This is home!

“I’ve got my memories. There always inside of me, but I can’t go back. Back to how it was.” Dit is de eerste regel van een liedje dat ik de afgelopen tijd vaak hoor. Namelijk This is home van de (te gekke) band Switchfoot. Ik ga het liedje donderdagavond zingen op de muziekavond van mijn school. De zenuwen gieren nu al door mijn lijf. Vandaag wil ik het hebben over de tekst van dit mooie liedje en wat deze voor mij is gaan betekenen.

Switchfoot is een christelijke band, maar dit komt niet heel duidelijk naar voren in de teksten. Toch hebben die wel een soort diepere laag en als je die ziet kun je horen dat ze de teksten wel hebben geschreven voor en met God. Dit vind ik zelf een hele mooie methode van tekstschrijven. Je ziet het bij veel bands en auteurs.

Voor mij is het liedje ‘This is Home’ een getuigenis. Een verhaal over hoe je na zolang zoeken en strijden terug komt bij God. Thuiskomt. Niet in de zin van doodgaan, maar in de zin van je plek vinden op aarde. Zo past ook mijn verhaal in dit liedje.

Het eerste couplet spreekt over de tijd voordat ik thuiskwam. Over de herinneringen van pijn en verdriet, van vragen zonder antwoorden. Herinneringen die er altijd zullen zijn en blijven. In het eerste couplet hoor ik ook nog een soort verlangen om terug te gaan. Maar je bent al te ver gekomen om om te keren. “I believe now, I’ve come too far and I can’t go back. Back to how it was. Created for a place, I’ve never known.”

Zo zie ik het ook in mijn eigen leven. Een tijd lang heb ik het moeilijk gehad en te kampen gehad met een depressie. Ook heb ik voor en tijdens die depressie een lange tijd gehad dat God me niet leek te horen, of misschien luisterde ik niet, wilde ik het niet horen, omdat het in ging tegen wat ik op dat moment wilde. Herinneringen die ik niet kwijt zal raken en die me in dit leven zullen blijven beïnvloeden, maar hier ben ik nu gekomen en ik kan niet teruggaan naar die zachte, warme deken van depressiviteit. Die me warm houdt en veilig aanvoelt, terwijl hij me breekt.

En dan komt het refrein: “This is Home! Now I’m finaly where I belong,” Een juichkreet, omdat je eindelijk je echte thuis gevonden hebt. “I’ve been searching for a place of my own, now I’ve found it.”

Het 2e couplet zingt over de overwinning: “Belief over misery, I’ve seen the enemy and I won’t go back, back to how it was.” God heeft overwonnen. Hij overwon die vijand die ik heb aanbeden door niet naar Hem te luisteren. Die mij vasthield toen ik in die depressie zat. Hij is verslagen. En in plaats van terug te kijken, is daar het 2e deel van couplet 2: “And I got my heart set on what happens next. I got my eyes wide, it’s not over yet! We are miracles and we’re not alone.” Ik richt me op wat er nog komen gaat. Ik geef me aan God over zodat Hij mij tot een wonder kan maken en kan werken door mij. Ik ben niet alleen, want Hij is in mij en heeft mij de kerk gegeven.

De tekst van de bridge vind ik het mooiste. Over hoe mooi God is. Hoe mooi het is om van Hem te zijn, om niet gebonden te zijn aan je zonden. Om niet meer te hoeven zoeken, omdat je God gevonden hebt. “And now… After all my searching, after all my questions, I’m gonna call it home. I got a brand new mindset, I can finaly see the sunset. I’m gonna call it home.” God heeft het hele denken vernieuwd, waardoor ik eindelijk kan zien hoe mooi het is als de zon opkomt. Is dat niet geweldig?

Uiteindelijk wordt het liedje afgesloten met het mooie outro: “I’ve come too far and I won’t go back. Yeah, This is Home!”

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof, Muziek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

