Gehoorzamen – Ga! #3 Vroom op Vrijdag

Dit is een serie. De blogs zijn los te lezen, maar ik raad aan voor je deze post leest de voorgaande posts (1,2) van deze serie te lezen.

Vorige week sprak ik over getuigen. Maar behalve in wat we zeggen kunnen (en moeten) we ook in ons gedrag een verschil maken als christenen. Want wat hebben we aan de geweldige boodschap van de Bijbel als we er zelf niet naar leven en ons zelf er niet naar gedragen? Daarom wil ik vandaag spreken over het onderwerp gehoorzamen.

“Tijdens de regering van koning Jojakim van Juda richtte de HEER zich tot Jeremia: ‘Ga naar de Rechabieten en vraag hun met je mee te gaan naar een zijhal in de tempel van de HEER. Bied hun daar wijn aan.’ Ik zette de Rechabieten enkele kannen wijn voor, gaf hun bekers en nodigde hen uit om te drinken. Maar ze zeiden: ‘Wij drinken geen wijn. Onze voorvader Jonadab heeft ons dat verboden. Wij zijn onze voorvader Jonadab gehoorzaam geweest in alles wat hij ons geboden heeft.
De HEER richtte zich tot Jeremia: ‘Dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël: Zeg tegen de bevolking van Juda en Jeruzalem: Nu kunnen jullie leren wat het betekent om naar mijn woorden te luisteren – spreekt de HEER. Jonadab heeft zijn nakomelingen verboden wijn te drinken. Zij hebben het gebod van hun voorvader nageleefd en tot op de dag van vandaag geen wijn gedronken. Maar tot jullie heb ik telkens weer gesproken, en jullie hebben niet naar mij geluisterd. Ik zond telkens weer mijn dienaren, de profeten, naar jullie met de oproep: Breek met je kwalijke praktijken, beter je leven, loop niet achter andere goden aan en dien ze niet. Dan zullen jullie blijven wonen in het land dat ik je voorouders en jullie gegeven heb. Maar jullie hebben mij niet gehoorzaamd, jullie hebben niet naar mij geluisterd. De nakomelingen van  Jonadab hebben het gebod van hun voorvader nageleefd, maar dit volk heeft niet naar mij geluisterd. Daarom – dit zegt de HEER, de God van de hemelse machten, de God van Israël: Ik zal over Juda en de bevolking van Jeruzalem al het onheil brengen dat ik hun heb aangekondigd. Want ik heb tot hen gesproken, maar zij hebben niet geluisterd; ik heb hen geroepen, maar zij hebben niet geantwoord.” (Jeremia 35)

De Israëlieten gehoorzaamden Gods woord niet. Ze leefden niet naar Zijn woorden zoals de Rechabieten leefden naar de geboden die hen gegeven zijn. En bij ons is het net zo. We geloven vaak wel in de woorden die de Bijbel ons geeft en durven er misschien zelfs wel over te spreken, maar wat hebben we eraan als we er zelf niet naar leven?

Jezus vraagt ons zijn volgelingen te zijn (Markus 10:21). Hij vraagt ons niet alleen om te geloven in de boodschap en de verlossing die Hij ons bracht, maar Hij zegt ons ook duidelijk dat we ernaar moeten leven. Hij is het voorbeeld dat we mogen volgen.

Het is zo dat we door Jezus bloed vrijgemaakt zijn van onze zonden. En het is ook zo dat we God niet kunnen gehoorzamen uit eigen kracht. Maar Jezus geeft ons het voorbeeld en Gods geest wil ons de kracht geven om dat voorbeeld te volgen en God te gehoorzamen in de dingen die we doen. Dat Jezus ons vrijgekocht heeft, betekend dat niets ons verboden is, maar dat niets ons verboden is betekend absoluut niet dat we zomaar kunnen doen wat we willen. We zijn immers volgelingen van Jezus, daar dienen we ons dus ook naar te gedragen.

Voor iedereen zijn er natuurlijk gebieden waarin het erg moeilijk is om God te gehoorzamen. Bij mij is dit in het bijzonder muziek. Ik vind het lastig om muziek opzij te zetten omdat het me van de juiste weg af zou houden. Er is immers zo ontzettend veel mooie muziek die boodschappen uitdraagt die in tegenspraak zijn met wat de Bijbel ons verteld. En veel muziek met goede boodschappen is juist weer ontzettend lelijk (Ugh Ugh Opwekking Ugh Ugh). Omdat ik groot muziekliefhebber ben en ook graag muziek maak, is dit voor mij een erg moeilijk gebied. Toch vind ik het ook belangrijk om hierin God te gehoorzamen en muziek waarvan ik denk dat het verkeerd is dat ik ernaar luister of de teksten zing opzij te zetten. Ik weet alleen vaak niet waar ik de grens moet trekken.

Uiteindelijk denk ik dat het gehoorzamen van God en leven naar zijn woord en plan het belangrijkste is in het uitdragen van het evangelie. Mensen zijn immers niet erg betrouwbaar als ze wel vertellen over een geweldige boodschap, maar verder niet leven naar de boodschap waarin ze geloven. Bid om Gods kracht om naar Zijn woord te leven.

Advertenties

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Gehoorzamen – Ga! #3 Vroom op Vrijdag

  1. Pingback: Gehoorzamen: vervolg – Ga! #4 Vroom op Vrijdag | C-flatpoetry

  2. Pingback: De Heilige Geest – Ga! #5 Vroom op vrijdag | C-flatpoetry

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s