Dagboek van een dichter: Shakespeare globe en Britisch library

Van vrijdag tot en met dinsdag was ik in Londen, omdat mijn school een reis had georganiseerd hiernaartoe. Dit wordt ieder jaar gedaan met 4 VMBO, 5 HAVO en 5 VWO. Ik heb veel leuke en interessante dingen gedaan en gezien. Over de dingen die ik op maandag heb gezien en gedaan wil ik graag wat meer vertellen. Ik dacht namelijk dat dit wel interessant was. Helaas zijn wel de foto’s die ik die dag gemaakt heb per ongeluk verloren gegaan en gebruik ik hierom andermans foto’s, maar hopelijk geven die een net zo goede indruk van hoe het was.

Shakespeare globe:

Shakespeare globe van buiten. Londen
Foto van Wikipedia


’s Ochtends vertrokken we (5 HAVO en 5 VWO) naar de Shakespeare globe: het theater van Shakespeare. Hier werden we verdeeld in een aantal groepjes en kreeg ieder groepje een rondleiding van een acteur door het theater.
Zo werd er verteld over de reden dat het hele theater gemaakt is uit hout. Dit is namelijk zo, omdat dit materiaal de stemmen het best weerkaatst, zodat iedereen de tekst goed kan horen. Ook werd er verteld dat het plafond boven het podium ‘hemel’ werd genoemd, het podium zelf ‘aarde’ en de ruimte daaronder ‘hel’. De 2 pilaren die de ‘hemel’ staande houden heten ‘Mars’ en ‘Venus’.

Londen The Shakespeare globeBron foto

Het gebouw is 3 keer herbouwd, omdat het vergaan is. Een keer kwam dit doordat er een kogel over het dak geschoten moest worden tijdens een optreden, maar deze in het dak belandde en het dak hierdoor vlam vatte. Gelukkig kon iedereen ontkomen. De andere keer ben ik vergeten.
Het gebouw is rond gebouwd, omdat deze vorm een verbondenheid creëert. Het publiek en de acteurs waren met elkaar verbonden.
Hoe hoger in de tribune je zat, hoe groter je aanzien. Als je nog rijker was kon je betalen om op een balkon aan de zijkant te zitten, maar de hoogstgeplaatsten zaten boven, of in andere theaters zelfs op, het podium. Het ging er namelijk niet alleen om dat je het optreden goed kon zien, mensen wilden zichzelf ook laten zien in het publiek.

Shakespeare globe LondenBron foto

Nadat we een rondleiding hadden gehad door het theater gingen we naar een zaaltje voor een acteerworkshop. We oefenden met een scene uit A midsummer nights dream van Shakespeare.  Wat overigens een geweldig stuk is om eens te lezen.
Allereerst moesten we rondlopen als een karakter uit het theaterstuk. Zelf vond ik het erg moeilijk me voor te stellen hoe zo’n karakter liep, maar probeerde maar wat. Vervolgens moesten we in tweetallen gaan staan en de 1 moest het spiegelbeeld van de ander spelen. Daarna moest de 1 de ander in de vorm van een karakter uit het stuk zetten. Ook dit vond ik een erg lastige opdracht. Hierna kregen we allemaal een script.
De scene waarmee we gingen oefenen was een scene waarin Helena, Demitrius achterna zit. Helena is smoorverliefd op Demitrius, maar Demitrium wil Helena niet meer en heeft een afkeer van haar gekregen. Steeds stuurt hij haar weg, maar ze blijft hem achterna zitten.
Allereerst moesten we de scene spelen waarbij we naar elkaar of onszelf wezen wanneer de tekst een verwijzing aangaf. Later moesten we ons lichaam leren te gebruiken bij het acteren. Vervolgens moesten we een woord herhalen van de tekst van de ander om goed naar elkaar te luisteren. Ook moesten we de tekst vanuit een andere plek in de ruimte naar elkaar spreken/schreeuwen om te leren hoe we de ruimte konden gebruiken. De acteur die ons de workshop gaf koos uiteindelijk mijn partner en mij uit om de scene voor te doen voor de groep, omdat we het zeer goed deden (misschien een onontdekt talent? 😛 ).

