Studies, keuzes maken en andere moeilijke dingen

Op dit moment zit ik in de examenklas van de HAVO en ben hard bezig met het zoeken van een studie om hierna te gaan volgen. Ik wilde graag even delen hoe dat er voor staat op dit moment en welke studies ik misschien wil gaan volgen.

Creative Writing

Hierover heb ik al eerder opgegeven en ik heb ook al eens gezegd dat ik me hiervoor heb ingeschreven. Ook heb ik een schrijfopdracht gedaan om auditie te doen voor de opleiding. Aanstaande zondag, mijn verjaardag, moet ik die hebben opgestuurd. Ik hoop dat ik bij deze opleiding binnenkom. Er is alleen een erg zware auditie; slechts 20%, of minder, van de 200 aanmeldingen wordt toegelaten.

Journalistiek of Communicatie HBO

Om eerlijk te zijn ben ik hier nog niet wezen kijken, maar het lijkt me heel erg interessant. Het grote minpunt bij deze studies is dat ik mondeling eigenlijk helemaal niet zo communicatief ben. Ik heb autisme en dysfatische ontwikkeling, waar ik binnenkort een post over zal schrijven, en dat maakt dat ik mondeling niet zo heel goed ben in communiceren.

Redactioneel medewerker/mediaredactie MBO

Hier ben ik pas geleden nog wezen kijken en het leek me een heel goed passende studie, maar natuurlijk met hetzelfde probleem als bij de vorige studie.

Nederlandse taal en cultuur WO

Ik kan dit niet direct na de HAVO gaan volgen, maar het lijkt me een erg gave studie en ik zou mijn propedeuse kunnen halen in journalistiek of communicatie en vervolgens deze studie gaan doen. Het lijkt me erg interessant, maar ook erg zwaar.

Het is erg moeilijk om een studie te kiezen, maar gelukkig heb ik nu wel een best duidelijk beeld van welke kant ik op wil. Hopelijk lukt me om snel de juiste studie te vinden en het zou mooi zijn als de studie me zou kunnen helpen om communicatiever te worden.

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Studies, keuzes maken en andere moeilijke dingen

  1. thatfullmoonguy zegt:

    O jee, wat een puzzel is dat toch! En het is zo jammer dat er zoveel meer faktoren meespelen naast jouw persoonlijke voorkeur. Het schrijven zit er gewoon in hè, ik snap helemaal dat je daarmee verder gaat; mooi. Ik hoop met jou dat dat creatieve schrijven gaat lukken… Hangt dat helemaal af van die ene opdracht, of telt het dat je mooie blogs, gedichten en andere dingen kunt laten zien?
    Ik ben opgeleid tot journalist en toen ik werd aangenomen was dat omdat ik een stapeltje mooie artikelen kon overleggen; maar tegenwoordig geldt dat geloof ik niet meer.
    Maar over die journalistiek; tja. Ik vond het moeilijk om, onder tijdsdruk, altijd maar woorden te bedenken, of je nu schrijft of praat. En de informatie die je verzamelt, eigenlijk onmiddellijk in woorden te kunnen gieten. Ik heb een langzamer creatief proces 🙂 Ik heb het gevoel, dat dat voor jou minder moeilijk is en dat je het dáárom wel zou kunnen. Iets anders is de communicatie, in het verkrijgen van informatie. Interviewen, praten, telefoontjes plegen, allemaal met mensen die soms wel, soms niet willen praten, en soms niet weten wat ze weten, of wat jij wil weten…. Daarvoor zul je verbale trucs, interviewtechnieken moeten kunnen toepassen. Vriendelijk zijn, hard zijn, zelf iets blootgeven of juist niets… Spelen met taal.
    Nou ja. Dat alles kan voor jou een uitdaging zijn. Maar vergeet niet, dat een opleiding er ook is om die dingen te leren! Dus je zult in de praktijk moeten ontdekken of je genoeg in huis hebt of genoeg bijleert. Een voordeel van de opleiding Journalistiek/Communicatie is, dat je dan kunt ontdekken hoe het is, en evt. kiezen voor die wetenschappelijke studie. Moet je het wèl halen, natuurlijk.

    De MBO opleiding lijkt iets minder veeleisend te zijn, misschien iets meer achter je bureau zitten schrijven of dingen uitzoeken/in elkaar zetten; maar ja, dan zit je om één reden wel wat onder je niveau te werken…. Maar toch, soms moet je de keuze maken niet op het allerhoogste te mikken, dat is waar.

    Ik duim voor je, en met name voor de meest creatieve richting! En ben blij dat ik van die keuzes af ben 🙂 Veel sukses met de opdracht, eh, nou ja het opsturen want het zal wel af zijn.
    Groeten, Clemens. ☼

Geef een reactie

