Vroom op Vrijdag: Lekker mee-bléren?

Gelukkig nieuw jaar iedereen!!! 😀 Hopelijk hebben jullie een mooie jaarwisseling gehad. Ik in ieder geval wel. Al dat knal- en grondvuurwerk kan me gestolen worden (niet letterlijk, bovendien heb ik het ook niet), maar siervuurwerk vind ik erg mooi om naar te kijken en waar ik woon (midden in de polder) heb je een geweldig uitzicht. Je ziet het vuurwerk van de dorpjes en stadjes vlakbij en daarnaast hebben we ook een aantal buren die erg fanatiek zijn op het gebied van vuurwerk.

Maar dat was genoeg over vuurwerk. Op oudejaarsdag zat ik het grootste deel van de dag, net als een erg groot deel van Nederland, gekluisterd aan de radio, want oud en nieuw betekend Top 2000. De volgende ochtend hebben Koen en ik nog eens samen gekeken naar de teksten van de top 1 en 2. Wat (natuurlijk) Hotel California (van the Eagles) en Bohemian Rhapsody (van Queen) waren. Dit zette me wel aan het denken.

Natuurlijk had ik de teksten allang een keer gehoord en ik kende van Bohemian Rhapsody het grootste deel van de tekst zelfs al uit mijn hoofd. Ook wist ik dat de teksten niet echt als ‘verantwoord’ worden gezien door veel christenen. Toch wilde ik ze lezen. Ik wilde weten wat de teksten zeiden en erachter komen wat de bands er eigenlijk mee willen zeggen. Daarom wil ik vandaag ook stilstaan bij het onderwerp muziek en lyrics. Wat zegt de lyrics van de muziek waar je naar luistert eigenlijk? En is het goed je in te laden met deze teksten?

Laten we vandaag eens kijken naar de tekst van Hotel CaliforniaIk heb even een fragment opgezocht dat me heel erg opviel:

And she said “We are all just prisoners here, of our own device”
And in the master’s chambers,
They gathered for the feast
They stab it with their steely knives,
But they just can’t kill the beast

Last thing I remember, I was
Running for the door
I had to find the passage back
To the place I was before
“Relax, ” said the night man,
“We are programmed to receive.
You can check-out any time you like,
But you can never leave! ”

Het liedje lijkt op een waarschuwing. Als er gezongen wordt “We are all just prisoners here, of our own device”, denk ik dat hij het heeft over zijn levensstijl. De levensstijl van de band. Als ik zoek naar de betekenis van de tekst vind ik dit‘Hotel California’ gaat -volgens sommigen- over de schaduwzijde van de roem van een grote rockband in Los Angeles. The Eagles zelf dus. Ik denk dat deze mensen hier gelijk in hebben. Op Wikipedia las ik ook over de gedachte (die mij bekend was) dat het liedje satanische kenmerken zou bevatten en over de gedachte dat het hotel in het liedje een ziekenhuis zou zijn en het liedje een metafoor zou zijn voor kanker. Een gedachte die ik zelf niet zo aannemelijk vind, met mijn blik op de tekst van dit nummer.

Als ik zelf kijk naar de tekst van dit liedje denk ik, zoals ik ook op andere plekken las dat andere mensen erover dachten, dat het liedje gaat over de keerzijde van een luxe leven als rockster. Het hotel staat voor het mooie leven dat ze hebben dat er zo geweldig uitziet. Het meisje waarover gezongen wordt in het lied heeft alles wat haar hart begeert, maar lijkt zo ongelukkig. Het refrein lijkt op de lok van de duivel: Welkom, in Hotel Californië! Zo’n geweldige plek met zo’n geweldig uitzicht. Er is altijd genoeg plaats. Maar in het andere refrein komt een twist: ‘What a nice suprice, bring your alibis’. Want waarom zou je een alibi nodig hebben?

Als je verdergaat in het liedje komt het stuk dat ik bovenaan geciteerd heb. De hoofdpersoon uit het nummer dat het hotel ingegaan is krijgt te horen dat iedereen daar een gevangene is van wat ze nodig hebben, van wat ze zelf van hun leven gemaakt hebben.
Bij ‘They just can’t kill the beast’ denk ik toch wel dat je het een stukje heftiger moet zien dan drugs en alcohol. Dit klinkt misschien heftig, maar ik zie The Beast hier toch echt als de Duivel. En ja, tegelijkertijd worden ook de drugs, alcohol en andere verslavingen bedoelt, maar het lijkt me goed om te zien waar deze eigenlijk vandaan komen.

Eigenlijk is het liedje net het verhaal van de verloren zoon. Alleen hoor je meer in dit liedje, je ziet een ander perspectief en komt deze zoon niet terug, omdat hij niet weet dat er een weg terug is. Maar wij wel.

God wil ons terugbrengen naar Hem. Ons losmaken van waar we dan ook aan vastzitten. Hij wil ons en kan ons bevrijden uit ons ‘Hotel California’. Waar/wie of wat dat ook mag zijn. En alleen Hij kan het.

Veel mensen denken dat dit liedje een satanische betekenis heeft, maar ik denk het niet. Als ik zo kijk naar de tekst van dit liedje zie ik een waarschuwing. Het enige wat nog mist is de uitkomst: Deze man moet nog ontsnappen uit Hotel California en terugkomen naar waar hij bedoelt is te zijn. Namelijk bij de Heer.

Hoe kijken jullie naar de tekst van Hotel California?

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof, Muziek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Vroom op Vrijdag: Lekker mee-bléren?

  1. thatfullmoonguy zegt:

    Ha Ces, allereerst nog nèt op tijd: Gelukkig nieuwjaar! Ik hoop natuurlijk dat je het nog voor de zesde ziet, maar ach…
    Het spijt me dat ik weinig ben wezen komen kijken en lezen hier, de laatste tijd. Ik kon het even niet allemaal bijhouden.
    Je blog ziet er mooi uit, met een mooie kopfoto die zichzelf niet direct blootgeeft, wat wel eens goed is.
    Nu over dit logje: wauw! Ik puzzel al tig jaar op die tekst! Kwam er nooit helemaal uit, maar je moet er ook echt voor gaan zitten. En je zet hem hier goed neer, denk ik. Nee, ik kan ook niet geloven dat deze groep een kwaadaardige oproep doet. Het is, mooi maar ingewikkeld verpakt (waardoor wel iedereen er enige herkenning in kan vinden), een verslag van een leven vol verleidingen en het moeilijk vinden van een uitweg; en het bewust opschrijven en zingen maakt het inderdaad een waarschuwing.
    Ik vind het altijd naar hoe mensen de makers van zo’n liedje, de boodschappers met dit verslag, kunnen beschuldigen van slechte, zelfs duivelse bedoelingen. Zijn die mensen dan zo negatief, zo cynisch, of zo bang? Ik wil graag geloven dat iedereen die zich bewust is van de genoemde verleidingen en processen en daar op de één of andere manier uiting aan geeft, het hart op de goede plaats heeft zitten.
    Dus.
    Leuk dat je ook naar de Top 2000 luisterde! Ik ook, heb ook gestemd 🙂 Dan komt er niet de helft in de uiteindelijke lijst, maar ja, je kunt niet meer doen dan je best, toch?

    Groetjes! ☼
    Clemens.

Geef een reactie

