Kinderboeken voor volwassenen – Kinderboekenweek (2)

Het is momenteel kinderboekenweek en het thema van de kinderboekenweek van dit jaar is ‘voor altijd jong!’. Vandaag schrijf ik een blogje dat goed bij dat thema past. Ik ga namelijk kinderboeken aanraden om te lezen als volwassene. Kinderboeken zijn namelijk vaak niet alleen voor kinderen of soms worden ze gezien als kinderboeken maar zijn eigenlijk helemaal niet echt goed geschikt voor kinderen. Hierom zijn hier een paar kinderboeken die ik gelezen heb, waarvan ik denk dat het een goed idee is om ze te lezen of herlezen op volwassen leeftijd.

waterschapsheuvel

Watership down (Waterschapsheuvel) – Richard Adams

Dit boek kwam ook al langs in mijn vorige blogje over de kinderboekenweek, maar behalve voor oudere kinderen is dit boek ook zeker geschikt voor volwassenen. De konijnen die de hoofdrol spelen in het verhaal, komen in het boek langs twee kolonies. En als je goed kijkt naar de manier waarop deze twee kolonies zijn opgebouwd zul je kunnen zien dat deze een metafoor vormen voor het communisme en het kapitalisme in de koude oorlog. Ik raad dit boek aan iedereen aan. Het is ook niet voor niets één van mijn favoriete boeken al dan niet mijn favoriet.

grimm

De verzamelde sprookjes van de gebroeders Grimm

Sprookjes hebben mij mijn hele leven lang al enorm getrokken. En dan niet de Disney-sprookjes, maar de meer grimmige (:P), lugubere sprookjes zoals hoe Grimm ze hebben opgeschreven en de sprookjes van Andersen. Sommige sprookjes uit dit boek zijn geschikt om voor te lezen aan kinderen, maar bij de meeste is het waarschijnlijk verstandig om ze voor jezelf te houden.

andersen

De sprookjes en verhalen van Hans Christian Andersen

Hoewel ik gek ben op de sprookjes van Grimm zijn de sprookjes van Andersen altijd mijn favoriet geweest. Opnieuw raad ik af om dit aan kinderen voor te lezen, tenzij je eerst gecheckt hebt of het verhaal geschikt is voor een kind. Sommige verhalen, zoals het lelijke eendje, zullen zeker wel geschikt zijn voor kinderen en het kind ook aanspreken. Waar andere verhalen, zoals de ijskoningin, het kind misschien nachtmerries zullen geven. Andersen schrijft hele boeiende verhalen die mij vanaf kleins af aan hebben getrokken. Alleen werden ze me toen ik klein was op zo’n manier verteld dat ik er geen nachtmerries van kreeg. Nu ik ze zelf lees is de ervaring heel anders, maar zeker niet minder mooi.

alice

Alice in Wonderland/Alice through the looking glass – Lewis Caroll

Ook deze boeken kwamen al voor in mijn vorige blogje en maken nu een comeback. Als we ouder worden gebeurt het vaak dat we niet meer de fantasie hebben zoals we die hadden als kind. En dat terwijl fantasie juist heel erg belangrijk is in het leven. Ik heb het idee dat deze boeken helpen om een beetje van die fantasie terug te krijgen en te leren accepteren dat niet alles in het leven zin heeft en dat onzin soms belangrijk kan zijn. Hopelijk helpen ze op deze manier om je weer jong en fantasierijk te voelen.

Heb jij nog kinderboeken die je wilt aanraden? Plaats een reactie. Ik zou ze graag lezen. 😉

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in boeken en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Kinderboeken voor volwassenen – Kinderboekenweek (2)

  1. thatfullmoonguy zegt:

    Dat heeft iemand dan heel goed gedaan toen die persoon jou voorlas! Want het kan inderdaad zomaar misgaan, nachtmerries en andere nare gedachtes… Ik had een sprookje, ik geloof “De groene pauw” dat alleen maar slecht af liep. En dat kon ik zó slecht hebben! Kun je nagaan hoe het met echt enge gebeurtenissen kan gaan.
    Ja, de sprookjes van Grimm blijken echte volksverhalen te zijn geweest die ze hebben omgebouwd – verhalen waar niet kinderen, maar volwassenen van moesten leren. Dat ging er wel pittig aan toe! Maar grappig dat die sprookjes je zo boeien. Weet je dat er de laatste jaren verschillende tv series zijn geweest waarin die oude verhalen tot leven komen? Zoals bv de serie… Grimm. Erg leuk, beetje griezelig.

    Ik ben van plan om je tips serieus te nemen, je argumenten vind ik wel heel goed! ik weet niet op welke termijn hoor.
    Eigenlijk ben ik ook nog wel benieuwd of die boeken die ik je noemde je iets zeiden, of dat het je iets lijkt. Ik vind ze wel in het verlengde liggen van Vrouw Holle of de IJskoningin, en dergelijke! De hoofdpersonen zijn er geweldig in.

    Groetjes ☼!

    • Ces zegt:

      De sprookjes werden me voorgelezen op cassettebandjes die ik na een tijdje van voor naar achter kon meepraten. En ik was verknocht aan het tv-programma ‘sprookjes van Hans Christian Anderson’ wat werd uitgezonden op Nederland 3. Daar werden de sprookjes van Anderson in voorgelezen en geïllustreerd in getekende animatie.
      Verder keek ik ook (en soms nog) naar de Duitse tv-serie (voor kinderen) ‘de mooiste sprookjes van Grimm’. Deze houdt zich ook zoveel mogelijk aan de vertelling van de gebroeders Grimm. Zo waren en zijn er nog wel meer kinderprogramma’s rond sprookjes die ik keek. Geschiedenisverhalen op de basisschool is natuurlijk net zoiets. Dat was daarom ook altijd erg intrigerend als ze goed werden verteld…

      De boeken die je genoemd hebt ken ik niet nee, maar als ik ze eens tegenkom zal ik ze misschien uitproberen.

