De Geestelijke tuin – Vroom op vrijdag

Mijn tweede Pinksterdag heb ik op een mooie manier besteed, met werken in mijn (enorme) moestuin. Terwijl ik de pompoenen water gaf dacht ik na. Ik dacht aan hoe de Geest de wereld laat opleven. De schepping aan het begin van de tijd, en gelovigen op vele momenten. De moestuin was naar mijn idee een mooie metafoor voor de Geest en zijn werk.

“In het begin schiep God de hemel en de aarde. De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods Geest zweefde over het water.”
Genesis 1:1-2

In sommige vertalingen staat “een hevige wind joeg het water op” en ik denk dat dit is hoe we Gods Geest moeten zien. Gods Geest is de sterke kracht die alles in beweging zet. Hier in het scheppingsverhaal was de Geest de adem van God die de woorden sprak en alles schiep. Nu is de Geest de energie die gelovigen in beweging zet voor God.

De Bijbel gebruikt tuinen en planten vaak als metaforen voor mensen. Jezus noemt zichzelf de wijnstok en ons de ranken; er wordt gezegd dat we vrucht moeten dragen voor God, etc. Een erg mooie vergelijking. Want zoals Gods Geest de schepping deed en doet opleven, doet Hij dit ook in mensenlevens.

Gods Geest is de zon en de regen. Hij is de energie die ons doet groeien in geloof. God is ook de tuinman. Hij snoeit ons. We belijden onze zonden, die in Jezus vergeven zijn, en hij snoeit ze weg.

Ik denk dat we zelf een grote verantwoordelijkheid hebben als het gaat om het wieden van het onkruid en het verzorgen van de aarde waarin we geplant zijn. Onkruid staat in deze vergelijking voor dingen waaraan we onze energie opmaken zonder dat ze ons helpen. Dit kunnen materiële en niet-materiële zaken zijn. Het is belangrijk om ons te bedenken dat dit onkruid niet altijd lelijk is. Vaak denken we meteen aan de distels en brandnetels: de zonden die God en ons duidelijk pijn doen. Maar deze energieslurpende zaken kunnen ook alle spullen in je huis zijn, die nuttig lijken (en in principe ook zijn), maar die je niet nodig hebt.

Planten groeien goed op compost. Ze voeden zich met dode plantenresten en andere dingen die voor ons rotzooi lijken. Zo worden wij ook gesterkt door zonden die overwonnen zijn en zaken die we losgelaten hebben.

Advertenties

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in geloof en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s