Waarom radicaal zijn goed is

Pas had ik een gesprek aan de keukentafel met mijn ouders die tegen me zeiden dat ze me ‘te extreem’ vonden/vinden. Ik kies ervoor om zoveel mogelijk spullen weg te doen en te leven met minder, eet steeds minder dierlijke producten, probeer ook vrijwel geen afval te maken en ga zo maar door. Maar ik zie ‘extreem’ of ‘radicaal’ niet als negatief, maar meestal juist als positief.

In het dagelijks gebruik hebben termen als ‘extreem’ en ‘radicaal’ natuurlijk vaak een negatieve bijklank. Denk bijvoorbeeld aan extremistische moslims, maar eigenlijk hoeft het niet perse negatief te zijn. Als je radicaal bent betekend dit dat je je idealen belangrijker vind dan wat de wereld om je heen van je denkt.

Het woord ‘radicaal’ komt van het Latijnse woord ‘radix’ wat wortels betekend. Als je ergens radicaal in bent betekend dit dus dat je ideeën diepgeworteld zitten. Dat je erg sterke overtuigingen hebt en je je hier 100% voor wilt inzetten. En dit is niet verkeerd! Het is juist heel erg belangrijk! Wanneer komt er immers verandering als er geen mensen zijn met radicale ideeën?

Zelf heb ik snel de neiging om ‘radicaal’ te worden. Als ik ergens voor sta probeer ik ook zeker om me hier volledig voor in te zetten. De negatieve kant die dit wel met zich meebrengt is dat ik me er aan kan gaan storen als mensen me niet begrijpen en regelmatig mijn ideeën op anderen push (als iemand tips heeft om hiermee te stoppen, graag!). Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Christenen zijn naar mijn idee vaak niet radicaal genoeg. Ik denk dat we hierin een voorbeeld moeten nemen aan de apostelen, aan Jezus, Johannes de Doper en vele andere radicale gelovigen in de Bijbel. Zij handelden vanuit hun geloof dat diep geworteld was in hun identiteit. Onze identiteit moet gebaseerd zijn op wat we geloven.

Paulus zegt in Romeinen 14 dat alles wat niet voortkomt uit geloof zondig is. Voor de meeste mensen op deze aarde is hun hele leven dus zondig in die zin, omdat hun handelen niet voortkomt uit hun geloof in de Enige Ware God. Helaas geldt dit ook voor, ik denk de meeste, christenen! Ons handelen en ALLES wat we doen in ons leven moet ons geloof in God weerspiegelen. Het moet God weerspiegelen. Is dit radicaal? Jazeker! Maar radicaal zijn is juist heel erg belangrijk.

Laten we streven naar een Radicaal leven. Waarin we ons volledig inzetten voor de idealen die we nastreven. Voor mij zijn die idealen gebaseerd op de Bijbel en op mijn geloof, waarvan ik zeker weet dat het de beste basis is.

-Ces

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof, Persoonlijk en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Waarom radicaal zijn goed is

  1. Jan Jaap zegt:

    ‘Liefde’ is de enige goede vorm van radicaliteit. IS-strijders en sommige evangelische fundamentalisten

  2. Jan Jaap zegt:

    …zijn ook radicaal, maar op een liefdeloze manier. Een mens kan gemakkelijk te ver gaan in zijn of haar radicaliteit en de liefde uit het oog verliezen.

Geef een reactie

