Bid onophoudelijk – Vroom op Vrijdag

Wees altijd verheugd, bid onophoudelijk, dank God onder alle omstandigheden, want dat is wat hij van u, die één bent met Christus Jezus, verlangt. – 1 Tessalonicensen 5: 16-18 (NBV)

Als je christen bent is de kans groot dat je bovenstaande tekst wel eens eerder gelezen hebt. Vaak heb ik gehoord dat mensen dachten dat met ‘bid onophoudelijk’ bedoeld wordt dat je het bidden nooit achter je moet laten. Niet dat je continu in gebed moet zijn, maar dat je regelmatig moet blijven bidden en dat niet moet stoppen. Maar zelf denk ik anders over deze tekst.

Natuurlijk ben ik het er mee eens dat het belangrijk is om altijd te blijven bidden. Dat je niet moet stoppen met bidden omdat er niets lijkt te zijn om over te bidden en dat je ook niet moet stoppen omdat het lijkt alsof God toch niets aan je situatie kan veranderen. Maar ik denk zelf niet dat dat is wat Paulus bedoelt met ‘bid onophoudelijk’.

Er is een tekst van Paulus die zegt dat je alles wat je doet moet doen alsof het voor God is en niet voor de mensen. En ik denk dat Paulus met deze tekst eigenlijk op iets soortgelijks doelt.

Psalm 1 zegt dat een rechtvaardig mens Gods wet continu overdenkt. En ik denk dat ‘bid onophoudelijk’ ook betekend dat we Gods woord continu moeten overdenken. Als we de Bijbel lezen zien we dat God van ons vraagt om altijd naast Hem te staan en Hem nooit volledig uit onze gedachten te laten verdwijnen. En ik geloof dat dat is wat Paulus hier bedoelt. Want is continu met God in onze gedachten zijn en zo dus continu naast Hem staan, niet hetzelfde als onophoudelijk bidden?

Ik hoor graag wat jullie van deze tekst denken en hoe jullie het interpreteren.

Advertenties

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s