      • thatfullmoonguy zegt:

        Lijkt me heel leuk! O, en ik zie je met dat cassettebandje vroeger: mag het nog een keer mam, asjeblief asjeblief asjeblief! Geweldig. Mijn ouders hadden dat nog niet ontdekt helaas.
        Ik geloof dat ik nog dit jaar (vorig jaar?) het verhaal van Hans en Grietje heb gezien, in het duits. Was dat op een duitse zender? Leuk was het wel. Nou ja, niet zoals het op jongere leeftijd zou zijn geweest 🙂
        Ik weet het, van de geschiedenisverhalen op school. Ik was wel trots op mijn vader die onderwijzer was, toen ik later van zijn leerlingen hoorde dat hij zo goed verhalen vertelde. Zó kan geschiedenis gaan leven hè. Deed hij thuis ook. Nou ja, er waren maar zo’n vier verhalen die hij regelmatig vertelde, maar dat waren wel heel goede verhalen, goed verteld! Het waren echt gebeurde verhalen uit zijn tijd in de 2e wereldoorlog. Alleen die met een happy end…

        Fijn weekend!

  2. Haba zegt:

    Goede middag, ik kom hier via Clemens terecht. Ik houd zelf veel van kinderboeken (beroepsafwijking vrees ik) Ik heb mijn kinderen veel voorgelezen en de sprookjes van Grimm, kunnen gruwelijk lijken, maar het kwade wordt altijd gestraft (en niet zo zuinig ook) en het goede beloond. Ik heb ook veel boeken van Thea Beckman in mijn kast staan en van Tonke Dragt. Mijn kinderen en kleinzoon hebben er ook uit gelezen. En zelf doe ik dat ook graag, bv Torenhoog en mijlen breed en het vervolg daarop Ogen van tijgers. Al weten we dat Venus niet is zoals in het boek , toch zit er een dubbele bodem in die boeken.

    • Ces zegt:

      Welkom! 🙂 Leuk om te horen. De manier waarop het kwaad bestraft wordt in de sprookjes is ook een reden dat ze zo gruwelijk zijn. Maar zelf ben ik christen en voor de kinderbijbel geldt natuurlijk exact hetzelfde.

  3. thatfullmoonguy zegt:

    Hai! Dankjewel voor je reaktie! Owww… dat is het mooie hè, en vast ook goede, van een tekst of andere kunst die je erg raakt. Tegelijk ook het moeilijke, confronterende. Ik kan me wel voorstellen ja dat je dingen herkent… Soms kunnen recente, nare ervaringen oude angsten intens versterken. Maar toch… Weet je ik ben er nog ondanks vanalles; alive and kicking (alive and giggling zegt een vriendin), en zelfs de vriendin waarover mijn gedicht gaat is er nog, heeft ergens kracht gevonden. Geheel niet in de lijn der verwachting. Ik durf dus nu wel te zeggen dat bijna niets definitief is en onafwendbaar… mensen groeien, leren en bouwen toch iets op. Dat is onze echte natuur! En ik weet wel zeker dat jij die kracht ook hebt 🙂 Maar goed, in de tussentijd heb je soms van die momenten dat de oude, diepliggende angst zo bevestigd lijkt te worden hè. Om de één of andere reden vang ik die momenten het best in woorden! Ik werk nog aan het genieten (en verdichten) van het andere moment. Komt goed. Maar! Je zegt, dat je ook maar weer eens iets moet schrijven, en dat zou ik wel mooi vinden. Want ik vond het wel een beetje stil hier.. (net als bij mij natuurlijk). En je gedachten onder woorden brengen in gedichten is zoals gezegd sowieso goed. Kwam die stilte heel misschien ook door recente ervaringen?
    Zoww… lange tekst weer van mij… Nog een p.s.je: leuk om Haba hier aan te treffen! Zij heeft mij erg gestimuleerd om te blijven dichten 🙂 ☼

    • Ces zegt:

      Het gaat hier inderdaad niet echt fantastisch momenteel. Ook niet slecht gelukkig. Ik heb helaas nog niet echt woorden kunnen vinden, maar ook niet echt gezocht geloof ik. In eerste instantie ging ik immers schrijven omdat ik het moeilijk had, maar nu is schrijven niet meer het eerste wat ik ga doen. Alhoewel dat misschien wel goed zou zijn.
      Hopelijk gaat het goed met die vriendin en mag ze genoeg kracht blijven vinden om door te gaan. Helaas weet ik bij mij in de buurt ook een persoon met zoveel problemen. Maar wat kun je meer doen dan er voor hen zijn en bidden?

  4. thatfullmoonguy zegt:

    Ja dat is waar hoor! Weet ik ook uit eigen ervaring; het is zo geweldig om echt te voelen dat iemand er voor je is. Natuurlijk moet het ook weer niet te verstikkend zijn, maar iemand die gewoon kan luisteren, jou met mogelijke problemen en al kan accepteren…

    Ai.. Niet fantastisch klinkt inderdaad niet ideaal. Maar je hebt gelijk dat als je een directere manier van uiten hebt gevonden, dat beter is voor jezelf. Dichten/schrijven lost niet alles op 😉 Wel gelukkig soms, een beetje, heb ik gemerkt.
    Over die kinderbijbel: daar had ik zo nog niet eens aan gedacht ja, piew…

Geef een reactie

