2 dagen zonder social media?!

Twee hele dagen zonder social media, dat moet toch niet zo moeilijk zijn als je geen smartphone gebruikt? Maar als ik beter na ga denken, zijn er toch wel erg veel social medianetwerken waar ik dagelijks actief op ben. Ik kijk elke ochtend wat youtube-filmpjes en lees een paar blogs, gebruik facebook om met mijn vriend te communiceren en kijk regelmatig op pinterest. Maar als verslaafd beschouw ik mezelf zeker niet. Dus twee dagen zonder moet mij wel lukken.

De zondag was simpel
Op zondag was leven zonder social media, zoals verwacht, absoluut geen probleem voor mij. Sterker nog: er is eigenlijk bijna niets veranderd vergeleken met zondagen waarop ik wel social media gebruik. Koen (mijn vriend) was bij mij thuis, dus er was geen reden om naar facebook te gaan en berichtjes te lezen. In plaats van ontspanning voor mezelf te zoeken op deze mediaplatforms achter de computer speelde ik spelletjes met mijn zusjes en Koen. Niks van moeilijkheden te merken.

Maandag was moeilijker
Pas op maandagochtend kreeg ik het moeilijk. Ik moest de gewoonlijke drang om naar social media te gaan om filmpjes te kijken, blogs te lezen en even met mijn vriend te praten bedwingen en wist niet zo heel goed wat ik nu wel moest doen. Gelukkig valt mijn piano niet onder social media en waren mijn zusjes al naar school vertrokken. Helaas valt ultimateguitair.com, waarop ik naar akkoordenschema’s wilde gaan zoeken daar wel onder. Maar ik had nog akkoordenschema’s van liedjes op word opgeslagen staan en kon daarmee ook vooruit.

Het voordeel van smartphoneloosheid
Zoals ik al gezegd heb ben ik niet in het bezit van een smartphone. Hierdoor was geen social media gebruiken op school voor mij waarschijnlijk een kleiner probleem dan voor anderen. Vervelend genoeg was de schooldag erg lang en kreeg ik hierdoor wel de neiging om later op de dag op mijn laptop social media op te zoeken ter ontspanning.

Van 10:35 tot 22:00 ben ik op school geweest, aangezien ik redelijk vroeg moest beginnen met school en ’s avonds een koorrepetitie had. Hiertussen heb ik aardig wat vrije tijd gehad. Ik vond het wel naar dat ik op die momenten geen social media kon gebruiken, maar het heeft er wel voor gezorgd dat opdrachten afgerond werden, terwijl ik met sociale media minder werk verricht had. Toch vond ik het vooral negatief. Ik heb niet het idee dat mijn social media-gebruik mij belemmerd op dit moment.

Ontbrekende ontspanning
Het volledig wegnemen vond ik naar en onwennig, omdat ik een groot deel ontspanning mis. Ontspanning is niet verkeerd en zelfs belangrijk op sommige momenten en voor deze generatie is sociale media hier vaak een belangrijke bron van. Zolang je de media jou niet laat overheersen en je niet te sterk laat beïnvloeden door wat je ziet, denk ik niet dat sociale media een probleem hoeven te zijn. Hierom vind ik de social media detox voor mij niet nodig. Wel vind ik het mooi dat deze ervoor gezorgd heeft dat ik dit heb kunnen inzien.iteindelijk heb ik de social media detox vol kunnen houden. De sociale media hebben mij nog niet in hun greep. Maar ik miste wel een belangrijk stukje ontspanning.

Deze social media detox was een schoolopdracht.

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

