Bohemian Rhapsody – een wanhoopskreet

De afgelopen twee jaar schreef ik een blogje over de teksten van de hoogst geplaatste nummers van de top 2000. Dat wilde ik dit jaar weer doen. Dus is het tijd om eens te gaan kijken naar de tekst van Bohemian Rhapsody van Queen. In deze blog kijk ik naar de tekst, wat ik denk dat het betekend en of ik vind dat ik er met mijn overtuigingen naar kan luisteren of het kan meezingen of niet. Over dit nummer heb ik eigenlijk van te voren al wel een vrij duidelijke mening klaar, maar misschien dat deze versterkt of juist veranderd wordt bij het daadwerkelijke uitpluizen van de tekst.

Is this the real life?
Is this just fantasy?
Caught in a landslide
No escape from reality
Open your eyes
Look up to the skies and see
I’m just a poor boy, I need no sympathy
Because I’m easy come, easy go
A little high, little low
Anyway the wind blows, doesn’t really matter to me, to me

De hoofdpersoon kan de werkelijkheid niet meer van fantasie onderscheiden, dat is duidelijk. Misschien wijst dit op drugsgebruik (volgens een reactie op songmeanings.com wel)? Dit lijkt best logisch gezien de regels daarna: ‘No escape from reality’, het lijkt er hierin op dat de hoofdpersoon wanhopig op zoek is naar een manier om aan de realiteit te ontsnappen.

Mama, I just killed a man
Put a gun against his head
Pulled my trigger, now he’s dead
Mama, life had just begun
But now I’ve gone and thrown it all away
Mama, ooo
Didn’t mean to make you cry
If I’m not back again this time tomorrow
Carry on, carry on, as if nothing really matters

In dit gedeelte wordt de tekst behoorlijk heftig. ‘I just killed a man’. Heeft de hoofdpersoon daadwerkelijk een mens vermoord? Ik dacht dat het misschien ook symbolisch zou kunnen zijn en dat de vermoorde persoon misschien wel dezelfde is als de hoofdpersoon. De hoofdpersoon heeft met alles wat hij heeft gedaan zijn eigen geest en ziel vermoord. Het lijkt zo ook een zelfmoordbericht aan zijn moeder. Wanhopig.

Too late, my time has come
Sends shivers down my spine
Body’s aching all the time
Goodbye everybody I’ve got to go
Gotta leave you all behind and face the truth
Mama, ooo (anyway the wind blows)
I don’t want to die
I sometimes wish I’d never been born at all

Hoewel er in het vorige gedeelte stond ‘I need no sympathy’ lijkt het hele nummer een roep naar sympathie en omzien naar de benarde situatie. De eerste regels uit dit gedeelte zouden opnieuw op drugsgebruik kunnen wijzen.

I see a little silhouetto of a man
Scaramouch, scaramouch will you do the fandango
Thunderbolt and lightning very very frightening me
Gallileo, Gallileo,
Gallileo, Gallileo,
Gallileo Figaro – magnifico

Hallucinaties.

But I’m just a poor boy and nobody loves me
He’s just a poor boy from a poor family
Spare him his life from this monstrosity
Easy come easy go will you let me go
Bismillah! No we will not let you go – let him go
Bismillah! We will not let you go – let him go
Bismillah! We will not let you go let me go
Will not let you go let me go (never)
Never let you go let me go
Never let me go ooo
No, no, no, no, no, no, no
Oh mama mia, mama mia, mama mia let me go
Beelzebub has a devil put aside for me
For me
For me

Wanhopig probeert de hoofdpersoon te ontsnappen uit de duistere wereld waarin hij gevangen zit, maar er lijkt geen uitweg te zijn. Bezeten door en gevangen in een duistere wereld.

So you think you can stop me and spit in my eye
So you think you can love me and leave me to die
Oh baby can’t do this to me baby
Just gotta get out just gotta get right outta here

‘So you think you can love me and leave me to die’, naar mijn idee wijst deze regel op hoe aantrekkelijk de duistere kant van deze wereld kan zijn en hoe ze je vervolgens van binnenuit kapot maakt. Zoals Paulus ook zegt in Romeinen 7: ‘Wij weten dat de wet het werk van de Geest is, maar door mijn natuur ben ik uitgeleverd aan de zonde. Wat ik doe, doorzie ik niet, want ik doe niet wat ik wil, ik doe juist wat ik haat. Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, erken ik dat de wet goed is. Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst…Innerlijk stem ik vol vreugde in met de wet van God, maar in alles wat ik doe, zie ik die andere wet. Hij voert strijd tegen de wet waarmee ik met mijn verstand instem en maakt mij gevangene van de wet van de zonde die in mij leeft. Wie zal mij, ongelukkig mens, redden uit dit bestaan dat beheerst wordt door de dood?‘ Maar het belangrijke besef dat te vinden is in Romeinen 7: het besef dat God uit dit ongeluk verlossen kan, ontbreekt in de wanhopige schreeuw in dit nummer.

