De Bijbel van de ongelovigen – Vroom op Vrijdag

Vorige week werd de Bijbel als Nederlands belangrijkste boek gekozen. En natuurlijk hebben de kiezers hier volledig gelijk in. Voor heel Nederland, gelovig of niet, is de Bijbel een ontiegelijk belangrijk boek geweest. Het is zelfs zo dat we het aan de Statenvertaling te danken hebben dat de Nederlandse taal überhaupt bestaat!
Vorige week sprak Adriaan van Dis uitgebreid over dit geweldige boek bij De Wereld Draait Door. (Klik hier om het terug te kijken.) En het was soms best lastig daarmee om te gaan. Want hoewel hij de Bijbel duidelijk gelezen heeft en belangrijk vindt, wordt de betekenis van dit boek door hem, en waarschijnlijk ook door veel andere ongelovigen die het boek gelezen hebben, erg verdraaid. Vandaag wil ik daarover gaan praten.

“De Bijbel is één groot zelfhulpboek” is één van de dingen die Adriaan van Dis vorige week in de uitzending van DWDD gezegd heeft. En hierbij haalde hij een aantal teksten aan uit verschillende Bijbelboeken zoals de brieven van Paulus en Spreuken en Prediker. En ik begrijp goed wat hij hiermee wil zeggen, maar hij slaat de plank volledig mis met dit citaat. Het is namelijk inderdaad zo dat de Bijbel een leidraad geeft hoe te leven, maar het belangrijkste wat erin staat is juist dat je niet jezelf kunt redden. Wat de ongelovigen dus wel suggereren. Wel beaam ik dat de leiding die de Bijbel geeft goed is en gevolgd zou moeten en kunnen worden, christen of niet.

Adriaan van Dis vond het goed idee om een stuk uit de Bijbel te lezen en hierbij elke keer als er God stond dit te vervangen door ‘het systeem’, wat dit dan ook mag inhouden. Marc-Marie (die een Katholieke opvoeding heeft gehad, wat merkbaar was in deze uitzending) reageerde al snel met “dus haal je het belangrijkste onderdeel eruit?”. En van Dis geeft als antwoord dat de Bijbel niet alleen over God gaat.
Ik zie heel goed wat hij hiermee wil zeggen. De Bijbel is op vele manieren voor de hele wereld ontzettend belangrijk om te lezen en niet alleen doordat het HET heilige boek is van het christelijk (en naar mijn inziens ware) geloof. De fundering van onze maatschappij staat gebouwd op sommige teksten uit dit boek en als de Nederlander dit boek niet meer kent, geloof ik dat deze in zal storten. Maar wat van Dis hier doet wringt bij mij als christen. Op meerdere manieren heeft hij meerdere keren in de uitzending de boodschap van de Bijbel verdraait. Door teksten weg te laten, woorden te vervangen. En dit is best pijnlijk om aan te zien. Tegelijkertijd was het een mooie uitzending en was ik blij met de positieve manier waarop er over de Bijbel werd gesproken.

Adriaan van Dis, nog steeds bewonder ik hoe je over literatuur kunt praten. (En ook nog bedankt voor je handtekening. 😉 ) Maar laat mijn geliefde Bijbel alsjeblieft in ere. Terwijl je zo druk bezig was met het lezen van dit boek en heb je duidelijk iets belangrijks gemist:

“Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; en als iemand iets afneemt van wat er in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom in de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.” – Openbaring 22: 18-19 (NBV)

Ik hoor graag ook jullie mening. 😉
Ces.

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op De Bijbel van de ongelovigen – Vroom op Vrijdag

  1. thatfullmoonguy zegt:

    Piew… ik moest er even op studeren hoor! En nog weet ik niet of ik er een afgeronde mening over heb. Wat een spraakwatervallen worden er over ons uitgestort in dat programma!
    Beetje pijnlijk dat de drie hoofdpraters het zo met elkaar eens waren in hun afstandelijkheid t.o.v. de bijbel. Ik heb het gevoel dat het jou met name van Adiaan van Dis ook zo tegenviel hè, omdat je hem blijkbaar anderszins wel respekteert. Met z’n “systeem”…; tja… Ik geloof wel dat hij het bracht als “stel je voor dat je dat zou doen” – en niet de gedachte opperde om het maar zó te gaan doen in de toekomst. Maar toch, tuurlijk wringt dat voor jou.
    Ach weet je, het zijn vele woorden , gedachten van wat mensen. Samen vormen ze één van de mogelijke gesprekken over dit onderwerp. Ik denk dat deze soort gesprekken helpt, je eigen gedachten te bepalen en dat is goed. Ergens in het gesprek was trouwens de opmerking van Marc-Marie (moeilijke naam) , waar ik verder nooit zo’n fan van ben, heel sterk! Juist omdat hij verder niet zoveel zei – dit kwam goed over.
    Zo bevat het gesprek toch allerlei invalshoeken. En laat er dan een aantal mensen zijn die zeer uitgesproken meningen hebben… ik zou eigenlijk willen zeggen, láát ze. Wind je niet teveel op over anderen…

    Ik zit nog even te denken over dat “zelfhulpboek”. Als hij die formulering gebruikt, klinkt het eigenlijk voor mij wel hetzelfde als wanneer jij zegt “leidraad”. Is dat niet hetzelfde uitgangspunt? In beide gevallen wordt nooit de garantie gegeven dat je alles op een praktische wijze kunt fixen, regelen! Daar is meer voor nodig, als het al mogelijk is.. Dus… in zijn opmerking in dit opzicht vond ik niet zoveel verschil tussen jullie als het misschien lijkt. En misschien is het waar dat hij, als “ongelovige” , suggereert dat de bijbel zegt dat je jezelf kunt redden (en hoe precies). Maar anderen zien dat misschien niet zo. “De ongelovigen”…bestaan die? En bestaan “de gelovigen” wel als één groep?

    Maar goed, iets waar jij van houdt, sterker nog, dat superbelangrijk voor je is, daar moeten ze met zorg mee omgaan. Grmbl!

    Liefs van de Punt-kant van het www 🙂 O, en bedankt voor het abonneren!

Geef een reactie

