Vroom op Vrijdag – Amos

Een tijdje geleden las ik het (bijbel)-boek Amos en ik dit heeft me geraakt. Het hoofdonderwerp in het boek is gerechtigheid en toen ik het las gaf het me wel een nieuwe blik op gerechtigheid in deze wereld en leerde het me om me daar wat meer voor in te zetten.

Amos is een profeet die het volk van God moet vertellen wat God vindt van hoe ze leven en in dit boek komt, voor mij i.i.g., heel duidelijk over hoe naar God ongerechtigheid vindt. Hij laat ons kijken naar hoe de wereld er toen uitzag en hoe Hij zou willen dat deze eruit zou zien namelijk zeeën van recht en rivieren van liefde, die heel de aarde weer vol laten lopen met recht: Amos 5:23 ‘Laat liever recht stromen als water, en gerechtigheid als een altijd voortvloeiende beek.’

En behalve dat het boek ons een blik geeft in de wereld van toen, stelt het ook een spiegel op voor de wereld van nu en wie je zelf bent. Hoe (on)rechtvaardig is onze wereld nu? En hoe stel jij jezelf op tegenover onrechtvaardigheid? God roept ons duidelijk op ons in te zetten voor een rechtvaardige wereld en lief te hebben. Dus dat wil ik dan ook doen.

Het boek Amos heeft, zoals eigenlijk alle profetische boeken, een droevige sfeer, maar wat ik tijdens het lezen ook heel duidelijk opmerkte, vooral in dit boek, is dat hoewel het droevig gestemd is, het ook erg hoopvol is. Het geeft een beeld van hoe de wereld zou kunnen worden en hoe het zal zijn als Jezus terugkomt. Dat is zo’n mooi beeld. 🙂

Ik draag dus iedereen op zich in te zetten voor een rechtvaardige wereld en Amos te lezen. Amos is een geweldig inspirerend en activerend boek, waar God door spreekt.

Misschien dat ik in de toekomst meer zal schrijven over het boek Amos of over gerechtigheid, maar aangezien ik momenteel veel met school bezig ben, blog ik niet erg veel. Dus ik denk dat jullie nog even moeten wachten. 😉 Ik ga waarschijnlijk als ik klaar ben met mijn examens voor mijn bijbelstudie-groep een avond of meerdere avonden voorbereiden over gerechtigheid. Dit is iets waartoe Amos mij geïnspireerd heeft en ik denk en hoop dat het jullie ook zal inspireren.

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Vroom op Vrijdag – Amos

  1. thatfullmoonguy zegt:

    Ja, als je ziet wat er in de wereld leeft aan ongerechtigheid, kost het moeite om de mogelijkheden te blijven zien, de hoop vast te houden. Zo’n profeet moet haast wel een droevig beeld schetsen – maar zoals hij god had om de hoop door te geven (en andersom), zo hebben wij hem en natuurlijk dezelfde god. Tegenwicht bieden – dat is wat we kunnen en wat we hier ook uit kunnen leren. Mooi.

Geef een reactie

