnen weten.

Het lijkt erop dat Maria dit bezoek nodig had, om echt te kunnen geloven wat haar verteld is. Dat het kind dat zij zal krijgen echt Gods Zoon is en dat zij zo gezegend is.

Is het niet geweldig hoe Maria God prijst nadat zij gehoord heeft wat Elisabeth haar zei?! 🙂 En is het niet geweldig hoe Elisabeth vervuld wordt door de Heilige Geest en daardoor ziet wie het kind is dat haar familielid zal krijgen? Ik vind van wel in ieder geval.

Prijs de Heer, want Hij is genadig.

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

