Mijn liefde voor Nederlandstalige muziek

Sommige van jullie zullen wel weten dat ik een grote liefde koester voor de Nederlandse taal, maar dat deze liefde ook doorschemert in mijn muziekkeuze weten iets minder mensen. Dat is omdat ik me er soms een klein beetje voor schaam, omdat het toch algemeen bekend is dat veel Nederlandstalige muziek niet erg goed klinkt. Maar vandaag zal ik jullie laten meeluisteren met de muziek die ik graag luister en ook meedelen wat ik zo goed vind aan de artiesten of liedjes.

Matthijn Buwalda

Van deze zanger ben ik al fan sinds mijn 15e verjaardag en de mensen die mij kennen zullen ook wel weten dat ik de liedjes van deze artiest heel erg goed vind. Ik vind dat Matthijn heel sterke teksten schrijft en dingen die in het leven van ongeveer iedere christen (en vaak ook van niet-christenen) naar voren komen heel erg goed onder woorden brengt. Wel ligt bij deze artiest de christelijke identiteit er redelijk dik bovenop, voor de mensen die daar niet zo gek op zijn: ik stel je gerust, er komen nog genoeg niet-christelijke artiesten voor in deze lijst. 😉

De dijk

Dan nu een erg bekende band en dat is zeker niet zonder reden, want de Dijk is ook een ontzettend goede band met Nederlandse teksten. Ik ben ontzettend gek op deze oude muziek en houd juist niet van de meeste muziek die tegenwoordig populair is. De Dijk heeft goede teksten, die ook erg goed geschreven zijn, wat heel belangrijk is bij Nederlandstalige muziek, omdat het al erg snel belachelijk gaat klinken. Ik denk niet dat ik verder nog veel moet vertellen over de Dijk, omdat ik toch wel verwacht dat het een band is waar de meeste mensen al wel eens eerder van gehoord zullen hebben.

Nobuts

De band Nobuts ken ik nog maar kort, maar ik was direct fan. Deze band combineert mijn liefde voor klassieke rock met mijn liefde voor Nederlandstalig. De band wordt vaak vergeleken met de Dijk om zijn teksten en dat vind ik volledig terecht. De teksten zijn erg goed geschreven en het klinkt heel erg goed in combinatie met deze muziekstijl.

Acda en de Munnik

Weer een erg bekend, waarbij het me zou verbazen als je ze niet kent. Ik hou van de stemmen van deze mannen, vooral Thomas Acda vind ik een erg goede zanger. Ook hou ik van de belangrijke rol die de piano vaak heeft in deze liedjes. Ik hou namelijk veel van dit instrument. 😉 Ook zijn de teksten van deze band erg goed. De muziek is soms erg vrolijk, terwijl de tekst dat niet is, maar dit niet op een storende manier. Dat vind ik ook wel wat hebben.

Maaike Ouboter

Ik hou van de manier waarop Maaike haar teksten schrijft. Vooral bovenstaand liedje raakt me best wel. Het onderwerp en het verhaal dat de tekst verteld doet me een beetje denken aan ‘Til me nu dan maar op’ van Matthijn Buwalda. Natuurlijk is ‘Dat ik je mis’ waarmee ze auditie deed bij de beste singer-songwriter een goed nummer, maar ik heb dat nummer inmiddels wel vaak genoeg gehoord, maar dit nummer kan ik nog wel een paar keer luisteren. Ik ben geen fan van al haar liedjes, maar ‘Lijmen’ vind ik echt een heel tof nummer.

Stef Bos

Waarschijnlijk ken je Stef Bos van Papa, maar ken je ook andere nummers van hem, want hij heeft echt hele goede nummers! Daarom moest hij zeker in deze lijst.

Er zijn nog veel meer toffe artiesten op te noemen met Nederlandse teksten, maar ik vind dat de lijst nu wel lang genoeg is, misschien deel ik een andere keer nog wat van deze artiesten die ik tof vind, om zo meer mensen te laten horen hoe tof Nederlandstalige muziek kan zijn, want er is echt hele toffe Nederlandstalige muziek!

Nog veel luisterplezier verder. 😉

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in Muziek en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Mijn liefde voor Nederlandstalige muziek

  1. thatfullmoonguy zegt:

    Zoooww!! Wat een leuk logje! Ik ben ook gek op muziek en val mijn lezers/bezoekers er soms mee lastig, ook al heb ik een dichtersblog 🙂 Gewoon, omdat het kan want het is mijn blogje hè. Alleen nu werkt mijn computer daar niet meer aan mee, snik…
    Nou dat was een leuk half uurtje of eigenlijk langer. Waar moet ik beginnen, o ja bovenaan. Nederlands is zeker geen slechte taal voor popmuziek! Of sterker nog: rockmuziek. Er is gelukkig sinds het begin van de moderne elektrische muziek ook al in het nederlands gezongen, van luistermuziek tot rock. Ken je Peter Koelewijn (rock ’n roll deed die: “Kom van dat dak af!”)? En heel anders maar ook leuk: Boudewijn de Groot? Maaike zingt er nog een liedje van, Verdronken vlinder. Dat is allemaal gigantisch oud, maar ik bedoel maar, er is zoveel. The Scene, engelse naam, nederlandse teksten: Iedereen is van de wereld.
    Matthijn viel me niets tegen hoor! Ik kende hem niet. Leuke muziek , heel goed en vloeiend gezongen en de tekst is goed geschreven , precies wat jij zegt. Zelfs al benoemt hij dingen anders dan ik het doe.
    De Dijk ken ik, is geweldig. Meesters in taalgebruik, en zelfs in heel rustige liedjes is het rock.
    Nobuts ken ik niet, de muziek is leuk en ik denk de testen goed, maar ik vind de zanger niet zo heel krachtig/vloeiend zingen… Mja, één liedje gehoord.
    Van Acda en de Munnik vind ik ook de stem van Thomas het meest bijzonder! Die zit echt tussen alle muziekstijlen in, haha. Meer rock dan Paul . Leuk en die tegenstellingmuziek/tekst kan inderdaad heel mooi werken.
    Maaike is goed, haar stem is snel volwassener geworden hè? Haar teksten zijn knap, voor mij soms te knap, maar toch raken de onderwerpen! Al is dit een heel vrouwelijk liedje denk ik…
    Stef Bos vind ik altijd iets kleinkunstachtigs hebben, maar dan hoor ik hem op de radio, zeker als het live is, en valt het 100% mee. Dussss….

    Oeps het is een lange reaktie geworden, sorry. Maar ik werd enthousiast 🙂
    Hoop dat je het leuk vond. Ga zo door hè! Aangezien jij dat mag van je computer, ik niet…
    Liefs en ☼ ,
    Clemens.

Geef een reactie

