Hemelvaart en weesweek

De veertig dagen tussen de hemelvaart en de komst van de heilige geest waren voor de apostelen en andere eerste christenen een tijd van vasten en gebed. Maar de betekenis van die tijd, die bij ons nu slechts een week duurt, lijkt verdwenen. De zondag kent de speciale naam ‘weeszondag’, dus daarom noem ik de week tussen hemelvaart en Pinksteren voortaan ‘weesweek’. Het lijkt me goed om net als de apostelen in de weesweek een speciale tijd te nemen om ons op God te richten. Daarom wil ik er dit jaar een serie van maken.

Elke dag tussen hemelvaart en Pinksteren zal ik een blogje delen (of misschien zelfs een vlogje maken) over het geloof. Deze week zal een tijd van gebed worden en ik hoop dat jullie mee willen doen. 😉

Pinksteren is een belangrijk christelijk feest, toch lijkt het (afgezien van de Opwekking Pinksterconferentie) nogal vergeten worden. Of we gaan naar de Pinksterconferentie en vieren het op die manier, of we vieren eigenlijk vrijwel niets. Naar mijn mening zijn christelijke feesten juist heel erg belangrijk omdat ze ons herinneren aan wat er voor ons gedaan is.

Het Pinksterfeest staat in teken van de Heilige Geest en de Heilige Geest is voor veel mensen, ook zeker veel christenen, een nogal zweverig en ingewikkeld onderwerp. Ik denk dat feesten die ingewikkeld in elkaar zitten minder worden gevierd dan de feesten die we goed kunnen begrijpen. Kerst bijvoorbeeld wordt heel veel en erg uitbundig gevierd: een geboorte is nog makkelijk te begrijpen, Pasen wordt vervolgens minder gevierd, maar nog steeds veel, en hemelvaart en Pinksteren, krijgen de minste aandacht. Terwijl Pinksteren eigenlijk de start is van de christelijke kerk!

Ik zal in de weesweek gaan kijken naar de rol van Pinksteren in de Bijbel, wat er gebeurde en welke rol de Heilige Geest en Pinksteren heeft en zou moeten hebben.

Of het me gaat lukken om echt alle 9 dagen een blogje te posten weet ik niet, maar ik heb er al wel een paar klaar staan. Als jullie mee willen doen aan de weesweek lijkt me dat erg leuk om te horen. 😉

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Hemelvaart en weesweek

  1. Pingback: Geduld – Weesweek #1 | C-flatpoetry

  2. Pingback: Rationeel geloven – Weesweek #2 | C-flatpoetry

  3. Pingback: De eerste gemeente – Weesweek #3 | C-flatpoetry

  4. Pingback: Ruach, levensadem – Weesweek #4 | C-flatpoetry

Geef een reactie

