Minimalisme – wat en waarom

Ik ben minimalist. Althans, dat probeer ik te zijn. Regelmatig bekijk ik de spullen die ik bezit en bedenk of deze wel een doel hebben in mijn leven. Want wat moeten we met al die nutteloze spullen in ons leven? Minimalisme is voor mij erg belangrijk, dus bedacht ik om een blogje te schrijven over wat het (voor mij) inhoudt en waarom ik het doe.

Jesus about greed

Volgens het woordenboek is minimalisme: de poging om dingen tot hun eenvoudigste vorm, karakter of functie te herleiden. Wat dus betekend dat je alle luxe achterlaat en een leven wilt gaan leiden zonder enige onnodige spullen.

Hoewel een leven zonder enige luxeproducten waarin ik leef en misschien rondtrek met niet (veel) meer dan een Bijbel en een set kleding in mijn bezit voor mij erg mooi klinkt, is deze vrij extreme vorm van minimalisme (nog) niet de levensstijl die ik probeer te leven. Wat ik wel probeer is om geen spullen te bezitten die geen bijzondere betekenis voor me hebben of die ik niet regelmatig gebruik.

Mijn belangrijkste reden om minimalist te worden is mijn geloof. De Bijbel noemt hebzucht de oorzaak van alle kwaad. Ook spreekt de Bijbel veel over hoe het goed voor ons mensen is om een simpel leven te leiden, gericht op de geest boven de materie. Vooral Jezus heeft belangrijke dingen gezegd op dit gebied. Daarom denk ik dat ik als christen geroepen ben om een minimalistisch leven te leiden.

Ook zie ik veel voordelen van een leven waarin we ons minder bezig houden met materiële zaken. Het bespaart bijvoorbeeld ontzettend veel tijd. Tijd die we kunnen steken in dat wat veel belangrijker is dan materiële zaken. Uiteraard is het natuurlijk ook veel goedkoper om te leven met minder. Het zorgt voor veel mensen voor minder stress. Het is makkelijker om een tijd lange periodes te reizen en verhuizen is ook gemakkelijk, omdat er niet veel dingen hoeven worden ingepakt.

Minimalisme blijft een proces. Steeds opnieuw zal ik moeten blijven kijken wat ik weg kan doen en hoe ik kan leven met minder materiële zaken en steeds meer aandacht aan belangrijkere dingen in mijn leven, zoals God, onderwijs, hobby’s en natuurlijk familie en vrienden.

-Hoe denk jij over de ‘westerse consumptiemaatschappij’?

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in Persoonlijk en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

