Communicatie studeren met communicatieproblemen – terugblik

Een jaar geleden begon ik als een erg verlegen meisje met autisme aan de opleiding communicatie. Het begon met een intakegesprek, wat erg slecht verliep. Nu kijk ik terug op een jaar communicatie studeren met een communicatieve beperking. En deel ik hier mijn ervaring.

out of the comfort zone

Het begin

Het intakegesprek was het beginmoment. En het bracht erg veel moeilijkheden met zich mee. Ik kreeg B. te spreken. Hij stelde me allerlei vragen over waarom ik communicatie wilde gaan studeren en antwoord geven was voor mij ontzettend moeilijk. Vaak blokkeerde mijn overdenkingen en verlegenheid mijn stem en viel ik stil. Dit zorgde voor een duidelijk negatief advies. Me niet toelaten kon hij niet, maar als hij het kon denk ik wel dat hij dat had gedaan. Dit was nogal een domper en het maakte dat ik niet zo goed wist wat ik moest doen.

Uiteindelijk koos ik toch om aan de opleiding te beginnen. Maar het intakegesprek maakte me wel ongerust. Ik was bang voor wat er zou komen en maakte me ongerust over of ik de opleiding wel aan zou kunnen. Ook de verandering van middelbare school naar HBO legde een last op mij. Aangezien ik wat lastiger om kan gaan met veranderingen dan de meeste mensen.

Al met al verliep het eerste blok toch best goed. De meeste vakken gingen me redelijk makkelijk af. Wel had ik best wat moeite met het werken met adobe-programma’s (photoshop, etc.) dit vond ik dan ook absoluut niet leuk om te doen. Verder waren er ook wel eens presentaties, wat me erg veel moeite kostte. Uiteindelijk haalde ik bijna al mijn punten en de punten voor visuele communicatie (het gebruiken van adobe-programma’s) haalde ik het daaropvolgende blok.

fear

Faalangst

Het tweede blok verliep ongeveer op dezelfde manier. Wel kwamen ongerustheden over of de opleiding me wel zou lukken terug. In het eerste blok waren ze wat afgenomen en nu namen ze weer toe. Hoewel de cijfers erop wezen dat het goed zou komen, was ik bang dat het me niet zou lukken. Ik begon werk vooruit te schuiven, omdat ik dacht dat het me toch niet zou gaan lukken. Uiteindelijk bleek dit niet het geval.

Niet zo interessant

Het derde blok werd het me duidelijk dat ik nadat mijn propedeuse binnen is, ik niet verder wilde op deze opleiding. Het plan was in eerste instantie ook om dan te stoppen en te beginnen aan Nederlands op de uni, maar een aantal keer twijfelde ik of ik niet verder wilde met deze opleiding. Het derde blok was voor mij niet erg interessant, wat maakte dat ik mijn interesse voor het communicatievak verloor. Hierdoor voelde ik me steeds minder thuis op de opleiding een had ik minder zin om te werken voor school. Toch lukte het me om alle punten binnen te halen.

Het vierde en laatste blok verliep ongeveer net zo als het derde. De interesse was weggegaan en de vakken interesseerden me ook niet. Of ik hiervan alle punten heb gehaald is nog onbekend. Ik verwacht van wel, maar moet nog een paar cijfers afwachten. Gelukkig verliepen die toetsen wel goed en ben ik dus niet bang voor de uitslag. Als ik ze gehaald heb, betekend dat dat ik mijn propedeuse binnen heb.

what they think you can't

Vorderingen

De opleiding heeft me veel opgeleverd. Hoewel het communicatievak zelf me niet trekt, heeft de opleiding me veel ervaring gebracht en ervoor gezorgd dat ik op communicatief gebied een heel stuk vaardiger ben geworden. Het gesprek wat ik aan het begin had zou ik nu met veel minder moeite kunnen voeren. Ook presenteren gaat me makkelijker af. Nog steeds ben ik niet goed in presenteren, maar het is wel een erg stuk makkelijker voor me geworden. Hier valt nog aan te werken en ik ben ook van plan om dat te gaan doen. Vooral omdat ik graag gedichten wil kunnen voordragen. Ik wil ook eens een filmpje uploaden waarin ik een gedicht voordraag. Ik heb al een gedicht of misschien een paar gedichten waarmee ik dit wil gaan doen.