Het ging erg goed en ik heb zeer van de workshop genoten. Misschien dat ik het ook goed zal kunnen gebruiken als ik ooit gedichten ga voordragen of moet zingen tijdens een optreden.

The British Library:

British_library_london


Nadat we bij de Shakespeare globe geweest waren splitsten we uiteen in groepen. Alle groepen hadden van te voren een keuze gemaakt waar ze op dit tijdstip heen wilden. Mijn keuze was The British Libary waar ik een workshop Creative writing zou gaan volgen.
In The British Libary werd de groep verteld dat dit museum zoveel boeken had dat wanneer je ze allemaal naast elkaar op de grond zou leggen je er heel Engeland en een stuk van Ierland mee zou kunnen vullen. Het museum heeft 4 verdiepingen boven en 4 verdiepingen onder de grond.

BritishLibraryInterior02

We begonnen al snel met de workshop.
Allereerst kregen we een bepaald kunstwerk te zien en moesten we 3 woorden opschrijven die beschreven wat we zagen en 3 woorden die beschreven wat voor gevoel we daarbij kregen. Vervolgens moesten we een paar van de oudst bestaande woorden en een paar van de nieuwst bestaande woorden opschrijven. Daarna kregen we een situatie en moesten er een verhaaltje bij schrijven waarin we zowel minimaal 1 van de oude als minimaal 1 van de nieuwe woorden zouden gebruiken. Hierna gingen we een zaaltje in waarin oude boeken en oude teksten te zien waren. Hier moesten we van 2 van deze boeken/teksten 2 mooie zinnen uit de beschrijving opschrijven en in 2 zinnen zelf beschrijven wat je eraan opvalt.
Toen we dit gedaan hadden gingen we naar een zaaltje met tafels en gingen in groepen van 5 aan de tafels zitten. We moesten 10 woorden die we hadden opgeschreven en mooi vonden klinken omcirkelen en op 1 kant van een gekregen vel papier schrijven. Vervolgens moesten we het papier omdraaien en gaf ze ons een begin van een verhaal. Hiermee moesten we beginnen en vervolgens moesten we blijven schrijven en mochten niet stoppen.

The-British-Library-Ashley

Toen ze zei dat we mochten stoppen met die opdracht moesten we ons papier omdraaien en een karakter in ons hoofd nemen. Daarna stelde ze 10 vragen en moesten we antwoorden alsof we dat karakter waren en in elk antwoord moesten we 1 van de 10 opgeschreven woorden gebruiken. Toen we klaar waren met die opdracht moesten we de 2 mooiste zinnetjes die hieruit voortgekomen waren overschrijven. Van de 10 zinnetjes die we toen als groepje hadden moesten we er 5 kiezen om een gedicht van te maken. 1 zin moesten we erbij schrijven om er een geheel van te maken.

De opdrachten die we hebben moeten uitvoeren gingen niet erg goed bij mij, maar waren zeker wel nuttig. Sommige ervan had ik al eerder gedaan en 1 gebruik ik zelfs regelmatig, maar toch was het nuttig om ze nu weer te doen.

Al met al was dit een te gekke dag met veel creativiteit en leuke dingen om te doen. De plaatsen die ik zojuist heb beschreven zijn ook zeker beide een aanrader om heen te gaan als je eens in Londen bent.
De rest van de dagen in Londen waren ook erg leuk en als je daar nog meer over wilt horen, vraag er vooral naar, want ik schrijf graag over wat ik heb meegemaakt. Misschien een idee weer eens een echt dagboek bij te gaan houden? Een goed voornemen voor 2015, denk ik. 😉

Groet,
Ces

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk, recensie en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Dagboek van een dichter: Shakespeare globe en Britisch library

  1. rianneevers zegt:

    Leuk om zo terug te lezen, was zeker een hele gave week!

  2. Pingback: It’s beginning to look a lot like Christmas… | C-flatpoetry

Geef een reactie

