Gehoorzamen: vervolg – Ga! #4 Vroom op Vrijdag

Dit is een serie. De blogs zijn los te lezen, maar ik raad aan voor je deze post leest de voorgaande posts (1,2,3) van deze serie te lezen.

Vorige week schreef ik over het onderwerp gehoorzamen. Maar ik bleef erg oppervlakkig en stak eigenlijk niet veel aandacht in dat blogje, terwijl ik eigenlijk denk dat het juist een erg belangrijk onderwerp is. Afgelopen weekend had ik gemeenteweekend en de eerste Bijbelstudie ging over het onderwerp gehoorzamen. Dat zette me aan tot het schrijven van een vervolg.

Geliefde broeders en zusters, u bent altijd gehoorzaam geweest toen ik bij u was. Wees het des te meer nu ik niet bij u ben. Blijf u inspannen voor uw redding, en doe dat in diep ontzag voor God, want het is God die zowel het willen als het handelen bij u teweegbrengt, omdat het hem behaagt. Doe alles zonder morren en tegenspreken, opdat u zuiver en smetteloos bent, onberispelijke kinderen van God ten midden van een verdorven en ontaarde generatie, waartussen u schittert als sterren aan de hemel. Houd daarbij vast aan het woord dat leven brengt. Dan kan ik op de dag van Christus trots zijn omdat ik me niet voor niets heb afgemat. Ook al zou mijn bloed als een offer worden uitgegoten, samen met het offer dat u brengt door de dienst van uw geloof, toch ben ik vol vreugde, samen met u allen. Wees dus ook vol vreugde samen met mij. – Filippenzen 2: 12-18

Steeds opnieuw probeert de Satan je in je oude gewoonten vast te laten zitten. Terwijl God wil dat je van deze dingen bevrijdt wordt. Je kiest er bijvoorbeeld eerst voor om niet meer naar die ene band te luisteren, omdat je het idee kreeg dat hun boodschap in tegenspraak is met je geloof, maar gaat later toch opnieuw naar hun nummers luisteren. Of je probeert de tekst en boodschap van het nummer zo te verdraaien dat het wel ‘goed’ is of komt met andere excuses aan om toch naar die band te kunnen blijven luisteren.

Maar die excuses kunnen ons sterk in de weg gaan zitten. De excuses maken dat we niet kunnen leven zoals God dat wil. Om God Zijn werk in ons te kunnen laten doen is dat wat we los zullen moeten laten.

Niet ieder die ‘Heer, Heer’ tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse vader. Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: ‘Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?’ En dan zal ik hun rechtuit zeggen: ‘Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie. Wetsverkrachters!’
Wie deze woorden van mij hoort en er naar handelt, kan vergeleken worden met een verstandig man, die zijn huis bouwde op een rots. Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en het huis van alle kanten belaagd werd, stortte het niet in, want het was gefundeerd op een rots. En wie deze woorden van mij hoort en er niet naar handelt, kan worden vergeleken met een onnadenkend man, die zijn huis bouwde op zand. Toen het begon te regenen en de bergstromen zwollen, en er stormen opstaken en er van alle kanten op het huis werd ingebeukt, stortte het in, en er bleef alleen ruïne over. – Mattheüs 6: 21-27

Deze zo bekende woorden laten ons zien hoe belangrijk het daadwerkelijk navolgen van Gods woord is. Vaak genoeg krijg je de boodschap dat Jezus van je houdt en je zijn offer moet accepteren en dan gered bent, maar is dat hoe het zit? Ja je bent geheiligd door het bloed van Jezus en door zijn dood voor God aanvaardbaar, maar christen zijn is toch veel meer dan dat! We kunnen met deze boodschap toch niet verder leven zoals we deden! Sterker nog. Gekeken naar deze woorden van Jezus betekend alleen het zeggen dat hij gelijk heeft en dat we naar hem zouden moeten luisteren niet dat we gered zijn. Als we een schijnheilig christelijk leven leiden zoals de mensen uit het voorbeeld dat Jezus gaf, zijn we niet gered.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee is een erg bekend spreekwoord. En deze past ook goed bij deze Bijbeltekst. Een persoon die wel weet wat het woord van God zegt en de boodschap kent, maar er niet naar handelt is een wetsverkrachter. Hoe heftig dit ook klinkt. Het naleven van deze boodschap is wat christen zijn betekend. Christen zijn betekend niet alleen dat Jezus je door zijn bloed gered heeft en je nu acceptabel bent voor God. Het betekend ook dat je hierom bereidt bent zijn wil en wet na te leven.

Bidt daarom (elke dag) dat God zijn wet legt in je hart en schrijft in je hoofd. En ook dat hij het legt in je handen, zodat het gezien mag worden door de daden die je doet.

Advertenties

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Gehoorzamen: vervolg – Ga! #4 Vroom op Vrijdag

  1. Pingback: De Heilige Geest – Ga! #5 Vroom op vrijdag | C-flatpoetry

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s