Wedergeboorte: God maakt vrij – Vroom op Vrijdag

freedom-in-christ-graphics-code-freedom-in-christ-comments-hwJYkz-clipart.jpg

Gisteren schreef Roos dit artikel over vrijheid en wat vrijheid nu eigenlijk inhoudt. En ik zelf wil hier ook graag wat over zeggen. Mijn geloof geeft mij ware vrijheid en omdat het ook nog eens vrijdag is vandaag kan ik hier dus mooi een vroom op vrijdag-blogje van maken. 😉

Het artikel van Roos is niet de enige aanleiding tot dit blogje. Gisteren was het namelijk ook 3 jaar geleden dat ik me liet dopen. Dat was het moment dat ik de keuze maakte om mijn leven aan God te geven. En mijn ‘wedergeboorte’ (blijft altijd een moeilijke term in het christendom) en mijn doop waren voor mij mijn Bevrijdingsdagen.

“Betekend dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven? Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewerkt, een nieuw leven te leiden. Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding. Immers, we weten dat ons oude bestaan met hem gekruisigd is omdat er een einde moest komen aan ons zondige leven: we mochten niet langer slaven van de zonde zijn. Wie gestorven is is rechtens vrij van de zonde. Wanneer wij met Christus zijn gestorven, geloven we dat we ook met hem zullen leven, omdat we weten dat hij, die uit de dood is opgewekt, niet meer sterft. De dood heeft geen macht meer over hem. Hij is gestorven om een einde te maken aan de zonde, voor eens en altijd; en nu hij leeft, leeft hij voor God. Laat de zonde dus niet heersen over uw sterfelijke bestaan … Denk aan uzelf als levenden die uit de door zijn opgewekt en stel uzelf in dienst van God als werktuig voor de gerechtigheid. De zonde mag niet langer over u heersen, want u staat niet onder de wet, maar leeft onder genade.”

Romeinen 6

De vrijheidsparadox
Naar mijn idee heeft vrijheid twee hele belangrijke aspecten die nogal paradoxaal zijn.

Vrijheid is aan de ene kant namelijk het vrij zijn van belemmeringen. Van door jezelf of door anderen opgelegde regels. Je hebt vrijheid om je te uiten zoals je dat zelf wilt, je hebt vrijheid om te doen en te laten zonder dat je hierbij wordt ingeperkt door regels.

Aan de andere kant is vrijheid juist het hebben van de juiste belemmeringen. Want stel je voor dat je vanuit je vrijheid zou kiezen om veel en vaak alcohol te drinken en je raakt hier vervolgens aan verslaafd, dan ben je je vrijheid verloren, omdat je nu vastzit aan deze alcoholverslaving. Zonder regels kun je je dus toch belemmerd voelen, omdat je jezelf of anderen op de lange termijn mee schaadt en de vrijheid afneemt.

Het antwoord van het christendom
De Bijbel en het christelijke geloof geeft aan deze twee aspecten, denk ik, de juiste balans. We zijn door het offer van Christus vrij van de wet en daardoor dus van de belemmeringen en ontvangen van God de Heilige Geest die ons helpt om te leven naar Zijn wil en zo ook vrij te zijn van de manieren waarop we onszelf en anderen zouden kunnen schaden.

In het christelijke geloof (als we kijken naar wat de Bijbel zegt, niet naar hoe christenen leven) is vrijheid één van de kernpunten. Vrijheid van zonde, zowel van de straf op de zonde als van het doen van de zonden. Dit laatste is erg belangrijk, omdat dit ons vrijheid geeft in ons leven hier op aarde. Langdurige vrijheid voor ons en anderen om ons heen.

Zonde betekend je doel missen. En als we kijken naar de Bijbel zien we regels die ons gegeven zijn door de God die ons geschapen heeft. Hij heeft ons doel gemaakt en weet daarom exact hoe we moeten leven. De Bijbelse wetten zijn meer een handleiding voor de mens dan dat het van buiten opgelegde regels zijn. Veel van de regels hebben zich in de loop van der tijd op deze manier bewezen: de hygiënewetten beschermden de joden voor de pest in de middeleeuwen, de besnijdenis zorgt/zorgde voor minder baarmoederhalskanker, en zo zijn er nog tal van andere voorbeelden te geven.