Hiernaast heb ik ook erg veel boeiende dingen geleerd die ik graag meeneem in mijn volgende opleiding en mijn verdere leven. Zo hebben de vakken psychologie en ethiek me veel interessante dingen geleerd over geloven en het menselijk denken. Wat ik heel erg interessant vind. Verder leerde ik in blok 3 over veranderingen in de cultuur in Nederland. Ook het vak communicatieleer uit blok 1 was heel erg boeiend. Het leerde me hoe communicatie werkt en het kan me misschien ook helpen om beter te communiceren.

En nu

Volgend jaar zal ik niet meteen kunnen beginnen op de universiteit, omdat de uni waar ik heen wil vereist dat ik eerst VWO staatsexamen Nederlands en Engels haal. Hier wil ik literatuurwetenschap gaan studeren. Aangezien ik na een open dag tot de ontdekking kwam dat dit me interessanter lijkt dan Nederlands. Het aankomende jaar zal ik gaan werken, bij een baan waar ik momenteel nog naar op zoek ben. Mocht iemand een voorstel hebben, laat het zeker achter. 😉 Uiteindelijk is het mijn plan om werk te vinden op een uitgeverij. Hier wil ik dan redigeerwerk verrichten. Ik wil mensen op die manier helpen om hun boodschap zo goed mogelijk de wereld in te brengen. Ik wil de microfoon zijn voor hen die een verhaal hebben dat gehoord zou moeten worden. Zelf heb ik ook dingen te vertellen, maar ik zie mezelf niet op de positie van de schrijver staan.

Mocht je zelf een communicatieve beperking hebben en denken over een studie waarin communicatie erg belangrijk is, dan hoop ik dat deze blogpost nuttig voor je was. Heb je nog vragen? Schroom niet om een reactie achter te laten of me een berichtje te sturen op Facebook als je liever niet hebt dat anderen het kunnen lezen.

dare to move

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Communicatie studeren met communicatieproblemen – terugblik

  1. thatfullmoonguy zegt:

    Hier was ik nog naar op zoek, want je had het over werk…
    Piew.. Wel jammer aan de ene kant. Maar natuurlijk vind ik niet dat je maar ongelukkig moet worden in een richting, puur om maar niet op te hoeven geven.
    Dus goed gewerkt en nu op naar de toekomst! Mooi dat je dingen kunt meenemen die je geleerd hebt! Dat gaat ook zeker allemaal van pas komen.
    Ik zie jou inderdaad prima duidelijk maken aan schrijvers/dichters, hoe ze iets beter kunnen uitdragen, ook al wil je dat niet zelf fulltime doen. Dat laatste zou misschien een eeuwige strijd blijven, en leven en werk mag iets overzichtelijker en leuker zijn. En jouw specialiteit is misschien ook juist, dat je het beter snapt dan een ander die het puur op gevoel doet. Goed plan, dus!

    Vraagje, hoe zit het dan nu met \Nederlands en Engels? Ben je dat naast je werk aan het bijleren?
    Heb je zeker je handen vol, ja…

    • Ces zegt:

      Ik wil gaan starten met een online studie VWO Nederlands en Engels en daarnaast dan werken dit jaar. In eerste instantie was het plan al om te stoppen met deze studie als ik mijn propedeuse zou hebben gehaald, dus ik vind het niet jammer om er nu een punt achter te zetten. Het is alleen uitzoeken hoe ik dit jaar moet inrichten nu ik niet studeer. (Behalve dan voor mijn staatsexamen.) Met het werk ga ik stoppen en ik hoop snel iets beters te vinden, want ik raak er erg veel van in paniek. Niet perse van het werk, maar van het geluid op de fabriek en andere dingen waar ik door mijn autisme iets gevoeliger voor ben dan de gemiddelde persoon. Ik heb in elk geval veel zin om volgend jaar op de uni te beginnen.

      • thatfullmoonguy zegt:

        Ja, kan ik me voorstellen. Dat zal iets meer je ding zijn hè. En goed plan, de online cursussen als die diploma’s erkend worden, maar dat zal wel.
        Akelig dat je weer zo’n ervaring moet hebben op het werk! Je moet maar zo denken, het leven is een hindernisloop op weg naar de mooie doelen, en de prachtmomenten die je onderweg meemaakt natuurlijk…. Zo houden we de moed er in, zucht 🙂 Maar, je bent goed bezig, het komt allemaal in orde volgens mij. Ik hoop dat je iets relaxter werk vindt!

        Je hebt het linkje naar mijn blog wel gevonden hè?
        Groetjes en ☼ !

  2. Ces zegt:

    Ja. Echt een hele mooie dichtstijl! 😉

Geef een reactie

