Getuigen – Ga! #2 Vroom op Vrijdag

Dit is een serie. De blogs zijn los te lezen, maar ik raad aan voor je deze post leest de voorgaande post van deze serie te lezen

Vorige week zei ik dat we naar Gods roeping moesten gaan luisteren. Dit betekend allereerst dat we van ons geloof moeten getuigen. Maar waar, waarom en hoe? Wat vertellen we tegen mensen en hoe vertellen we het? Afgelopen zondag heb ik een heel interessante preek gekregen over dit onderwerp. Ik leek hierin belangrijke punten van God te ontvangen die ik vandaag met jullie kan delen.

“Ga op weg en verkondig: “Het koninkrijk van de hemel is nabij.” Genees zieken, wek doden op, maak mensen die aan huidvraat lijden rein en drijf demonen uit. Om niet hebben jullie ontvangen, om niet moeten jullie geven! Bedenk wel, ik zend jullie als schapen onder de wolven. Wees dus scherpzinnig als een slang, maar behoud de onschuld van een duif. Wanneer ze je uitleveren, vraag je dan niet bezorgd af hoe je moet spreken of wat je moet zeggen. Want wat je moet zeggen, zal je op dat moment worden ingegeven. Jullie zijn het immers niet zelf die dan spreken, het is de Geest van jullie Vader die in jullie spreekt. Jullie zullen door iedereen worden gehaat omwille van mijn naam; maar wie standhoudt tot het einde zal worden gered.” (Matt. 10)

God roept ons om op weg te gaan. En het is onze taak om aan die roeping gehoor te geven. Maar wat betekend dit? Moeten we naar het uiteinde van de wereld reizen om mensen te helpen, te genezen in Jezus naam en hen Het Verlossende Verhaal te vertellen? Misschien wel, misschien niet. Maar het lijkt me het meest logisch om te beginnen waar je je zelf bevindt. Er is de discipelen ook verteld in Jeruzalem te beginnen en vervolgens de wereld in te trekken (ik ben vergeten waar precies, laat een reactie achter als je het weet 😉 ).

Eigenlijk lijkt het nogal vreemd dat we ons afvragen hoe we moeten getuigen. Het nieuws dat we te vertellen hebben is immers zo mooi dat het vreemd is dat we het niet van de daken schreeuwen. Maar er is iets of eigenlijk iemand die ons tegenhoud. Er zijn ontzettend veel zonden die maken dat we niet vrij over ons geloof durven te spreken of kunnen spreken. Deze belemmeren onze blik op Jezus die juist maakt dat we de hele wereld over Hem willen vertellen. Om deze belemmeringen te doorbreken hebben we een aantal vruchten van God nodig. De volgende dingen moeten we nastreven om onze blik op Jezus te behouden of terug te krijgen: berouw, vergeving: zowel van God als van en voor de mensen, gehoorzaamheid, Gods leiding en toewijding in ons geloof.

Sommige mensen praten veel makkelijker over hun geloof dan anderen. Mijn vriend bijvoorbeeld deed een tijdje geleden belijdenis en kon niet ophouden met praten over zijn belijdenis en hoe hij ernaar uitkeek. Het was mooi om te zien hoe hij met iedereen over zijn geloof sprak. Bij mij gaat het meestal niet zo makkelijk. Eigenlijk komt dit vooral omdat ik in het algemeen wat moeilijker in contact kom met mensen en over het algemeen wat moeilijker praat. Ik heb vaak niet de moed om met mensen te praten en val vaak dicht. Gelukkig mogen we weten dat de woorden die we mogen gebruiken als we tegen anderen over God praten niet van ons uit hoeven te komen, maar dat de Geest ze ons in de mond wil leggen.

Bid hierom elke dag om Gods leiding, toewijding in het geloof, dank Hem en vraag Hem wat Hij die dag wil dat jij voor Hem doet. Vraag Hem iemand op je pad te brengen om met die persoon over het geloof te praten. Zorg dat je weet wat je boodschap is: lees de Bijbel. Dan zal je getuigenis gezegend zijn en van God komen. Bid dat ik en anderen hetzelfde doen en ook Gods Geest door hen heen zullen laten werken.

P.s. Vorige week ben ik een bron die ik gebruikt heb bij het schrijven van mijn blogpost vergeten te noemen. Deze wil ik nu alsnog noemen: Veel inspiratie en kennis die ik gebruikt heb in die blogpost komt uit het boek ‘Nee, niet naar Nineve’ van Anne van der Bijl.

Advertenties

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Getuigen – Ga! #2 Vroom op Vrijdag

  1. Pingback: Gehoorzamen – Ga! #3 Vroom op Vrijdag | C-flatpoetry

  2. Pingback: Gehoorzamen: vervolg – Ga! #4 Vroom op Vrijdag | C-flatpoetry

  3. Pingback: De Heilige Geest – Ga! #5 Vroom op vrijdag | C-flatpoetry

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s