Hierom is de wedergeboorte de ware bevrijding! Het combineert beide kanten van vrijheid en brengt ze met elkaar in balans. Ik ben benieuwd hoe jullie over vrijheid denken en wat jullie vrijheid schenkt. Ik zie graag reacties. 😉

(Ik merk dat ik tegenwoordig vrijwel elk blogje over mijn geloof begin. Ik hoop dat de niet-christenen hier dat niet erg vinden om te lezen. Het is nu eenmaal zo dat mijn hele leven is opgebouwd rondom deze overtuiging en ik het dus niet weg kan en wil laten.)

Advertenties

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Wedergeboorte: God maakt vrij – Vroom op Vrijdag

  1. Roos zegt:

    Eindelijk tijd om te reageren. Dank voor je verwijzing! 🙂
    Ik vind het interessant wat je zegt; dat er belemmeringen zijn die bijdragen aan vrijheid. ‘Belemmeringen’ klinkt echter vrij negatief, dus misschien kunnen we het ‘richtlijnen’ noemen? Dan ben je vrij of je die richtlijnen volgt of niet, maar het volgen garandeert wel meer vrijheid. Zoiets. Dan raakt het ook meer aan wat jij zegt over dat de Bijbelse wetten een handleiding zijn voor de mens. 🙂
    Mag ik trouwens vragen hoe jij tot je keuze kwam om je te laten dopen? Als in, was je daarvoor al gelovig of ben je bekeerd – om het even zo te noemen?

    • Ces zegt:

      Richtlijnen klinkt inderdaad wel wat beter.
      Ik heb me laten dopen toen ik 18 was. Ik heb een christelijke opvoeding gehad en daardoor altijd wel gedacht dat God bestond en geïdentificeerd als ‘christen’, maar mijn persoonlijk geloof begon toen ik 14 of 15 was.
      Mijn nichtje, die toen ongeveer 3 jaar oud was, had een ongeluk(je) gehad: er viel een zware spiegel op haar hoofd. Ze had een grote bult op haar voorhoofd en waarschijnlijk een lichte hersenschudding. Mijn oom en tante besloten toen voor haar te bidden en haar even te laten slapen. Nadat ze gebeden hadden was de bult volledig verdwenen en was er geen enkel teken meer van een hersenschudding, alsof het nooit gebeurt was. Toen ik dit te horen kreeg was ik erg onder de indruk, wat maakte dat ik iedereen vertelde over wat God gedaan had. Van één persoon (geen christen) kreeg ik de reactie: “Dus bidden helpt echt?” En ik begreep nooit waar bidden goed voor was. Staat Gods plan niet al vast? Geeft Hij echt antwoord? Dus ik stelde mezelf en God in gedachten de vraag of bidden echt ‘helpt’. Die zondag kreeg ik antwoord. De spreker in de kerk gaf een preek over bidden (geen onderwerp waar veel over gepreekt wordt). Deze gebeurtenissen zorgden ervoor dat ik meer begon na te denken over mijn geloof. Dit was toen ik 13 of 14 jaar oud was. Op Goede Vrijdag toen ik net 15 was, nam ik voor het eerst deel aan het Heilig Avondmaal (mag in veel kerken pas na belijdenis of doop, maar bij ons maakt dat niet uit) en dat zie ik als het moment dat ik tot geloof kwam.
      Rond diezelfde tijd (14, net 15 jaar) was er een jongen die ik leuk vond, die atheïst was (en nog steeds is, helaas). Dit maakte mijn geloof een heel stuk moeilijker. Ik wist, als pas bekeerde, nog niet goed hoe ik hiermee om moest gaan. We begonnen een relatie. Achteraf gezien de slechtste beslissing die ik ooit heb gemaakt. De relatie verzwakte mijn relatie met God. Hij kon mijn overtuiging niet wegnemen, maar kon er wel voor zorgen dat God niet de plek kreeg in mijn leven die Hij verdiende. Na een jaar maakte hij het uit en eindigde ik in een depressie.
      In die tijd stapte ik over van school omdat er iets moest veranderden. Ik ging voortaan naar de Passie, een evangelische school, waar in mensen leerde kennen die me Gods liefde lieten zien. Dit heeft me uiteindelijk uit de depressie geholpen (dit duurde ongeveer een jaar).
      Na nog een jaar veel verdieping in mijn geloof, besloot ik om me te laten dopen.

      Dat is mijn getuigenis (tot aan de doop).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s