Als God roept – Ga! #1 Vroom op Vrijdag

De laatste regel van het gedicht dat ik vorige week plaatste, zei dat onze taak hier op aarde nog niet is volbracht. En over die taak wil ik het de komende weken gaan hebben in de rubriek vroom op vrijdag. Hiermee doel ik op de taak waarin Jezus ons op aarde heeft onderwezen: “Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen.” (Matt. 28: 19). In de tijd tussen zijn opstanding en hemelvaart is dit het onderwerp geweest waarover Hij sprak. Hierom wil ik dit ook doen met vroom op vrijdag.

“Eens richtte de HEER zich tot Jona, de zoon van Amittai: ‘Maak je gereed en ga naar Nineve, die grote stad, om haar aan te klagen, want het kwaad dat ze daar doen is ten hemel schreiend.’ En Jona maakte zich gereed, maar vluchtte naar Tarsis, weg van de HEER.” – Jona 1:1-3a

Misschien vreemd om te beginnen met een tekst uit het oude testament als ik net gezegd heb te willen gaan spreken over dat waarin Jezus ons onderwezen heeft. Toch doe ik het. Het oude testament vormt namelijk een belangrijke basis van de Bijbel en het is moeilijk en eigenlijk zelfs onmogelijk om het nieuwe testament te begrijpen zonder het oude. Het nieuwe testament is immers de vervulling van het oude testament. Ook gebruikt Jezus en gebruiken de discipelen in het nieuwe testament vaak teksten uit het oude testament om gebeurtenissen en beweringen te verklaren. Verder is over dit onderwerp is veel nuttige informatie te vinden in het oude testament. Zeker in het boek Jona zijn veel punten te ontdekken die gelijkenissen vertonen met ons en met onze tijd. Daarom wilde ik graag met deze tekst beginnen.

Jona werd door God geroepen om een belangrijke taak te volbrengen. God kon het onrecht dat de stad Nineve deed niet meer aanzien en wilde deze daarom wegvagen. Maar Hij wilde ze nog wel een laatste kans geven om zich tot Hem te keren. Hierom had Hij een boodschapper nodig en Hij koos Jona uit voor deze taak. Maar Jona vluchtte.

Hoe vaak denken wij niet dat we van God weg kunnen vluchten als Hij ons roept? Hoe vaak luisteren we niet naar wat Hij ons eigenlijk wil zeggen? En hoe vaak horen we Hem niet, omdat we niet luisteren, omdat we Hem niet willen horen? Waarschijnlijk veel te vaak.

Misschien hoor je Gods stem niet zoals Jona het hoorde. Toch ben je, als je in Jezus gelooft, geroepen. Iedereen die in Jezus gelooft is namelijk geroepen om Zijn volgeling te zijn. Zonder dat de Geest van God je geroepen heeft en in jou is gaan werken kun je namelijk niet zeggen: ‘Jezus is Heer’ (1 Korinthe 12:3). En als de Geest in jou is gaan werken, betekend het dat je uitgekozen bent. God wil dat jij Zijn werk gaat voltooien! Dat betekend dus dat wij allemaal geroepen zijn om het werk te doen wat God ons in de Bijbel verteld. En Hij zegt: “Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen.” Zouden wij hiernaar dan niet moeten luisteren?

Advertenties

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Als God roept – Ga! #1 Vroom op Vrijdag

  1. Pingback: Getuigen – Ga! #2 Vroom op Vrijdag | C-flatpoetry

  2. Pingback: Gehoorzamen – Ga! #3 Vroom op Vrijdag | C-flatpoetry

  3. Pingback: Gehoorzamen: vervolg – Ga! #4 Vroom op Vrijdag | C-flatpoetry

  4. Pingback: De Heilige Geest – Ga! #5 Vroom op vrijdag | C-flatpoetry

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s