Imagine all the people

Vorig jaar schreef ik een stukje over de nummer 1 in de top2000, waarin ik de tekst bekeek en ik besloot dit ook dit jaar weer te gaan doen. Zoals je waarschijnlijk al weet, heeft de top2000 dit jaar een compleet nieuwe nummer 1. Namelijk Imagine van John Lennon. Heel wat anders dan Hotel California van The Eagles en Bohemian Rhapsody van Queen, die voorgaande jaren bovenaan de lijst hebben gestaan.

Klik hier voor de videoclip

Ik moet zeggen dat ik Imagine een heel erg mooi nummer vind. Het heeft een duidelijke hippie-vibe, die ik zelf ook heb. De tekst is wat me het meeste aanspreekt, alhoewel de pianomuziek ook erg mooi is. Het is erg simpel en niet ingewikkeld, wat het ook mooi maakt.

Imagine there’s no heaven
It’s easy if you try
No hell below us
Above us only sky
Imagine all the people
Living for today…

“Imagine all the people living for today…” , in mijn oren klinkt het als een mooi ideaalbeeld. Ook is deze regel niet perse niet christelijk. Misschien juist wel wel christelijk. Aangezien de Bijbel ook zegt een voorbeeld te nemen aan de vogels, die zich geen zorgen maken om wat komen gaat. Maar voor veel mensen betekend dit iets heel anders dan wat het voor mij betekend als christen. Voor veel mensen, waar John Lennon er hoogst waarschijnlijk één van is geweest, betekend het lang leve de lol. En doe maar wat je wil, denk niet aan de consequenties. De regels daarvoor lijken daarbij te passen.
Naar mijn mening ligt het in dit couplet dus duidelijk aan jezelf hoe je het opvat. Voor mij is de betekenis van “Living for today” nu eenmaal compleet anders dan voor veel anderen.

Imagine there’s no countries
It isn’t hard to do
Nothing to kill or die for
No religion too
Imagine all the people
Living live in peace…

“Imagine there’s no countries … Nothing to kill or die for” dat klinkt ook al zo mooi. Naar mijn mening is het zeker goed om te streven naar die vrede. Het is zeker belangrijk dat de dingen waarvoor er gedood wordt niet nodig zijn. Maar geen verschillende landen? Uit de Bijbel lijkt in het verhaal van de toren van Babel al te blijken dat dit onmogelijk is.

Maar dan komt de “no religion too” en raakt John toch wel een erg gevoelig punt bij mij en waarschijnlijk ook bij veel anderen. Naar mijn mening is religie namelijk heel belangrijk voor de mens. Een religie is een levensovertuiging en dat brengt moralen naar de aarde. Daarmee zorgt het voor een belangrijke leefbasis voor de mens. Bovendien geloof ik dat ieder mens een bepaalde geloofsovertuiging heeft. Als je gelooft dat er geen God is, geloof je immers ook ergens in. Alleen heeft dat dan niet de naam ‘God’ zoals het bij mij wel heeft. Het verwijderen van religie uit de wereld, zou dus eigenlijk betekenen: iedereen in dezelfde religie te laten geloven. Het liefst zou ik natuurlijk hebben dat iedereen in Christus zou geloven, maar dat is niet echt de (non-)religie die John hier bedoeld. Daarom vind ik het belangrijker om te streven naar een respectvolle wereld. Maar zeker geen wereld zonder religie. Dat zou een boel verpesten in plaats van verbeteren.
Ik vind het belangrijk mensen die wel deze zelfde gedachtegang als John Lennon aanhangen in hun waarde te laten en deze te respecteren. Maar ik ben het er alles behalve mee eens.

You may say I’m a dreamer
But I’m not the only one
I hope someday you’ll join us
And the world will be as one

Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man
Imagine all the people
Sharing all the world…

You may say I’m a dreamer
But I’m not the only one
I hope someday you’ll join us
And the world will live as one

