Gaven – De Geest #2 Vroom op Vrijdag

Over twee dagen is het Pinksterfeest. Daarom wil ik vandaag schrijven over de gaven van de Heilige Geest. Deze keer heb ik het niet alleen geschreven, maar samen met mijn vriend Koen. Op die manier komen er verschillende visies en inzichten in de blog, wat zeker kan helpen bij het schrijven van de tekst en ook ons beiden tot nieuwe inzichten kan leiden. Hopelijk biedt deze vroom op vrijdag nog boeiende inzichten.

Broeders en zusters, over de gaven van de Geest wil ik u het volgende zeggen.
Zoals u weet was u in de tijd dat u nog heidenen was volledig in de ban van goden die taal noch teken geven. Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand kan ooit door toedoen van de Geest van God zeggen: ‘Vervloekt is Jezus,’ en niemand kan ooit zeggen: ‘Jezus is Heer,’ behalve door toedoen van de Heilige Geest.
Er zijn verschillende gaven, maar er is één Geest; er zijn verschillende dienende taken, maar er is één Heer; er zijn verschillende uitingen van bijzondere kracht, maar het is één God die ze allemaal en bij iedereen teweegbrengt. In iedereen is de Geest zichtbaar aan het werk, ten bate van de gemeente. Aan de een wordt door de Geest het verkondigen van wijsheid geschonken, aan de ander door diezelfde Geest het overdragen van kennis; de een ontvangt van de Geest een groot geloof, de ander de gave om te genezen. En weer anderen de kracht om wonderen te verrichten, om te profeteren, om te onderscheiden wat wel en wat niet van de Geest afkomstig is, om in klanktaal te spreken of om uit te leggen wat daar de betekenis van is. Al deze gaven worden geschonken door een en dezelfde Geest, die ze aan iedereen afzonderlijk toebedeelt zoals hij wil.
God heeft in de gemeente aan allerlei mensen een plaats gegeven: ten eerste aan de apostelen, ten tweede aan de profeten en ten derde aan leraren. Dan is er het vermogen om wonderen te verrichten, de gave om te genezen en het vermogen om bijstand te verlenen, leiding te geven of in klanktaal te spreken. Is iedereen soms een apostel? Of een profeet? Is iedereen een leraar? Kan iedereen wonderen verrichten? Of kan iedereen genezen? Kan iedereen in klanktaal spreken en kan iedereen die uitleggen? Richt u op de hoogste gaven. Maar eerst wij ik u een weg die nog voortreffelijker is. – 1 Korinthe 12

Iedere christen heeft een eigen taak toebedeelt gekregen in de gemeente van Christus. Iedereen is geroepen om God en de gemeente te dienen met de gave die hij of zij van Hem ontvangen heeft.

In bepaalde gemeenschappen heb ik gemerkt dat deze ‘gaven van de Geest’ en het ‘ervaren van de Geest’ in je dagelijks leven tot het belangrijkste onderdeel van het christelijk geloof werden verheven. Op zo’n manier dat zij leken te proberen de Geest van God te ‘begeren’. Ze dachten dat als ze niet Gods Geest merkte in hun leven er iets mis was met hun geloof en voelden zich hierdoor bekneld. En hoewel de Geest Gods in je leven ontzettend belangrijk is, denk ik niet dat het zo zou moeten zijn. De Geest van God is een kracht die in je leeft en Zijn werk door je heen wil vervullen. Maar dit zijn zeker niet altijd ‘wonderen’ die gebeuren of dingen die niet toevallig lijken te kunnen zijn. Zoals de tekst ook zegt: niet iedereen kan wonderen verrichten.

Ook heb ik wel eens van iemand gehoord dat het naar zijn idee niet klopte als de mensen in de kerk niet ‘in tongen spreken’ of andere wonderen verrichten. Dan was naar zijn idee de Geest niet genoeg aanwezig. Maar de tekst lijkt hierover duidelijk: niet iedereen heeft dezelfde taak en dus heeft ook niet iedereen dezelfde gaven. Bovendien, als de hele kerk in tongen kan spreken, maar niemand kan deze tongentaal vertalen, dan kan dat natuurlijk een probleem zijn.

Ik denk dat elke christen een gave van de Geest heeft ontvangen en ik denk ook zeker dat deze gave voor de rest van de wereld wonderlijk is. Maar dat betekend niet dat dit meteen heel wonderlijk lijkt en aandacht trekt. Ook bijvoorbeeld vergevend zijn is een ontzettend wonderlijke gave, maar niet één die snel opvalt. En het kan zo zijn dat een persoon zo vergevend is als een mens uit zichzelf nooit zal kunnen zijn, maar dat hij dit ontvangen heeft van God. Ook zoiets als dit zou een gave van de Geest kunnen zijn.

Dan nog is er wel een onderscheid tussen de gave van de Geest en de vrucht van de geest (Galaten 5). De vrucht van de Geest bevat namelijk voor iedereen dezelfde kenmerken, alleen misschien niet op dezelfde manier ingevuld. De vrucht van de Geest wordt aan iedereen gegeven. De vrucht van de Geest zorgt ervoor dat de gemeente één geheel wordt. Een hechte groep, die moeilijk kapot te krijgen is. De gaven van de Geest zorgen ervoor dat de gemeente zijn taken kan verdelen onder de mensen. De gaven worden per persoon verdeeld zoals de Geest wilt. De Geest kijkt hierbij naar de talenten van elk persoon in de gemeente.

Als je wilt weten welke gave je hebt ontvangen? Vraag het al biddend aan God. Hij zal je zeker duidelijk maken welke gave(n) het is of zijn. Dit kan misschien even duren, want het gebeurt niet op onze tijd, maar op Gods tijd. Dus wees geduldig en vasthoudend. Dan komt de Heer er vanzelf mee.

 

Advertenties

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s