Liever geen ‘handboek voor de tour-analfabeet’

Voor de mensen die het nog niet weten: ik ben een tour-analfabeet, een voetbal-analfabeet en heb een hekel aan zo’n beetje elke sport. Maar tour-analfabeten zijn er met een reden. Die reden is zeker niet dat ze niks weten over de ‘tour der touren’, omdat ze er niets over te horen krijgen, dit is immers in het Nederland van deze tijd bijna alleen mogelijk als je je totaal afsluit van de mensheid, maar omdat het hen gewoon totaal niet interesseert en ze er dus niets over willen weten!

Laatst stuitte ik in de Visie op een ‘handboek voor tour-analfabeten’ met uitleg over allerlei dingen die met de tour in verbinding staan. En ik vraag me af waarom mensen dit schrijven? Het kan tour-analfabeten niet schelen wat het betekend om in die trui met stippen te fietsen die om één of andere vreemde reden de bolletjestrui genoemd wordt, terwijl ik bij bolletjestrui toch eerder een lelijke trui vol met pomponnetjes voor me zie. Schrijf dan liever een artikel voor de tour-analfabeten over hoe je deze het beste kan ontwijken. Helaas weet ik dat het vrijwel onmogelijk is om de tour volledig te ontwijken en heb respect voor de mensen die het gelukt is en bij dit artikel denken ‘Huh, tour? Welke tour?’.

Ik vond het hoog tijd om eens flink wat frustratie te uiten over die irritant hoge plaats die sport in de wereld van deze dag inneemt. En, nog veel erger, dat al die sportfans ook iedereen, inclusief dus de tour-analfabeten, mee willen trekken in hun ‘tour-wereldje’. Je kan de televisie bijna niet aanzetten zonder nieuws mee te krijgen over de tour. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat worden er dingen rond het fietsen (of nee: wielrennen natuurlijk, nou ik noem het gewoon lekker fietsen!) uitgezonden. De tour zelf natuurlijk en ook de stomme praatprogramma’s met allerlei fietsers te gast waarvan ik de naam niet ken en filmpjes uit ‘hele bijzondere’ momenten uit andere touren.

Nou mensen, van mij mogen jullie best verder fietsen, maar laat mij er buiten alsjeblieft… En tja, als je toch het geluk hebt dat je niet opgroeit tussen vrienden en familie die gek zijn op de tour en jou erin mee willen krijgen, heb je natuurlijk nog die mensen zoals ik, die er een hekel aan hebben en er daarom een hele blogpost over zeuren. Sorry en veel succes verder met het negeren van de tour.

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Liever geen ‘handboek voor de tour-analfabeet’

  1. Taallent zegt:

    Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zit je blog te lezen terwijl enkele meters bij mij vandaan de beeldbuis enkele fietsers naar mijn woonkamer dirigeert. En ja ik, enorme sportfan vind jouw blog echt wel nice!

Geef een reactie

