Angst – gedicht

Angst

Ik moet het doen.
terwijl elke vezel in
mij lichaam zich
verzet

Ik moet het doen.
zelfs al voel ik hoe de
angst vanuit mijn tenen
opkomt als de vloed
tot mijn ogen overlopen

Ik moet het doen.

Mijn botten verpulveren
onder de druk van de
verwachting,
verplichting

Maar het moet,
dus ik zal.

Momenteel ben ik erg angstig voor mijn mondelinge examens Nederlands en Engels die op 14 juli zullen worden afgenomen. Daarom schreef ik dit gedichte. Het omschrijft mijn angst en het is ook bedoeld om me te motiveren. Vooral door de laatste regel.

Het zou mooi zijn als jullie me succes wensen en voor me bidden.
Ces

Over Ces

Mijn blog is bedoeld om mijn gedichtjes en verhalen te delen, te spreken over geloof en welke andere onderwerpen ik dan ook maar wil bespreken. Veel leesplezier.
Dit bericht werd geplaatst in Poëzie en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Angst – gedicht

  1. thatfullmoonguy zegt:

    Hey Ces! Ben ik weer… Ik schaam me wel dat ik nog niet heb gereageerd op je serie logjes hiervóór. Je weet wel, dat ik dat thema hoewel het me niet helemaal onbekend is, toch moeilijk vind hè. Toch wil ik er als geheel nog naar kijken en er op reageren, dat komt nog.
    Over dit gedicht: ai… examendruk en misschien ook heel specifiek moeilijk voor jou, in dit geval. Balen!

    Het gedicht is mooi hoor, raakt me wel! De onafwendbaarheid van een enorme last die op je afkomt, wat het met je doet, en hoe het feit dat het gewoon door zal gaan en moet, ook een deel van de oplossing is, wat zeg ik, van de verlossing… Raar maar waar… De acceptatie van het gebeuren maakt het anders. Beter.

    En je hebt een groot voordeel Ces! Als die examinatoren iets waard zijn, zien ze dat je echt van lezen houdt, dat je ze ook echt leest en meestal doorgrondt, en daar iets van kan navertellen. Of je nu op het moment zelf, tegenover hen, gespannen bent of niet. Vertrouw maar op jezelf en op hun deskundigheid!
    Ik zag trouwens nieuwe boeken staan hier rechts ->… Heb je die (mede) gelezen voor je lijst? Klassiekers hoor 🙂 Ik denk dat ik Eline Vere kan inschatten, nu ik dit lees (zelf nog nooit gelezen). En Turks Fruit vind ik precies zo! Maar het verbaasde me hoe goed ik het verhaal toch vond ondanks het taalgebruik en de hoeveelheid seks. Gek is dat hoe je door dingen, uiterlijkheden, heen kunt kijken en het essentiele eruit kunt halen, als dat iets goeds is, iets echts en universeels.
    De Gijsbrecht van Amstel staat nog op mijn lijstje.

    Afijn.. Ik wens je natuurlijk heel veel sukses en sterkte, en bid op mijn manier ook wel een stukje voor je.
    Liefs uit het Oosten ☼, Clemens.

    • Ces zegt:

      Bedankt. 🙂

      Hopelijk zien ze dat, maar ik weet dat het helaas op de HAVO en op het VMBO niet echt goed ging. Ik houd van lezen en ik wil er ook wel over praten, maar het daadwerkelijke praten gaat niet bepaald goed. Ik kan veel weten over een boek en er uitgebreide gedachten over hebben, die ik op papier in één stroom kan laten voortgaan, maar als ik het mondeling moet doen komt er vaak geen enkel woord uit… Toch moet ik het gaan doen. In het Nederlands en Engels, twee keer op één dag.

      Die boeken las ik voor mijn lijst ja. Eline Vere vond ik qua schrijfstijl erg mooi, maar het was erg depressief. Iets waar ik van houd, ik schrijf zelf immers meestal ook droevig, maar hierin leek het erg overdreven. De gebeurtenissen en de manier waarop Eline erop reageerde, vooral in de gemoedsstemming, leken niet echt in balans. Vooral het einde van het boek is triest. Het was dus wat te zwaar voor me op dit moment.
      Bij Turks Fruit had ik hetzelfde. Ik voelde me enigszins oncomfortabel bij de taal en de rol die seks speelde in het verhaal (en vooral hoe erover gesproken werd), maar vond het toch een erg goed boek en een intrigerend verhaal. Gelukkig heb ik niet echt een goede beeldvorming van dingen die ik lees en heb daarom niet zo’n probleem met seks in boeken, terwijl ik dezelfde scene in een film over zou slaan. Maar grove taal maakt me wel snel oncomfortabel. Gelukkig wist je wel wat te verwachten bij dit boek.
      Gijsbrecht van den Amstel moet je zeker lezen. 🙂 Erg goed boek.

      Dank je. 🙂
      Cecily

      • thatfullmoonguy zegt:

        Oww… met die ervaring in gedachten kan ik me voorstellen dat het extra stressvol is.. Ik kan misschien nog één ding verklappen dat mij heeft geholpen. Als het lukt, neem dan meteen in het begin het initiatief door eruit te flappen hoe zenuwachtig je bent! Dat scheelt, omdat je dan het verborgen houden ervan niet meer als extra probleem hebt. En zij willen je het ook niet extra moeilijk maken en hebben iets meer geduld, het wordt allemaal iets relaxter. Ze wéten het ook gewoon niet altijd.
        Heel veel sukses en de Gijsbrecht doe ik misschien deze zomer als de bibliotheek dicht is, bestel ik hem bij mijn vrienden van bl.com 🙂

  2. thatfullmoonguy zegt:

    Heyyy… Ik begin alvast aan je te denken, dat helpt vast ! Maar je gaat het goed doen hoor, echt. Vergeet niet dat je ook weer verder bent, gegroeid bent! Het is anders als in het verleden. Ennn.. wat ik zei: ik denk dat eerlijk zijn goed is.
    Veel sterkte! ☼

  3. Pingback: Geslaagd! | C-flatpoetry

Geef een reactie

