De Heilige Geest – Ga! #5 Vroom op vrijdag

Dit is een serie. De blogs zijn los te lezen, maar ik raad aan voor je deze post leest de voorgaande posts (1,2,3,4) van deze serie te lezen.

 

De Heilige Geest speelt natuurlijk een belangrijke rol als we van ons geloof gaan getuigen. Maar welke taak heeft deze eigenlijk als we tegenover anderen getuigen over ons geloof? En welke taak geven we de Heilige Geest in ons dagelijks leven? Daar wilde ik deze laatste blog van de Ga!-serie graag over schrijven. Maar omdat ik zelf helaas niet zoveel kon bedenken deze keer heb ik de hulp ingeschakeld van Koen, mijn vriend. Hij heeft deze keer de Vroom op Vrijdag geschreven met een beetje van mijn hulp. Ook de twee vrijdagen tussen hemelvaart en Pinksteren wil ik blogjes gaan schrijven met de Heilige Geest als onderwerp.

En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen. Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden. En hen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.  – Marcus 16

Toen ik dit las, viel mij gelijk 1 gedeelte op: Met nieuwe tongen zullen zij spreken. Wat betekend dit? Als we de Bijbel een paar boeken verder bekijken, krijgen we hier een heel erg duidelijk en extreem voorbeeld van:
En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken. En er waren Joden, te Jeruzalem wonende, godvruchtige mannen van allen volken degenen, die onder den hemel zijn.

En als deze stem geschied was, kwam de menigte samen, en werd verward, want een iegelijk hoorde hen in zijn eigen taal spreken. – Handelingen 2:4-6

Wat met nieuwe tongen spreken bedoeld wordt, is niet perse een vreemde taal gaan spreken, die je zelf eigenlijk nog nooit geleerd hebt. Het betekend jezelf overgeven aan Gods Geest, en Hem je laten leiden. Getuigen is dus niet met je ‘eigen tong’ spreken, want je eigen tong word bestuurd vanuit de hersenen. Je denkt iets, en daarna zeg je dat. Als je met ‘nieuwe tong’ spreekt, spreek je wel met je eigen tong, je hebt geen twee tongen en die zullen er op een natuurlijke wijze ook niet komen, maar hetgeen wat je zegt laat je over aan de Heilige Geest. Immers Hij is ook degene die we leiding laten nemen in ons leven, toch? Getuigen is dan ook spreken over hetgeen wat God aan een ander persoon te melden heeft. Jij ben dan gewillig om als een tussenpersoon te werken. Het is toch prachtig om iets over de Heere te vertellen?

Dus wij zelf kunnen niet getuigen vanuit onze eigen gedachten?
Het antwoord hierop is nee. Vanuit onze eigen wil zijn wij tegen God. Dit staat bijvoorbeeld in Romeinen 8 duidelijk omschreven. Hierin staat: Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden, is gericht op wat hij zelf wilt, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede. Onze eigen wil staat vijandig over God, want hij onderwerpt zich niet aan Zijn wet en is daar ook niet toe in staat. Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. Maar u leeft niet zo! U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u.

Als wij getuigen van God, kunnen wij dit niet door onszelf doen. Wij zouden van nature nooit kunnen zeggen: “Jezus is de Heer!” (1 Kor. 12:3). Dit kunnen wij alleen zeggen door middel van de Heilige Geest. Dit is best tricky, want vaak denk je dat je het zelf doet, helemaal door jezelf. Dit is dus niet waar. Je zegt het, en je doet het, maar hoe eenvoudig het ook soms lijkt. De Heilige Geest is daarbij!

Als je wilt getuigen over God, en het vergelijkt met een recept, missen we nog een heel belangrijk ingrediënt. Het is samen met de Heilige Geest de 2 “hoofdingrediënten” in dit recept.
Het ingrediënt is hartstocht. Van God getuigen doe je met alles wat in je is:

Gij zult de Here, uw God, liefhebben uit geheel uw hart en uit geheel uw ziel en uit geheel uw verstand en uit geheel uw kracht. (Marcus 12:30)

Over deze Bijbeltekst zijn hele studies gegeven. Toch wil ik het even heel kort samenvatten: Doe alles voor God, en Hij zal je zegenen. Ook in het getuigen van Zijn naam. Hij zal altijd bij je zijn om je bij te staan. Mocht het zo zijn dat je zelf iemand wil gaan helpen, dan mag je erop vertrouwen dat Hij er ook is, en Hij zal je zeker bij staan.

Advertenties

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s