De positie van de vrouw – Vroom op vrijdag

Op school hebben we om 10 uur een kwartiertje waarin we met onze mentor praten en gedeelten uit de bijbel lezen. Met mijn klas behandelen we nu de Efeze-brief en een toen we langs een vers kwamen waarin het ging over mannen en vrouwen kwamen er vragen over de positie die de vrouw heeft in de Bijbel. Een jongen uit mijn klas wilde graag dat daar nog een mentorkwartier aan besteedt werd en dat gebeurde pas geleden dus ook.

Om eerlijk te zijn vind ik het ook een erg moeilijke kwestie. Naar mijn idee zouden mannen en vrouwen wel gelijkwaardig moeten zijn en ik denk ook wel dat God dat zo bedoeld heeft, maar toch zijn er veel teksten in de Bijbel die spreken over dingen die vrouwen niet zouden mogen/moeten doen en mannen wel.

Zo schrijft Paulus in 1 Timoteüs 2 het volgende:

Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest. Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.

En in de eerste Korinthebrief, hoofdstuk 11:

Want een man moet het hoofd niet dekken: hij is het beeld en de heerlijkheid Gods, maar de vrouw is de heerlijkheid van de man. Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit de man. De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man.

Hoofdstuk 14:

Zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen; want het is haar niet vergund te spreken, maar zij moeten ondergeschikt blijven, zoals ook de wet zegt. En als zij iets willen te weten komen, moeten zij thuis haar mannen om opheldering vragen; want het staat lelijk voor een vrouw te spreken in de gemeente. Of is het woord Gods bij u begonnen? Of heeft het alleen u bereikt? Indien iemand meent een profeet of geestelijk mens te zijn, laat hij dan wel weten, dat hetgeen ik u schrijf, een gebod des Heren is. Maar als iemand hiermede niet rekent, dan wordt met hem niet gerekend.

Maar in Christus zijn we toch allemaal gelijkwaardig? Tenminste, dat zegt Paulus in Galaten 3:

Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk en vrouwelijk: gij allen zijt immers een in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.

Wat denken jullie ervan? Wat is de positie van de vrouw in de gemeente en het gezin? Mag een vrouw op de preekstoel staan? Mag een vrouw überhaupt het woord nemen in een gemeente, want de gemeente is natuurlijk ook je Bijbelstudie-groepje. Bij mijn Bijbelstudie is dit onderwerp ook al eens langs gekomen. Misschien goed daar nog eens een avond aan te besteden? Wat is jouw standpunt? Ik lees het graag in de reacties.

Advertenties

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De positie van de vrouw – Vroom op vrijdag

  1. rianneevers zegt:

    Ik vind dit echt een lastig dingetje…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s