De tweede viool – fictie (VoV)

“Waar jaloezie en egoïsme heersen,
vieren wanorde en allerlei kwaad de hoogtij.”
– Jakobus 3: 16

Het is een reguliere dinsdagavond; met mijn viool in mijn koffer trap ik mijn fiets aan richting de concertzaal waar ik met het plaatselijke orkest zal gaan oefenen voor ons volgende concert.

Vier jaar geleden trad ik met heel veel enthousiasme als nieuw lid in het orkest, samen met Sanne en Lydia. Inmiddels is dat enthousiasme gezakt tot bijna op het nul-punt. Wanneer ik thuis oefen vind ik het vioolspelen geweldig, maar als ik bij het orkest ben ontbreekt dat enthousiasme. Toch wil ik niet stoppen.

Toen ik begon met viool spelen had ik daarvoor een geweldig orkest gehoord en werd geraakt door het vioolspel van de eerste violen. Inmiddels speel ik al een paar jaar in een kleiner orkest. Sanne en Lydia begonnen op hetzelfde niveau als ik en op hetzelfde tijdstip, we hebben heel veel samen geoefend, toch mochten zij een tijdje geleden beiden toetreden tot de eerste violen, terwijl ikzelf bij de tweede violen achtergebleven ben. Het heeft mijn enthousiasme de grond in getrapt. Waarom zij wel en ik niet?! We hebben allemaal even veel geoefend in de afgelopen jaren en spelen onze stukken allemaal vrijwel perfect. Toch mocht het mij niet baten…

Eigenlijk wil ik uit het orkest stappen. Gewoon stoppen. Mijn lessen zal ik voortzetten, maar het orkest zal ik achter me laten. Als ze me niet willen hebben bij de eerste vioolpartij, dan krijgen ze me helemaal niet. Toch is dat een te radicale stap voor mij.

Een tijdje geleden was ik op vakantie in Duitsland en kwam daar in een kerk waar de preek ging over jaloezie en zelfzucht. Aan het einde van de preek werd er een quote gebruikt van een bekend muzikant (ik ben vergeten wie) aan wie gevraagd werd wat hij dacht dat het moeilijkste instrument was om te spelen in een orkest en zijn antwoord was dat het het moeilijkste is om de tweede vioolpartij te spelen met net zoveel trots en enthousiasme als de eerste vioolpartij. Een orkest heeft zowel goede eerste violisten als goede tweede violisten nodig (dit kan natuurlijk ook ingevuld worden met een ander instrument, cornet bijvoorbeeld ;)). Vandaar dit verhaaltje voor Vroom op Vrijdag. Na de dienst in Duitsland werd ik wel aan het denken gezet. De Bijbel ziet jaloezie en zelfzucht namelijk als een ernstige zonde en we maken ons er allemaal schuldig aan…

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof, verhaal en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

