Kinderboeken om voor te lezen – Kinderboekenweek (1)

Vandaag begint de kinderboekenweek. Daarom leek het me een goed idee om eens wat kinderboeken aan te raden die ik zelf gelezen heb of die mij voorgelezen zijn toen ik klein was. Later deze week zal ik nog eens een blogje plaatsen voor de kinderboekenweek. Dan zal ik kinderboeken aanraden die voor volwassenen interessant zijn om te lezen. Niet alle kinderboeken zijn immers alleen voor kinderen. 😉

Disclaimer: ik heb geen ervaring met kinderen en dus geen verstand van kinderen. Dit zijn slechts een paar boeken waarvan ik denk dat kinderen ze leuk zouden kunnen vinden. Maar de kinderen van nu zijn heel anders dan hoe ik was toen ik klein was.

pippi

Pippi Langkous – Astrid Lindgren

Als klein meisje was ik gek op Pippi Langkous. Ik kende alle films (de speelfilms, de tekenfilms zijn stom) en las toen ik wat ouder was ook het boek. Bij de kinderen die nu jong zijn zullen de films misschien niet meer zo in de smaak vallen, omdat ze niet erg goed gemaakt en gefilmd zijn. Zij zullen deze misschien als ouderwets beschouwen, maar het boek is nog steeds van waarde. Pippi Langkous leert dat mensen niet doorsnee hoeven te zijn. Waarschijnlijk is het daarom ook zo dat ik me als klein meisje (en nog steeds) zo met haar kon identificeren.

alice

Alice in Wonderland/Alice in spiegelland – Lewis Carrol

Deze boeken zijn mij niet voorgelezen toen ik klein was, maar pas geleden heb ik ze wel gelezen. De boeken hebben een verhaal dat bestaat uit onzin en wat naar mijn idee daarom de fantasie van kinderen zou kunnen verbreden. Het is belangrijk dat kinderen hun fantasierijke brein behouden als ze ouder worden en dat het niet door school en door structuur wordt gesloopt. Ik denk dat deze boeken hierbij kunnen helpen.

waterschapsheuvel

Waterschapsheuvel – Richard Adams

Dit boek is zeker niet geschikt voor jonge kinderen, maar ik denk dat wat oudere kinderen zeker van dit verhaal zullen kunnen genieten. Het gaat over een groep konijnen die hun kolonie verlaat als er gevaar op komst is. Het is erg spannend en zeker aan te raden. Maar laat dit niet lezen aan kinderen onder de 10 jaar.

narnia

De kronieken van Narnia – C.S. Lewis

Nog een boek wat ik pas op late leeftijd heb gelezen. Zelf ben ik best bang aangelegd en durfde hierom deze boeken niet te lezen toen ik nog best jong was, maar voor wat minder bange kinderen boven de 10 zijn deze boeken zeker geschikt. De boeken geven een best duidelijke parallel met het christelijk geloof wat ik ook erg mooi vind. Het eerste boek sprak mij niet zo aan, maar de andere boeken zou ik zeker van harte aanraden.

ziezo

Ziezo – Annie M.G. Smith

Dit boek is een belangrijk deel van mijn kindertijd geweest. Toen ik klein was lazen mijn ouders dit aan mij voor voordat ik naar bed ging en de gedichten zijn me altijd bijgebleven. Nog steeds ligt dit boek op mijn kamer en als ik ooit kinderen krijg (begrijp me niet verkeerd, ik hoop eigenlijk nooit kinderen te krijgen) of een neefje of ander kind op bezoek zal hebben zou ik dit boek best aan hem of haar voorlezen. Ik wil graag de liefde voor deze gedichtjes overdragen aan iemand anders.

Als je nog een kinderboek hebt om aan te raden, plaats gerust een reactie. 😉

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in boeken en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Kinderboeken om voor te lezen – Kinderboekenweek (1)

  1. thatfullmoonguy zegt:

    Wat leuk! Kinderboeken kunnen je inderdaad een leven lang bijblijven. Ik heb mijn favorieten ook op latere leeftijd herlezen 🙂 (Inklusief Pietje Puk). Interessant wat je zegt, over zelf kinderen krijgen… Het waarom, boeit me wel, maar het is zo persoonlijk en je hoeft er hier niet echt op in te gaan hoor. En ik ga zeker niet uit van dat het moet of vanzelfsprekend is.
    De boeken hierboven ken ik allemaal NATUURLIJK, al is dat voor een deel uit de publicaties erover (en ik heb de kinderboekenencyclopedie). Pippi Langkous is absoluut geweldig! Precies wat je zegt, mensen verschillen en dat kan prima. Je beschrijft meteen, wat het zo goed maakt: een boek moet zeker leuk zijn en avontuurlijk en alles, maar er moet ook iets zijn dat je echt raakt, waardoor je je met bv de hoofdpersoon identificeert. Geweldig, dat je die verhalen had!

