Poëzie met een melodie – Switchfoot

Een week geleden bracht Switchfoot, één van mijn favoriete bands, hun nieuwste album uit: Where the light shines through. En het leek me mooi om eens wat van hun muziek te delen op mijn blog. Sinds ik twee jaar geleden door mijn vriend werd overladen met switchfoot-madness ben ik erdoor aangestoken en ik wil er graag hier ook wat van delen.

Switchfoot maakt geweldige muziek, maar wat mij aan hen nog het meeste aanspreekt is de boodschap die hierin verwerkt is en de geweldige manier waarop Jon Foreman (de frontman en songwriter) met taal omgaat. Hij heeft een aantal nummers geschreven die me diep in mijn hart weten te raken.

(Dit nummer is niet van het nieuwste album, de volgende die ik bespreek wel.) Ik wilde graag een nummer delen dat een onderwerp behandeld dat mij erg kan frustreren. Vaak zie je reclames die erg veel gebruik maken van het menselijk lichaam om producten te promoten. De mode draait vaak om veel minder stof en meer lichaam zichtbaar. En soms lijkt liefde niets anders meer dan sex. In easier than love weet Switchfoot die frustratie en het onbegrip heel goed weer te geven.
Zelf heb ik door de frustratie ook wel eens een gedicht willen schrijven over dit onderwerp, maar doordat dit nummer het al zo goed verwoord, vind ik het lastig om iets totaal nieuws te maken. Misschien dat ik wel een spoken word-gedicht wil gaan maken aan de hand van dit nummer. Dan gebruik ik de tekst van dit nummer en schrijf er zelf stukken bij en maak er op die manier een nieuw gedicht van. Laat zeker weten of je dat leuk lijkt.

The doors are locked where they once stood open
A wound of fear where we once stood hoping
The shattered glass where the bullets broke in
I’m looking for the place that I was born
I’m looking for a way to fix what’s torn
I’m looking for America

I’m looking for America

Yeah, you know
Beaten red white and blue for the green we pursue
I’m still looking for you

Het laatste nummer dat ik wil delen is eigenlijk (nog) niet echt een favoriet van mij, maar de tekst is geweldig. Ik ben niet zo’n fan van het nummer door de rap die erin verwerkt is. Ik houd namelijk niet echt van rap. Maar afgezien van de rap vind ik het nummer geweldig. De boodschap is ook zo bijzonder. Looking for America gaat over hoe Amerika is en hoe het zou moeten zijn. Het is zo ook een uitroep naar Amerikanen en tegelijkertijd een politiek-getint nummer. Het raakt me. En de tekst gaat over America, maar is naar mijn idee ook te vertalen naar de rest van de Westerse samenleving. We verkiezen geld boven mensen, vernietigen de schepping en is God nog wel in ons midden?

America who are you?
Underneath the red blue and white?
America who are you?
I wonder who you are tonight
America who are you?
Is God still on your side?
I want to see a nation rise above the fear and fight that haunts these streets tonight

Zoek zeker het nieuwe album op. Ik ben in elk geval fan. 😉 Veel luisterplezier.

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in Muziek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Poëzie met een melodie – Switchfoot

  1. Daan Kusen zegt:

    Switchfoot… die hebben volgens mij ook ooit drie nummertjes gespeeld op de soundtrack van de Nicholas Sparks-film ‘A Walk To Remember’, met Shane West en Mandy Moore.

Geef een reactie