De rest van het liedje spreekt vooral over vrijheid, gelijkheid en broederschap. Geen armoede meer en een mensheid die de hele wereld samen in vrede deelt. Dat is een ideologie uit het liedje die ik juist wel aan wil hangen. Ook het refrein vind ik mooi, hoewel dit wel weer zegt dat we tegen religie zouden moeten zijn. Aangezien het met de complete boodschap van het nummer in verbinding staat.
Nu ik beter naar de tekst van dit nummer heb gekeken ben ik niet van plan om het niet meer te luisteren. Naar mijn mening is het namelijk vooral erg belangrijk welke boodschap je zelf als luisteraar uit muziek haalt. En in het geval van dit nummer is dat voor mij een belangrijke droom van vrijheid, gelijkheid en broederschap die ik ook wil naleven. Wel denk ik niet dat ik dit nummer ooit uit zou willen voeren voor een publiek. Aangezien het wel op bepaalde punten ingaat tegen wat ik geloof. Het is duidelijk een erg pro-atheïstisch nummer en tegen elke andere religie (ja ik zeg hier heel bewust ‘andere’). Die ideologie wil ik niet overbrengen naar anderen toe.
Het refrein, losgekoppeld van de eerste twee coupletten, blijf ik mooi vinden. Omdat ik geloof dat mensen de wereld inderdaad kunnen veranderen. Ik geloof dat het inderdaad belangrijk is om groepen te vormen met dezelfde morele overtuigingen om zo de wereld een klein beetje beter te maken. Naar mijn mening hebben de hippies ook de wereld voor een deel ten goede veranderd. Helaas niet alleen maar ten goede. Net als dat dit liedje helaas niet alleen maar die mooie betekenis van vrijheid, gelijkheid en broederschap bezit.

Hoe denken jullie over dit nummer?

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in Muziek en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Imagine all the people

  1. Erwin zegt:

    Ergens doet dit nummer me denken aan boeken als Brave New World en The Giver.. Ideaalwerelden die in de realiteit waarschijnlijk vreselijk eng zijn 😛 wat dat betreft ben ik te conservatief denk ik.
    Als ik denk aan nummers die tekstueel mooi zijn in de top2000 neig ik eerder naar Tom Traubert’s Blues; een nummer met de boodschap ‘ik heb alles, want ik heb niets te verliezen’. Dat gaat voor mij echt door merg en been.. Als meer mensen zo zouden leven zou er veel meer vrede op aarde zijn 🙂

    Cheers!
    Erwin

    • Ces zegt:

      Tja, zoals ik ergens in het begin al schreef ben ik best wel een hippie. 😛
      Ik heb wat ik hier over dit nummer schreef net wel wat aangepast, omdat ik na een tijdje bedacht dat ik toch wat te naïef geweest was.
      Wat je daar schrijft vind ik inderdaad ook erg mooi. Ik weet alleen niet of ik het nummer ken… Ik zal ‘m opzoeken. 😉

  2. thatfullmoonguy zegt:

    Hoi daar… Lang niet gereageerd.. sorry! Wat een leuke traditie heb je in gang gezet hiermee. Imagine vind ook ik een heel mooi nummer , maar tegelijk ook te dromerig… Daar kan ik nooit zo heel veel mee. Maar ja, ik weet ook dat we nergens zouden zijn als we niet eerst eens ergens van droomden – dat heeft de mensheid óók nodig. Dus vooruit dan maar 🙂
    Ik was wel bang dat voor jou het “no religion” zwaar zou wegen, snap ik ook hoor. Toch geloof ik, dat hij niet zozeer antichristelijk/religie was. Dit liedje bekijkend zou hij zelfs wel christelijk hebben kunnen zijn! Als je kijkt naar zijn hele werk, zie je al in oude liedjes van The Beatles dat zijn boodschap altijd dezelfde is gebleven: in “Revolution” zingt hij “If you want money for people with minds that hate, then all I can tell you is brother, you have to wait”. Hij is altijd voor één ding geweest, vrede (“Give peace a chance”). Respect zoals jij het ook noemt, en liefde zelfs, voor anderen en alles in de schepping, op een eigenlijk erg christelijke manier (de andere wang toekeren).. De haat die mensen te ver laat gaan; laat moorden of gedood worden, voor welk doel dan ook, dáár heeft ie de pest aan, en logisch ook. En ook in Imagine gaat het juist om de verbinding van countries, posessions, religion, met het “nothing to kill or die for” – niet om de zaken afzonderlijk. Dat maakt het wel iets anders hè. Ik denk dat het daarom ook zo’n universele boodschap is; ook ik zou er niet tegen kunnen als hij zo intolerant zou zijn geweest tegenover (andere) religies.
    Jij hebt het over groepen vormen. Ja, dat moet kunnen als je dat wilt, tegelijk zijn er misschien mensen die dat benauwend vinden. Te besloten. Landen, religies, inkomensgroepen, nou ja het is begrijpelijk; maar blijf altijd over de grenzen heenkijken en anderen als gelijkwaardig zien. Even gelijkwaardig als jezelf, natuurlijk 🙂
    Zoww.. hm.. ik hoop dat je mijn reaktie niet te lang vindt. Soms hebben we even wat woorden nodig, hè…
    Groetjes van hierzo! ☼

Geef een reactie

