Vroom op vrijdag – alles doen als voor God

Doe uw werk met plezier, alsof het voor de Heer is en niet voor de mensen, want u weet dat allen door de Heer beloond worden voor het goede dat ze doen, zowel slaven als vrije mensen. – Efeze 6: 7 en 8.

Help! Morgen moet je een boekverslag af hebben van een boek dat je nog niet eens hebt gelezen! Nu is er echt geen tijd meer om het boek te lezen en ook het verslag nog te maken… Dan maar op internet een verslag opzoeken en het herschrijven alsof het je eigen verslag is.

Waarschijnlijk herkennen we bovenstaande situatie allemaal wel een beetje. Misschien niet de boekverslagen op school, maar we maken allemaal wel eens werk te laat of raffelen het af, omdat de deathline nadert. Het is toch maar een boekverslagje… Maar zouden we het hetzelfde doen als het voor God zou zijn en niet voor je Nederlands docent, je werkgever, je bloglezers (sorry! Het mag duidelijk zijn dat ik ook niet perfect ben. 😛 ) of een ander mens?

Paulus zegt ons alles te doen alsof we het voor God doen en niet voor mensen en het zelfs te doen met plezier. En misschien is dat laatste nog wel het moeilijkste. Want hoe makkelijk is het om te gaan zeuren over die opdracht die je moet gaan maken. Maar misschien, vind je de opdracht eigenlijk juist best wel leuk als je er met een andere instelling instapt.

Het is soms moeilijk om bij alles wat je doet te bedenken voor wie je het eigenlijk doet en Zijn voorbeeld te volgen, maar ik denk wel dat dat is wat van ons verwacht wordt hier op aarde. Leven naar Zijn wil en Hem volgen. We kunnen geen volgelingen zijn van Jezus van Nazareth als we stil blijven staan en niet op elke mogelijke manier laten zien dat we een volgeling zijn.

Bij de tekst van Efeze 6: 7 en 8 moet ik denken aan het werk dat God ons heeft opgedragen om te doen. Soms is het niet duidelijk wat dat werk is, maar Hij heeft ons talenten gegeven die we voor Hem zullen moeten gebruiken. En ook ‘werken voor gerechtigheid’. Zoals vrijwilligerswerk of het sturen van een brief naar dat kindje van Compassion (sorry Gerardo, ik blijk er niet zo’n held in te zijn). Want God heeft gezegd: “Alles wat u voor de minsten van Mijn broeders gedaan hebt, hebt u ook voor Mij gedaan.”. We moeten het doen alsof we het voor God doen, want we DOEN HET OOK VOOR GOD.

Vaak wordt de drukte waar we in leven een excuus, om onze tijd niet in bepaalde werken of speciale investeringen te steken. Zoals jullie hebben kunnen merken gebruikte ik dat ook als excuus om minder blogberichten te schrijven. Natuurlijk is het geen slecht excuus, maar waarmee hebben we het dan druk? Soms moeten we gewoon prioriteiten stellen. Voor mij is dat school boven mijn blog, maar soms is er ook tijd die ik beter zou kunnen gebruiken. Tijd die ik steek in zinloze blogs lezen of plaatjes kijken op pinterest terwijl ik een blog zou kunnen schrijven voor jullie, mijn hond zou kunnen uitlaten of Gerardo blij kunnen maken met een brief uit Nederland. Misschien dat dat iets goeds is om eens aan te denken in deze 40 dagen tijd?

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Vroom op vrijdag – alles doen als voor God

  1. thatfullmoonguy zegt:

    Nondeju… zoals mijn leraar frans te pas en te onpas zei. Dat is een hoop wijsheid en ik kan en wil er geen speld tussen krijgen! Je hebt het mooi gedacht èn mooi geformuleerd. Alleen één dingetje zou ik wel willen zeggen: ik geloof niet dat de momenten die je niet aan gewichtige zaken besteedt, per definitie verspild zijn. Heb je niet ook de taak om jezelf gezond te houden, en in een tijd waarin je veel aan je hoofd hebt, geldt dat zeker ook voor geestelijk gezond. Dus mag en móet je ook afwisseling en ontspanning zoeken, om het arme hoofd ook iets te ontladen! Anders hou je het niet vol…
    Voor de rest, mooi!
    Groetjes, Clemens. ☼

  2. rianneevers zegt:

    Mooi stukje Ces! Inderdaad een goeie om aan te denken. Liefs, Rianne

Geef een reactie

