Melancholische nostalgie – Gedicht

Deze plek is mijn thuis,
maar het is al vergaan
ik vraag me af hoe een thuis
slechts één moment in de tijd kan bestaan?

Je ademt de klanken
van een heimwee van tijd
nostalgie, maar dan pijnlijker

Laat deze droom nooit vergaan
laat elk klein detail bestaan
en laat me haar koesteren

elke klank, ieder woord
dat ik hier heb gehoord
bewaar ik diep in mijn hart

Je bent de oorzaak van
en de zakdoek voor mijn tranen
je rechtte mijn wegen
leidde me terug op de juiste banen

Kon ik je maar houden
maar al het mooie vergaat
toch weet ik dat je altijd
in mijn gedachten nog bestaat

Na een veel te lange tijd heb ik weer een gedichtje geschreven dat ik graag delen wil. De titel is ‘Melancholische nostalgie’ en daarmee doel ik op een intense heimwee of een intens verlangen terug naar een bepaald moment in het verleden. Voor mij is dat moment mijn allereerste muziekweek. Ik ging in 2013 voor het eerst mee op muziekweek en had niet lang daarvoor een depressie gehad. Muziekweek heeft me toen heel erg veel geholpen om mijn leven weer op te kunnen pakken. Soms, vooral als ik me eenzaam voel, zou ik willen dat ik terug kon naar die week. En soms ben ik bang om dingen die daar gebeurt zijn en gesprekken die ik heb gehad te vergeten. Alles wil ik vasthouden, maar dat kan niet. Daar gaat dit gedicht over.

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in Poëzie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Melancholische nostalgie – Gedicht

  1. thatfullmoonguy zegt:

    O wauw.. heel mooi! Het raakt me, en je laat je licht op een mooie eigen manier schijnen op een onderwerp waar ik op dit moment niet zo één twee drie aan dacht. Je blijft als dichter groeien 🙂 Mijn aandacht blijft naar het tweede vers trekken, prachtig.

    En ja, nostalgie maar dan pijnlijker… ik ken het goed… Er zijn zo van die momenten in de tijd, waarin alles op zijn plaats valt. Je bent waar je moet zijn, met wie je moet zijn, en alles klopt! Voor mijn gevoel heeft het vaak te maken met mensen. Opeens blijkt, dat er best mensen zijn met wie je gemakkelijk kunt praten; die serieus nemen wat jij te zeggen hebt en die jij prima kunt volgen in wat zij uiten – terwijl het altijd (of lang) zo moeilijk was! Dezelfde golflengte, in wat je doet en denkt en hóe je het doet en denkt. Ik zie de muziek en je geloof en andere persoonlijke zaken heen en weer gaan ! Dus ja, het kan en dat is soms zo’n ontdekking.
    Ik heb het zelf een paar keer zo extreem gevoeld op momenten dat ik een heel goede vriend(in) leerde kennen. Enne.. kom van ver en niet zo veel vrienden… Als je dan bv vier en een half uur aan de telefoon hangt en over vanalles praat (en merkt dat je elkaar ook niet in de weg zit tijdens het praten, het gaat mooi heen en weer). Het gekke is, dat ik nu zelfs met die persoon soms heel even zo’n stilte heb, dat ik het niet weet. Dat heb ik dan ook met echt iedereen wel eens. En dan denk ik wel eens aan die eerste periode, waarin dat ontdekken en verkennen zo’n rol speelde.

    Ach, je kunt het niet allemaal meenemen, dat is waar; niet exact. Maar je vergeet de hoofdlijnen niet. De ervaring dat dit bestaat, en ook wel eens weer zou kunnen gebeuren, hou je, en ook dat het je gevormd heeft. Jij hebt, tegelijk met anderen, jezelf leren kennen en accepteren. Dat is de basis voor veel mooie nieuwe dingen, blijvende dingen, in de toekomst 🙂 Contacten!

    O ja en de sneeuw is gaaf 🙂 Ik herkende hem. Beetje sfeer erbij he . Ik zal langzamerhand ook eens wat sfeer maken op mijn blokje (mag dat treurige gedicht omlaag, haha). Heb je wel een beetje zin in de feestdagen?
    Oeps ik ben weer bezig geweest, ik zal stoppen… Liefs van hierzo! ☼

    • Ces zegt:

      Bedankt! 😀

      De mensen zijn inderdaad heel erg belangrijk. Ik heb ook op die muziekweek (en ook op de muziekweken die volgden) geweldige mensen leren kennen. Helaas verloor ik met de meesten al snel contact. Gelukkig niet met iedereen. Het jaar of eigenlijk de jaren daarvoor ben ik best wel eenzaam geweest, dus ik had een grote behoefte aan die contacten. En muziekweek bracht ze. De liefde voor muziek schepte meteen al een sterke band en daardoor was het communiceren erg gemakkelijk. Nu merk ik ook dat muziek vaak goed werkt als communicatie-middel.

      Met één van de vrienden van die muziekweek heb ik sinds kort weer contact opgenomen. En daar ben ik heel blij mee, want met hem had ik toch wel de belangrijkste gesprekken (en knuffels) die week. 🙂

      Muziekweek zal nooit verloren gaan, maar soms is er wel een pijnlijk verlangen op opnieuw in dat moment te zijn. Het is tegelijkertijd een fijn gevoel om terug te denken aan die geweldige week met al die geweldige mensen. Dat heb ik geprobeerd samen te voegen in het gedicht. Het lijkt erop dat het goed overgekomen is. 🙂

      Liefs Ces

      • thatfullmoonguy zegt:

        Het is, het is 🙂 Gek hè dat mooie, positieve gevoelens zo makkelijk samen gaan met pijnlijke. Altijd die gemengde gevoelens, grmbl! Mooi dat je dat initiatief hebt genomen om dat contact te herstellen zeg, had je er lang over getwijfeld?

  2. Ces zegt:

    Het contact opnemen met hem was niet erg moeilijk. Ik wist eigenlijk wel dat er, ondanks dat we lang geen contact meer hadden gehad, niets tussen ons veranderd was. Dus contact opnemen was ook niet zo moeilijk.

  3. thatfullmoonguy zegt:

    Ahh wist ik eigenlijk wel, vond ik even komisch zoals je het kon uitleggen 🙂 Zoww de sneeuwbui houdt aan hè?

  4. thatfullmoonguy zegt:

    Heey Ces, ik wil je even een heel fijne kerst toewensen! Ennn… ook een warm en licht 2017 ☼ !

Geef een reactie