Ooh yeah, ooh yeah
Nothing really matters
Anyone can see
Nothing really matters nothing really matters to me

Anyway the wind blows

Geef gerust je mening in de reacties. Dat kan mij ook helpen om een mening te vormen.

Ces

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in Muziek en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Bohemian Rhapsody – een wanhoopskreet

  1. thatfullmoonguy zegt:

    Gelukkig Nieuwjaar Ces! Het kwam er nog even niet van 🙂 Ik hoop dat je een mooie jaarwisseling hebt gehad.
    Ik wou hier steeds al reageren maar geen tijd, en ook geen energie want te verkouden.
    Een prachtige analyse! We weten niks zeker want Freddie Mercury wou het nooit toelichten en daar had hij gelijk in, want een liedje moet op zichzelf staan. Zelf heb ik nooit gedacht aan jouw suggestie dat de persoon zijn eigen geest en ziel vermoord heeft, en hierna ook zijn lichaam. Maar eigenlijk zou dit goed zo bedoeld kunnen zijn! Nou ja… òf hij heeft een ander vermoord en wordt nu door de wet aangepakt (met de doodstraf nog wel). Het kan allebei en ik denk dat het lied zo goed is, dat het ook zo bedoeld is; je kunt er min of meer zelf je gedachten op los laten. Blijft staan dat hij wordt ingehaald door de wet, of de realiteit, of God.
    En òf hij is te fatalistisch om te veranderen, òf hij ziet dat hij de wet (de politie) niet kan ontlopen. Dat is (voor hem) in alle gevallen triest. In het geval dat hij niets anders kan dan de doodstraf onder ogen zien, denk ik dat het einde ook gewoon een houding kan zijn, een manier om zich nog even groot te houden. Sterker nog, dat kan het ook zijn, als hij zichzelf grotendeels al heeft gedood en gewoon niet weet te bedenken hoe hij kan veranderen. Vandaar de wereld tegen hem beschermen…

    Een en al narigheid dus, dat is waar. Omdat het verhaal in een medium is gezet waar ik van hou, hoor ik het al tig jaar voorbij komen. En eigenlijk denk ik al die keren al, dit is naast leuke muziek ook boeiend en leerzaam! Hard-realisme in een voor mij verteerbare vorm. Die strijd in de mens die jij noemt heb ik er altijd al uitgehaald, hoe concreet je het ook interpreteert. Jouw conclusie, zie je gedrag onder ogen en vind een betere weg, deel ik.
    En daarom vind ik, na een mooie analyse, jouw eindoordeel zo onbegrijpelijk! Waarom zou je zo’n lied in de ban doen? Waarom zou je een ander niet de kans geven om, misschien na eenzelfde studie als jij hebt gedaan en misschien onmiddellijk, hieruit een wijze les te trekken waaraan je bij elke beluistering herinnerd wordt?
    En waarom zou je het sowieso voor een ander moeten beslissen? Hebben we niet allemaal een verstand, een moreel besef en verantwoordelijkheid meegekregen? Wat maakt dat van jou belangrijker? En waarom zou je jezelf zó moeten beschermen tegen dit lied? Verwacht je, terwijl je het goed begrijpt, dat je in de verleiding zult komen precies het verkeerde op te pikken en na te volgen? Dat zie ik je niet doen hoor, dat vertrouwen heb ik.
    Wat een vragen hè! Maar die leven wel in mij.
    Afijn, toch is dit een mooie en gedetailleerde behandeling van het nummer hoor. Petje af ! En ga zo door, ben benieuwd wat er volgend jaar op 1 staat (dit misschien..) . Zou Child in time van Deep Purple nog weer stijgen? Liefs van hierzo… ☼

    • Ces zegt:

      Ik wil anderen niet mijn mening opdringen of zoiets. De blogjes schrijf ik ook altijd meer voor mezelf dan voor anderen. Mijn mening is ook absoluut niet belangrijker dan die van wie dan ook. Misschien dat ik het niet echt op de juiste manier heb geschreven…
      En natuurlijk verwacht ik niet dat ik of anderen zomaar navolgen wat er in dit of welk ander lied dan ook wordt gezegd. Ik analyseer liedteksten om beter na te denken over waar ik naar luister. Ik denk namelijk wel dat teksten, vooral op muziek, ons ongemerkt kunnen beïnvloeden. En omdat ik ervoor gekozen heb mijn leven voor God te leven, wil ik dus niet luisteren naar muziek die daar niet mee in overeenstemming is.
      Jouw interpretaties zijn trouwens ook erg interessant.

      Liefs, Ces

      • thatfullmoonguy zegt:

        Ik was wel wat stellig hè, met mijn vragen. Ik snap het wel iets beter nu. En je mag er zeker voor jezelf voor kiezen om het zo te doen!

  2. thatfullmoonguy zegt:

    Heyyyy, dank je wel! Eindelijk weer een “gewoon” gedicht hè. Ik zat op een gegeven moment te denken, ja het is mooi dat er iemand, dat er mensen van je houden, maar een mens heeft het ook echt wel nodig om van iemand te houden! Wat, als je zo op slot zit dat dat niet lukt…
    Liefs en ff wat ☼ .

Geef een reactie