    Annie M.G Schmidt, o jaaaa… zo leuk, zo anders maar ook herkenbaar gewoon, de kinderwereld ten voeten uit. De avontuurlijke geest stimulerend 🙂
    Wat jij zegt over Alice in Wonderland, snap ik; maar ik ben er wel eens aan begonnen en vond het teveel onzin. Ik zag de clou niet, de zin. Ik wil die laatste film ervan nog eens zien.
    Waterschapsheuvel, jaaa… ik wist al dat er teveel niet goed ging, daar kon en kan ik niet zo tegen… dus na even proberen niet uitgelezen. Kun jij tegen boeken waarin het slecht afloopt met de hoofdpersoon?
    Narnia vind ik wel geweldig! Avontuurlijk èn goed en kwaad, dat kan ik begrijpen . Grappig dat je juist het eerste deel minder vond.

    Dat laatste herken ik een beetje van mijn favoriete jeugdboeken. Ik las alles van Tonke Dragt. Favoriet zijn De brief voor de koning en het vervolg, Geheimen van het Wilde Woud. Ridderverhalen, maar ze gaan niet over de aktie en geweld, maar over morele dingen (eer, plicht), dapperheid en gevoelens. Over uitzichtloosheid en hoop. Over zoeken zonder beeld van de uitkomst. Over fantasie. Prachtig geschreven, en haar eigen mooie illustraties. Net als de tekst lijken ze wat vaag, maar bij nadere bestudering zie je toch de werkelijkheid wel. Ik denk dat deze boeken mij op het rechte pad hebben gehouden, kort gezegd…

    Ik heb ook onlangs nog een serie boeken ontdekt waarvan ik onder de indruk ben. Young adult is het denk ik, maar dan fantasyachtig. Een meisje, op de vlucht na een opgelopen jeugdtrauma, ontdekt langzamerhand dat ze de wereld moet redden van een duistere tovenaarsekte, en redt daarmee gaandeweg ook zichzelf. Mooi, mooi. Schrijfster: Licia Troisi. Ze laat je echt de ontwikkeling van dat meisje meemaken. Ik ben begonnen met de trilogie De Oorlogen Van De Verrezen Wereld, maar er is er één voor en één na. Maar die kun je allemaal apart lezen.
    Zo, en nu heb ik denk ik genoeg gekletst… Hoe krijg je dat toch voor elkaar steeds!
    Groetjes! ☼

    • Ces zegt:

      Met het eerste deel van Narnia bedoel ik ‘the nephew of the wizard’ en niet ‘the lion the witch and the wardrobe’. Die tweede was juist wel heel goed! Maar het eerste deel wordt vaak overgeslagen en vergeten. En ik heb ook niet vaak gehoord dat mensen dat boek goed vonden eigenlijk. Maar ik heb zo’n vermoeden dat je dacht dat ik het tweede boek bedoelde.
      Dat die onzin in Alice in Wonderland je te veel wordt kan ik wel begrijpen, maar zelf houd ik wel van droge humor en daar zit het vol mee.
      Ik kan prima tegen boeken waarin het slecht afloopt met de hoofdpersoon. Ik heb ook eigenlijk een beetje een hekel aan de typische ‘happy endings’ zoals in Disney sprookjes. Maar ik zou in Watership down niet zeggen dat het echt slecht afloopt met de hoofdpersoon… Watership down is één van mijn favoriete boeken.

  2. thatfullmoonguy zegt:

    Dan ga ik het misschien tòch nog een keer proberen.. op jouw aanbeveling. Mond op mond reklame blijft de beste!
    Was de Lion, etc. niet het eerste deel van Narnia… dan gooi ik ze inderdaad door elkaar. Nou ja.
    Ja, gek is dat met die happy endings. Ik denk dat ik in het echte leven genoeg narigheid zie en het in een verhaal graag anders zie. Maar het kan te mierzoet zijn. Het helpt als dat geluk echt verdiend wordt. En omgekeerd mag het wel eens slecht eindigen – als daarmee dan wel de wereld en/of de geliefden gered worden of iets anders goeds gebeurt. Dus het is voor mij niet helemaal zwart-wit!

  3. thatfullmoonguy zegt:

    Oké! Kom maar op met suggesties voor alternatieven 🙂 Moet het “op ” zijn? Dat kan hoor als ik er aan denk tenminste… Daar zit ’t ‘m in, vaak.

Geef een reactie

