De veertigdagentijd – Vroom op Vrijdag

Afgelopen tijd was de vastentijd voor de christenen: de veertigdagentijd of ook wel de lijdenstijd genoemd. Beginnend op aswoensdag (dit jaar 1 maart) en eindigend met Pasen. Zondagen is de Shabbat voor christenen (of de zaterdag voor Shabbatschristenen) en dat zijn dus feestdagen, daarop wordt niet gevast. Christenen die deelnemen kiezen zelf waarvan ze gaan ‘vasten’. Voor mij was dat dit jaar alle dierlijke producten en alle dranken behalve thee en water. Het was voor mij de eerste keer dat ik vastte. Ik wil graag delen hoe het me bevallen is en wat ik ervan leerde.

De protestantse kerk
Zelf ben ik protestants en ik heb gemerkt dat de lijdenstijd een, naar mijn mening, veel te kleine plek krijgt in de protestantse kerk. Volgens mij (ik weet dit niet heel zeker omdat ik niet vaak in Katholieke gemeenten kom) krijgt de vastentijd best wel veel aandacht in de Katholieke kerk, maar de protestantse kerk laat het simpelweg aan zich voorbij gaan. Hetzelfde geldt trouwens ook voor advent. Dit vind ik erg naar. Ik denk dat de lijdenstijd erg belangrijk is en vasten ook en denk dat dit veel meer aandacht mag krijgen bij de protestanten.

Bij de afscheiding van de Katholieke kerk hebben de protestanten zich tegen veel katholieke tradities verzet. Wat goed is, naar mijn mening, want veel katholieke tradities zijn of waren naar mijn mening niet echt Bijbels en ‘christelijk’. Maar om zich zoveel mogelijk te onderscheiden verzette zij zich ook tegen tradities met waarde en maakten hun eigen tradities waar we nu mee zouden moeten breken. Ik denk dat het belangrijk is om te blijven nadenken bij de dingen die we doen. Soms is bij elkaar afkijken ook wel eens goed.

Er is trouwens ook geen enkele reden meer om ons tegen elkaar af te zetten toch? We zijn allemaal Gods kerk, we leven ons geloof alleen allemaal een beetje anders en kennen God allemaal op een andere manier. Wat geen probleem zou hoeven te zijn.

Leerpunten
Dan nu kijken naar wat ik van het vasten zelf vond… Het was naar mijn mening een hele mooie ervaring. Ook zeker iets wat ik volgend jaar, of misschien met advent, nog eens wil doen! Je laat iets los, wat je eigenlijk moeilijk los kunt laten, en geeft het over aan God. Dit vind ik echt fantastisch! Het leert je dat je God meer nodig hebt dan de luxe en al het andere in je leven.

Vasten leert je slechte gewoonten af. Het zorgt ervoor dat je je aandacht richt op dingen die echt belangrijk voor je zijn, zoals het geloof, in plaats van voedsel of iets anders waar je van vast. Dit is echt heel erg mooi!

Het vasten leerde mij ook anders denken over mijn voedsel en eigenlijk mijn leven. Normaal gesproken als we eten denken we eigenlijk niet meer na over waar dit voedsel vandaan komt en dat het een zegen is dat we kunnen eten. Luxe is iets waar we aan gewend zijn. We genieten niet meer van de overvloed die we in de schoot geworpen hebben gekregen. Door te vasten leer je weer echt genieten van wat je hebt. Eten is lekkerder als je er lang naar gesnakt hebt.

Volgens dit onderzoek heeft vasten ook een goede invloed op het menselijk brein. Niet iets wat meteen op te merken is (ook weet ik niet of dit ook geldt voor het ‘vasten’ zoals ik deed tijdens de 40-dagentijd waarin je niet helemaal niet eet). Maar wel mooi om je te bedenken als je misschien wilt gaan vasten. 😉

De volgende keren
Volgend jaar, en waarschijnlijk dit jaar met Advent, zal ik zeker weer gaan vasten. Ik weet nog niet op welke manier, maar ik ben al wel bezig met het bedenken van ideeën.

Uiteindelijk is de Veertigdagentijd voor mij voortaan één van mijn favoriete tijden van het jaar geworden. Ik wil iedereen (christenen in het bijzonder) uitdagen om te gaan vasten. En voor anderen die gevast hebben; ik hoor ook graag jullie belevenissen in de reacties. 😉

Liefs,
Ces

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof, Persoonlijk en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

